فونیکسریمکسبهتام

دستگاه اتوبوس به عراق اعزام شد

جزئیات عملکرد منطقه آزاد اروند

عصر خودرو- مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه ۲۰۰ دستگاه اتوبوس شب گذشته برای جابجایی زائران به عراق اعزام شد، گفت: پیش‌بینی ما از تعداد زائران درست از آب در نیامد و خیلی بیشتر از پیش‌بینی‌ها است.

دستگاه اتوبوس به عراق اعزام شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، اسماعیل زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در نشست خبری با حضور خبرنگاران با اشاره به وضعیت مرز شلمچه برای تردد زائران اربعین اظهار داشت: در حال حاضر بستر و امکانات بهتری نسبت به سال‌های قبل فراهم شده و بهترین مرز برای تردد زائران همین مرز است و  مواکب مردمی در مرز شلمچه مستقر شده‌اند و امکانات دولتی نیز فراهم شده است

    وی گفت: مرز اختصاصی زوار خارجی همین مرز است که تاکنون 50 هزار نفر از با شروع راهپیمایی اربعین و حدود 700 هزار زائر ایرانی از مرز تردد کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود تا پایان اربعین به یک میلیون نفر برسد.
    وی ادامه داد تامین خدمات مورد نیاز زائران از جمله آب سالم غذا و شرایط بهداشتی و امکانات رفاهی در سمت عراق وجود ندارد و تنها یک موکب تبریزی در این منطقه مستقر شده است. طی 48 ساعت گذشته با کمبود آب در طرف عراق رو به روشدیم که تامین شد.

    مدیر عامل منطقه آزاد اروند گفت: در روز گذشته به دلیل تصادف 60 نفر مجروح شد که با هواپیما به شیراز برای درمان منتقل شدند.

    وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا علی رغم پیش بینی‌ها امکانات به خصوص آب آشامیدنی با کمبود روبرو شد، گفت: پیش بینی‌هایی که وجود داشت این بود که 50 تا 60 درصد بیشتر از سال قبل زائران اعزام می‌شوند اما درست از آب در نیامد و در حال حاضر تعداد زائرین چندین برابر است کمبودها در منطقه مرزی ما نیست و  بیشتر به سمت عراق بازمی‌گردد.

    وی  گفت: خدماتی که در مرز انجام شده مورد پسند مردم بوده است. برخی گلایه ها وجود دارد که در این رابطه جلساتی با استانداری برگزار شد و هماهنگی هایی در مورد نحوه تردد و بسیج امکانات صورت گرفته است قرار شد امروز استانداری بصره و عراق خودروهای دولتی خود را برای خدمات رسانی بسیج کند.

    وی افزود: 200 دستگاه اتوبوس شب گذشته به عراق اعزام شد.

    وی در مورد نرخ حمل ونقل زائران به نجف گفت: قیمت مصوب 120 هزار تومان بود که به دلیل نبود وسیله سایر به 600 تا 700 هزار تومان هم رسید. با حضور اتوبوس‌های ایرانی قیمت‌ها کنترل شده و زائران با 150 هزار تومان می‌توانند به  نجف بروند.

    زمانی درباره فعالیت های اقتصادی منطقه آزاد اروند بیان داشت: در دوره جنگ زیرساخت های آبادان و خرمشهر آسیب دید و نفت و بنادر در این منطقه دچار مشکل شدند. در دوران بازسازی موفقیتی در ایجاد توسعه در این شهرها حاصل نشد و پس از آن منطقه آزاد در این شهرها ایجاد شد.

    وی خاطرنشان کرد: در دولت تدبیر و امید جغرافیای منطقه آزاد اروند وسیع تر شد و البته برخی مشکلات نیز وجود داشت و به تدریج قوانین منطقه آزاد مانند معافیت مالیاتی در این بخش ها اعمال شد.

    زمانی افزود: معافیت گمرکی و تامین مواداولیه نیز از جمله مزایای دیگر در این بخش است. معافیت تردد اتباع خارجی در منطقه آزاد از سال 96 عملیاتی شده است و در سال 96 و 97 حدود یک میلیون گردشگر خارجی وارد منطقه شدند و از این طریق حدود 10 هزار اشتغال ایجاد شد.

    مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: سالیانه تا 150 میلیون دلار امکان گردش اقتصادی در بازار آبادان و خرمشهر وجود دارد.

    وی تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل افت ارزش برابری ریال، نوعی سوبسید به گردشگران خارجی داده می شود و البته دولت در برخی بخش ها نظارت هایی دارد.

    *جزئیات عملکرد منطقه آزاد اروند

    زمانی درباره سرمایه‌گذاری ها در منطقه اروند به 11 راهبرد اشاره کرد و افزود: تلاش کردیم با رویکرد صادراتی صنایعی مانند فولاد در منطقه ایجاد شود و همچنین صنایع انرژی بر و آب بر را به دلیل مزیت منطقه‌ای توسعه دادیم. دو کارخانه فولاد را در منطقه خواهیم داشت که تا 5 میلیون تن ظرفیت تولید ایجاد می شود. روزانه 600 مگاوات برق تولیدی منطقه به عراق صادر می شود. چند طرح بزرگ پتروشیمی خصولتی و خصوصی را در منطقه داریم و پالایشگاه های کوچک را نیز داریم. شیمی شهر در منطقه اروند دایر خواهد شد و صنایع بالادستی پتروشیمی را نیز خواهیم داشت.

    وی به سرمایه گذاری های خارجی در منطقه اروند اشاره کرد و بیان داشت: رویکرد منطقه صادراتی است و در پایانه شلمچه 100 میلیارد تومان هزینه شده، ایکس ری کامیونی و سواری را ایجاد کردیم. اینها زیرساخت های صادراتی است که دنبال شد. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند به صادرات 1.5 میلیارد دلاری منطقه در سال اشاره کرد و گفت: فاز دو پالایشگاه آبادان در دست ساخت است و تا دو سال آینده به بهره برداری می رسد.

    وی افزود: صادرات کالاهای مسافری را نیز از منطقه اروند داریم و علاوه بر آن، صادرات اصلی در این بخش صادرات صنعتی و تولیدات داخلی است.

    زمانی تاکید کرد: معافیت های مالیاتی تنها شامل فعالیت هایی است که تنها در داخل منطقه انجام می شود. هر شرکتی که در منطقه ثبت می شود در پایان سال باید اظهارنامه ارائه کنند.

    مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند تاکید کرد: بیش از 2500 فعال اقتصادی در اتاق بازرگانی آبادان و خرمشهر و بیش از 20 هزار نفر در بخش اصناف فعالیت دارند. بزرگترین صادرات در بین مناطق آزاد کشور در اروند است و از این طریق تراز تجاری منطقه مثبت است. همچنین 50 درصد کل اشتغال مناطق آزاد کشور در این منطقه  است.

    زمانی اظهارداشت: در 6 ماهه نخست سال جاری ورود ماشین الات و مواد اولیه 860 درصد رشد داشته است. بیش از 170 واحد صنعتی فعال نیز در حال حاضر در منطفه فعال است. در بخش تولید صادراتی طی نیمه نخست امسال 51 درصد رشد داشتیم و به 86 میلیون دلار رسید. تولیدات سرزمین اصلی صادراتی در نیمه اول امسال به 640 میلیون دلار با 127 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل رسید.

    وی ادامه داد: در نیمه نخست سال در بخش ترانزیت 34 درصد رشد داشتیم و به رقم 125 میلیون دلار رسیدیم. در بخش سرمایه گذاری بیش از 180 فرصت سرمایه گذاری در منطقه تعریف شده و 138 پروژه در حال انجام است که 98 مورد در بخش تولید و صنعت است. 34 مورد نیز در بخش گردشگری است.

    زمانی میزان اشتغال 138 پروژه را 6 هزار و غیر مستقیم بیش از 18 هزار اعلام کرد. در نیمه نخست سال سرمایه گذاری انجام شده به 5 هزار و 599 میلیارد ریال رسید که 51 درصد رشد نشان می دهد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط