فونیکسریمکسبهتام

بهره‌برداری از نانوکاتالیست ایرانی در پتروشیمی شیراز

تولید محصول استراتژیک صنعت خودروسازی

عصر خودرو- نانو کاتالیست‌های سنتز متانول که به عنوان محصول استراتژیک پتروشیمی‌ها است، تاکنون از خارج وارد می‌شد؛ ولی با دستیابی محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به این نوع کاتالیست، از این محصول ایرانی با انعقاد قراردادی در پتروشیمی شیراز بهره‌برداری شد.

بهره‌برداری از نانوکاتالیست ایرانی در پتروشیمی شیراز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، کاتالیست متانول از سه جزء اصلی ZnO (اکسید روی)، CuO  (اکسید مس) و Al2O3 (اکسید آلومینیوم) تشکیل شده است که این ترکیبات مخلوط گازی منوکسید کربن، هیدروژن و دی‌اکسیدکربن را در فشار بالای 50 اتمسفر و دمای 250 درجه سانتی‌گراد به متانول تبدیل می‌کند. این کاتالیست گزینش‌پذیری بالایی دارد، به طوری که در شرایطی می‌تواند 99 درصد گزینش‌پذیری ایجاد کند.

    محصولات جانبی این کاتالیست مخلوطی از "الکل"، "استر" و "پارافین" بوده که از میان ترکیبات خروجی، اتانول و متیل فرمات بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. البته میزان تمامی محصولات جانبی در انتهای عمر کاتالیست متجاوز از ppm900 نمی‌شود. یکی از مزیت‌های این کاتالیست عمر بالای آن است، به طوری که می‌تواند تا 5 سال مورد استفاده قرار گیرد که با انجام اصلاحاتی در فرآیند ساخت و کاربرد نانو فناوری در آن، این میزان تا 10 سال نیز قابل افزایش است.

    یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مطالعه در زمینه تحقیق و تولید انواع کاتالیست‌های صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و صنعت فولاد و نیز طراحی و اجرای واحدهای GTL (تولید نفت مصنوعی) را در دستور کار خود قرار داده و تاکنون به موفقیت‌های زیادی کسب کرده است. این شرکت پس از سنتز نانوکاتالیست تولید متانول که به صورت قرص استوانه‌ای تهیه می‌شود، کاتالیست هیدروژناسیون استیلن کاتالیست را آغاز کرده و درخواست گواهی نانومقیاس آن نیز صادر شده است.

    پتروشیمی شیراز از کاتالیست نانویی ایرانی برای تولید متانول استفاده کرده است. این شرکت برای تامین نیاز خود در حوزه کاتالیست برای سنتز متانول اقدام به خرید نانوکاتالیست از این شرکت دانش‌بنیان کرده است. کاتالیست سنتز متانول معمولا از خارج وارد می‌شود که با استفاده از این فناوری، از واردات این محصول بی‌نیاز شده‌ایم.

    علاوه بر آن ایران در سال 2017 با تولید 20.5 میلیون تن "آهن اسفنجی" که بیش از 28 درصد کل تولید جهانی است، در رتبه دوم جهانی قرار گرفت و این در حالی است که 70 درصد از تولیدات آهن اسفنجی ایران با کاتالیست‌های این شرکت دانش‌بنیان تولید شده است. این شرکت دانش‌بنیان با ایجاد زیرساخت‌های لازم، سبد محصولات کاتالیست را به 35 محصول افزایش داده است که مقدار قابل توجهی از نیاز صنایع پتروشیمی، پالایشی و فولاد را برطرف می‌کند.

    بومی‌سازی کاتالیست "آیرون مولیبدن" برای تولید "فرمالدهید" از دیگر دستاوردهای دانش پایه این شرکت به شمار می‌رود. با تولید و بومی‌سازی این کاتالیست ایران به عنوان سومین کشور دارای صاحب دانش فنی تولید کاتالیست فرآیند سنتز فرمالدهید است. دانش فنی این محصول استراتژیک تنها در اختیار دو کشور "سوئد" و "ایتالیا" قرار داشت.

    در حال حاضر 14 مجتمع در کشور از کاتالسیت آیرون مولیبدن برای تولید فرمالدهید استفاده می‌کنند و تولید و بومی‌سازی این کاتالیست باعث خواهد شد تا در آینده نزدیک علاوه بر صرفه‌جویی ارزی، دروازه‌های صادراتی کشور برای این محصول باز باشد.

    این شرکت دانش‌بنیان همچنین موفق به بومی‌سازی محصول مهم و پرکاربرد آنتی UV مورد استفاده در صنایع رنگ و رزین و مورد استفاده در صنایع خودروسازی و پلیمر شد. این محصول باعث جلوگیری از تخریب بافت پلیمری و شیمیایی رنگ شده و از تاثیر مخرب اشعه UV ممانعت می‌کند. تا پیش از این، تمام نیاز مصرف آنتی UV از کشورهایی مانند آلمان، ژاپن و چین وارد می‌شد که با تولید این محصول علاوه‌ بر رفع نیاز کشور، از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری می‌شود.

    آنتی UV محصولی استراتژیک برای خودروسازی شناخته می‌شود که طبق نتایج آزمایشگاهی به دست آمده، آنالیز عملکرد محصول آنتی UV این شرکت با نمونه آلمانی برابری می‌کند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو