فونیکسریمکسبهتام

۱۰ پرسش رایج درباره کارت سوخت؛

ماجرای خرید و فروش کارت سوخت چیست؟

عصر خودرو- مساله کارت سوخت آنطور که بارها بیان شده، تنها برای مدیریت مصرف است و پایش کانال‌هایی که احتمالا اقدام به قاچاق سوخت می‌کنند. در این گزارش به ۱۰ پرسش رایج درباره کارت سوخت، پاسخ داده‌ایم

ماجرای خرید و فروش کارت سوخت چیست؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، از سال قبل که صحبت استفاده از کارت سوخت مطرح شد، پرسش‌های بسیاری مطرح شد. از نحوه ثبت‌نام گرفته تا شیوه درخواست برای کارت المثنی.

    مساله کارت سوخت آنطور که بارها بیان شده، تنها برای مدیریت مصرف است و پایش کانال‌هایی که احتمالا اقدام به قاچاق سوخت می‌کنند. در این گزارش به 10 پرسش رایج درباره کارت سوخت، پاسخ داده‌ایم:

    1: چطور می‌توان برای دریافت کارت سوخت ثبت‌نام کرد؟

    ثبت‌نام کارت سوخت مدت‌ها قبل آغاز شده بود و در حال حاضر ثبت نام آنلاین به پایان رسیده است. برای ثبت‌نام فقط کافی است به دفاتر پلیس +10 مراجعه کنید.

    2: اگر سیم کارت به نام خودتان نداشته باشید، چه باید بکنید؟

    مالکانی که سیم کارت به نامشان ندارند تنها می‌توانند از طریق دفاتر پلیس+10 درخواست و ثبت نام کارت سوخت بانکی را انجام دهند. برای ثبت نام در دفاتر پلیس+10 حضور مالک وسیله نقلیه ضروری است. در غیر این صورت باید وکالت‌نامه‌ای داشته باشید که صراحتا عبارت «کارت سوخت» در آن قید شده باشد.

    3: آیا همه موتورسیکلت‌ها هم امکان ثبت‌نام و دریافت کارت سوخت را دارند؟

    آنطور که در اطلاعیه‌های پیشین عنوان شده، تنها موتورسیکلت‌هایی امکان دریافت کارت را دارند که زیر 10 سال داشته باشند. یعنی اگر سال ساخت‌شان به قبل از 10 سال گذشته باز می‌گردد، فعلا امکان دریافت کارت سوخت را ندارند.

    4: آیا این طرح در همه استان‌ها اجرایی شده است؟

    خیر. فعلا برای شروع، استان‌های تهران، البرز، اصفهان و تبریز این طرح را آغاز کرده‌اند. به نظر می‌رسد که در مراحل بعد، نوبت به استان‌های دیگر برسد.

    5: اگر هنگام قراردادن کارت هوشمند سوخت در تلمبه جایگاه با پیغام (تاریخ 1/10/93) مواجه شدید، چه اقدامی انجام دهید؟

    در چنین شرایطی می‌توان با مراجعه به یکی از نواحی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، اقدام به حذف پیام مربوطه کرد.

    6: چگونه می‌توان رمز کارت سوخت را حذف کرد؟

    به یکی از نواحی یا مناطق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سراسر کشور مراجعه کنید. حضور مالک وسیله نقلیه جهت حذف رمز کارت الزامی بوده و در صورت درخواست توسط شخص دیگر تنها می‌توان با ارائه وکالتنامه محضری و یا برگه انحصار وراثت، رمز کارت سوخت را حذف کرد.

    7: اگر کارت سوخت خود را گم کرده باشیم چه باید بکنیم؟

    با مراجعه به سامانه خدمات دولت همراه به نشانی (www.mob.gov.ir) یا دریافت و نصب رایگان اپلیکیشن خدمات دولت همراه از چهار طریق سامانه خدمات همراه دولت، ایران اپس، کافه بازار و اپ استور و یا در غیر این صورت با مراجعه به دفاتر پلیس +10 می‌توان ثبت نام کرد.

    8: ماجرای خرید و فروش کارت سوخت چیست؟

    خرید و فروش هر نوع کارت هوشمند سوخت غیر قانونی بوده و متخلفین به محاکم قضائی معرفی خواهند شد.

    9: چگونه کارت بانکی را به کارت سوخت تبدیل کنیم؟

    روش نخست ورود به سایت دولت الکترونیک، به نشانی  WWW.MOB.GOV.IR است. البته متقاضیان باید توجه داشته باشند که چنانچه از این طریق می‌خواهند برای دریافت کارت سوخت اقدام کنند، باید بر اساس زمان‌بندی‌ که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بر اساس شماره تلفن همراه تعیین کرده است، به سایت مراجعه کنند.

    روش دوم استفاده از اپلیکیشن دولت همراه است. متقاضیان بعد از این‌که اپلیکیشن مذکور را نصب کردند، باید شماره همراه خود را وارد کنند و با ارسال کد از طریق پیامک شناسایی شوند. سپس کد ملی و تاریخ تولد خود را وارد کرده و اطلاعات فردی خود را تایید کنند.

    در پنجمین مرحله، باید بارکد خودروی خود را که روی کارت خودرو درج شده است، وارد و در نهایت یک کارت بانکی خود را انتخاب کنند. در مرحله آخر با تایید نهایی متقاضی خدمات سهمیه سوخت به کارت بانکی اضافه می‌شود و اگر مالک صاحب کارت سوخت باشد، کارت سوخت باطل خواهد شد.

    10: مالکان خودروهای خارجی، قولنامه‌ای، فاقد کارت سوخت و کارت بانکی چه باید بکنند؟

    در این میان افرادی هستند که خودروی آن‌ها خارجی، ورثه‌ای، قولنامه‌ای و… بوده، این افراد موارد خاص هستند که به گفته مقامات شرکت پخش، برای دریافت کارت سوخت باید به‌صورت حضوری به پلیس +10 مراجعه کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو