فونیکسریمکسبهتام

رئیس کمیسیون صنایع مجلس:

انباشت خودروهای فرسوده هزینه‌های زیادی به کشور وارد می‌کند

عصر خودرو- رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: به دلیل اجرا نکردن قانون اسقاط خودروهای فرسوده در آینده گریبانگیر مشکلات و متحمل هزینه‌های بالایی خواهیم شد که بعضاً هم قابل جبران نیست.

انباشت خودروهای فرسوده هزینه‌های زیادی به کشور وارد می‌کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ،  عزیز اکبریان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به اهمیت اجرای قانون خودروهای اسقاطی و فرسوده چرا دولت همچنان در این مورد تعلل می‌کند، گفت: دولت باید خودروهای فرسوده و اسقاطی را از رده خارج کند.

    وی افزود: دولت متأسفانه واردات خودرو را ممنوع کرده است در حالیکه قبلاً به ازای واردات، خودروهای فرسوده را  اسقاط می‌کردند. هر چند سال گذشته و پیش از آن تا حدودی اسقاط خودرو صورت می‌گرفت اما اکنون در تولید داخل هم به هیچ وجه اسقاطی صورت نمی‌گیرد.

    رئیس صنایع صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: خودروهای شخصی در بحث اسقاط خودروهای فرسوده یک بحث دارد اما مهم‌تر از آن ماشین‌های سنگین که عمده حمل‌ونقل و معادن و خیلی کارهای بزرگ کشور را انجام می‌دهند وجود دارد و اگر اینها جایگزین نشود و فرسود شوند به مراتب خسارات و آثار زیان‌بارتری خواهد داشت.

    اکبریان ادامه داد: امروز جابه‌جایی یک اتوبوس حدود یک و نیم میلیارد هزینه‌ می‌برد، همین‌طور کامیون، تریلی و ماشین‌های سنگین دیگر که با توجه به سن فرسودگی باید حتماً اسقاط و نوسازی شود که متأسفانه در دولت هیچ برنامه‌ای برای جایگزین کردن خودروهای نو با خودروهای فرسوده ندیده‌ام  و مردم هم توانایی لازم برای این جایگزینی را ندارند.

    وی در واکنش به این سؤال که چرا دولت به عنوان قوه مجریه قانون اسقاط خودرو را انجام نمی‌دهد، عنوان کرد: دولت همواره اعلام می‌کند بودجه و اعتباری برای اجرای این قانون ندارد که بتواند خودروهای فرسوده را از رده خارج کرده و خودروهای نو را جایگزین کند.

    رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی یک اتوبوس وارد سیستم حمل و نقل عمومی می‌شد دولت 80 درصد قیمت آن را به صورت یارانه پرداخت می‌کرد و این یارانه را برای شهرها به سازمان شهرداری‌ها پرداخت می‌کرد و یا به مجموعه راهداری برای حمل نقل به روستاها اختصاص می‌داد و چون الان این یارانه را نمی‌دهد شهرداری‌ها هم قدرت خرید با این هزینه‌های بالا را ندارند که بخواهند ناوگان نو را جایگزین ناوگان فرسوده خود بکنند.

    اکبریان اظهار داشت: شهرداری کرج حدود 700 اتوبوس از رده خارج دارد که نیازمند نوسازی است اما به دلیل نداشتن اعتبار لازم مجبور شده است تنها  100 اتوبوس از تعداد مذکور را بازسازی کرده و به چرخه حمل‌ونقل عمومی وارد کند. هرچند با همه پیگیری‌هایی که در این زمینه داشتند توانستند 30 اتوبوس نو خریداری کنند.

    وی درباره اینکه خودروهای فرسوده علاوه بر ایجاد مشکلاتی نظیر آلودگی هوا، مصرف بالای بنزین و ... خسارات زیادی به کشور وارد می‌‌کند چرا به اجرای قانون آن بی‌توجهی می‌شود، گفت: این قانون در سال‌های قبل به صورت  20، 30 تا 40 درصد اجرا می‌شد و صددرصد نبود و در حال حاضر هم 3- 2 سال است کلاً اجرا نمی‌شود به همین دلیل است که خودروهای فرسوده زیادی در ناوگان داریم.

    رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا مجلس راهکاری در رفع این مشکل به دولت دارد یا خیر، گفت: دولت باید راهکار بدهد و در این ارتباط قانون داریم و این وظیفه دولت است که به قانون اسقاط خودرو که از قبل مصوب شده عمل کرده و هزینه‌اش را تأمین کند.

    اکبریان درباره اینکه آیا ردیف بودجه‌ای برای اجرای این قانون در لایحه سالانه آمده است، گفت: در بودجه سالانه هیچ اعتباری در این خصوص نیامده است چرا که الان حدود یک سوم کسر بودجه داریم و با این میزان تنها می‌توانیم حقوق و مزایای کارکنان‌مان را پرداخت کنیم.

    وی در پاسخ به اینکه آیا هیچ راهکاری برای اسقاط خودروهای فرسوده نیست، عنوان کرد: باید این موضوع را که چرا قانون اسقاط خودرو اجرا نمی‌شود از سخنگوی دولت پرسید البته ما هم صحبت کردیم که گفتند بودجه نداریم و حتی اجرای بخش‌هایی از پروژه عمرانی را هم به صورت اوراق انجام دادند.

    رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در توضیح بیشتر گفت: به دلیل اجرا نکردن قانون اسقاط خودروهای فرسوده در آینده مشکلاتی زیادی نظیر آلودگی هوا، مشکلات زیست محیطی، مصرف بالای بنزین، مشکلات فنی، مرگ و میر در تصادفات و ... که بعضاً قابل جبران هم نیست گریبانگیر کشور خواهد شد.

    اکبریان با بیان اینکه جایگزین کردن خودروهای سواری یک بحث است اما اهمیت خودروهای سنگین‌ به مراتب بیشتر است، افزود: با توجه به عدم جایگزین کردن خودروهای فرسوده و انباشتی که صورت می‌گیرد این بحث در آینده تبدیل به یک پروژه سنگین خواهد شد که هزینه‌ بسیار بالایی را به وجود خواهد آورد. چرا که تمام ناوگان حمل‌ونقل‌‌مان مانند اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها و ... در کلانشهرها هنوز جایگزین نشده‌اند و به مرور فرسوده و از رده خارج می‌شوند.

    وی در توضیح بیشتر گفت: به عنوان مثال در شهر کرج  یک سوم اتوبوس‌های سازمان اتوبوسرانی آن حدود 700 دستگاه است که دیگر قابل استفاده نیست و شهرداری با پیگیری‌های فراوان تنها توانسته است 30 خودروی نو خریداری کند.

    رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به اینکه آیا اجرا نشدن قانون اسقاط  ناشی از سوءمدیریت نیست، خاطرنشان کرد: این موضوع ربطی به سوءمدیریت ندارد بلکه به خاطر نداشتن بودجه است البته در سال‌های گذشته انجام می‌شد ولی ضعیف بود و دولت اعلام کرده بودجه لازم را برای اجرای قانون اسقاط ندارد ما هم بررسی کردیم و نباید همه چیز را به سوءمدیریت ربط داد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو