فونیکسریمکسبهتام

ارزان‌ترین خودرو داخلی در آستانه گرانی؛

افزایش قیمت پراید چقدر محتمل است؟

عصر خودرو- ارزان‌ترین خودرو ساخت داخل یعنی پراید از سال بعد احتمالا دیگر تولید نشود. آیا این خبر می‌تواند در بازار بر قیمت پراید تاثیر بگذارد؟ افزایش قیمت پراید در سال بعد چقدر محتمل است؟

افزایش قیمت پراید چقدر محتمل است؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تجارت‌نیوز، قرار گرفتن در صدر مردودی‌های معاینه فنی و زیان 850 میلیارد تومانی تولید آن برای سازنده‌اش در سال 97، تنها دو ویژگی از چندین ویژگی قابل توجه خودرو پراید است.

    پراید، خودرویی که به دلیل غیراستاندارد بودن در ژاپن، آمریکا و کره جنوبی برای مدت محدودی تولید شده، بیش از 20 سال است که در ایران تولید می‌شود. اما اکنون انتقادها نسبت به تولید آن به بالاترین حد ممکن رسیده است.

    22 مرداد ماه امسال مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران اعلام کرد که پراید رتبه نخست را در انحراف فرمان و گازهای آلاینده دارد.

    علاوه بر این، «پر سرقت ترین خودروی کشور»، «تابوت مرگ» و «ارابه مرگ» سه برچسب دیگر از چندین برچسب‌های انتقادی به خودروی پراید است.

    انتقادات به پراید تشدید شده است

    علاوه بر این، شرکت تولیدکننده ارزان‌ترین خودرو داخلی نیز آمار داده که در سال گذشته از تولید این خودرو بیش از 850 میلیارد تومان ضرر کرده که البته احتمالا بخش قابل توجه این ضرر به قیمت دستوری این خودرو برمی‌گردد.

    در کنار اهمیت سود و زیان تولید این خودرو اخیرا (مرداد ماه امسال) رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی عنوان کرد: در تحلیل تصادفات کشور طی 11 سال گذشته متوجه شدیم که 34 درصد از جان باختگان و مجروحان حوادث رانندگی در خودروی پراید بوده‌اند.

    سردار سیدکمال هادیانفر در این باره گفت: شماره‌گذاری پراید از سال آینده متوقف می‌شود.

    در همین ماه مرداد وزیر صنعت، معدن و تجارت هم با بیان اینکه پراید به آخر عمر خود رسیده است، گفت: یکی از برنامه‌ها برای صنعت خودرو آن است که از تولید خودروهایی که از عصر و زمانشان گذشته خودداری و آنها را را از رده خارج کنیم.

    هرچند که رضا رحمانی پس از این زمان معینی برای حذف پراید اعلام نکرد اما اگر فشارها برای اتمام دوران تولید این خودرو در سال آینده به نتیجه برسد،بازار خودرو چه واکنشی نشان خواهد داد؟

    آخرین قیمت پراید
    بهای ماشین در شرکت‌های خودروسازی خصوصا در خودرویی مثل پراید تحت کنترل شدید نهادهای دولتی مثل سازمان حمایت است. در لیست قیمتی سایپا، قیمت پراید 111 معادل 39 میلیون و 681 هزار تومان، قیمت پراید 131 معادل 37 میلیون و 381 هزار تومان، قیمت پراید 151 معادل 40 میلیون و 313 هزار تومان و تیبا صندوق‌دار معادل 43 میلیون و 443 هزار تومان اعلام شده است.

    آخرین گزارش از قیمت‌ محصولات سایپا در بازار هم نشان می‌دهد که خودروی پراید 111 با قیمت 46 میلیون و 800 هزار تومان و پراید 131 با قیمت 41 میلیون و 400 هزار تومان و تیبا با قیمت 48 میلیون و 100 هزار تومان مورد معامله قرار گرفته است.

    اما آیا این قیمت‌ها تغییر خواهند کرد؟ آخرین تجربه در توقف خط تولید خودروهای ایرانی از جمله پیکان نشان می‌دهد که حتی پس از اتمام تولید خودروها، آن مدل‌ها تا چندین سال در بازار آزاد به شکل صفر برای سال‌های قبل و کارکرده وجود خواهند داشت. بنابراین پراید همچنان پس از توقف احتمالی در بازار خودرو ایران حضور خواهد داشت اما به شکل خیلی کمرنگ‌تری.

    از سوی دیگر تجربه سال گذشته بازار خودرو ایران نشان می‌دهد که همزمان با کاهش تولید خودرو امکان نوسان قیمت وجود دارد. در دوره زمستان سال گذشته هم که به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت تولید خودرو در اسفند نسبت به آبان ماه چهار برابر شد قیمت خودروها شدیدا متاثر شدند. بنابراین با کاهش تولید پراید به نظر می‌رسد نوسان قیمتی ممکن است رخ دهد.

    از نگاه خیلی از کارشناسان و فعالان بازار خودرو شاید تنها در صورتی این نوسان صعودی قیمت پراید رخ ندهد که خودروسازان تقاضای مردم برای خرید خودرو ارزان‌قیمت را بی‌پاسخ نگذارند. اما آیا با توجه به بحران تولید خودروسازان و روند نزولی تولید خودرو در کشور (کاهش 27 درصدی تولید خودروهای سواری در پنج ماه امسال) آنها می‌توانند بلافاصله خودروی جایگزین را در سطح گسترده‌ای تولید و روانه بازار کنند؟ در صورت عدم موفقیت آنها فعالان بازار گرانی مجدد قیمت پراید را محتمل می‌دانند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو