فونیکسریمکسبهتام

راهکارهای ساده آماده شدن خودرو برای ورود به فصل سرد سال

به استقبال سرما برویم

عصر خودرو- تا آغاز فصل بارش‌های آسمانی و سرد شدن روزها، مدتی باقی‌مانده است هرچند که در برخی از مناطق دمای هوا رو به سردی رفته و کم‌کم نشانه‌های آغاز فصل سرما و پاییز در حال نمایان شدن است.

به استقبال سرما برویم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، همیشه باید قبل از شروع فصل سرد اقدام به بررسی خودرو و آماده کردن آن کرد چراکه ممکن است عیب و ایراداتی در حین آماده‌سازی خودرو پیش آید. در این مطلب نگاهی داریم به یک سری راهکار برای رفتن به استقبال فصل سرد و پیشگیری از مشکلات بعدی.

    بررسی تسمه‌ها

    تسمه‌ها در اثر گرم و سرد شدن در حین کار و کارکرد طولانی‌مدت، دچار خستگی و خشکی می‌شوند و ترک‌هایی در آن‌ها ایجاد می‌شود که به‌مرورزمان از همین ترک‌ها دچار پارگی خواهند شد. به‌طورکلی اگر گرم شدن خودرو در فصل گرم را کنار بگذاریم، می‌توان گفت در سرما عیوب بیشتری از خودرو نسبت به فصل گرم پدیدار می‌شود که خرابی تسمه‌ها نیز یکی از آن‌هاست. بهتر است تسمه‌ها را بازدید کنیم و در صورت خرابی و ترک داشتن، اقدام به تعویض آن‌ها کنیم.

    سلامت باتری

    باتری خودرو در هوای سرد نزدیک به چهل درصد از کارایی خود را از دست می‌دهد. ضمن اینکه در فصل سرد به خاطر سفت شدن روانکارهای موتور و گیربکس، استارت خوردن سخت‌تر شده و درنتیجه فشار بیشتری به باتری وارد می‌شود. ازاین‌رو اگر باتری دارای ضعف باشد، کم‌توانی آن در زیر فشار زمستانی خود را نشان می‌دهد. ضمن اینکه استفاده از باتری در زمان روشن کردن بخاری فشار بیشتری روی باتری خواهد آورد.

    تعویض تایرها

    اگر در زیر خودرو تایرهای مناسبی برای رویارویی با باران و برف نیست، بهتر است تا زودتر اقدام به تهیه تایرهای جدید و مناسب کنیم. ضمن اینکه جابجایی تایرها در محور عقب و جلو نیز یکی از اصول سفارش شده شرکت‌های خودروسازی در دنیاست تا هم ایمنی حرکتی بیشتر شود و هم ساییدگی تایرها باهم هم‌زمان شود. در زمان تعویض تایرها حتماً به جهت چرخش آن‌ها دقت کنیم. همچنین تنظیم بودن فشار باد تایرها از دیگر موارد ضروری و همیشگی است که اثر بالایی در عمر تایر و همچنین مصرف سوخت خواهد داشت.

    عملکرد ترمز ضد قفل

    سیستم ترمز ضد قفل از قسمت‌های حساس و نسبتاً پر خرابی در خودروهاست که این عیوب معمولاً به خاطر ایراد در حس‌گرهای قرارگرفته در سر چرخ‌هاست. یکی از مهم‌ترین کارکردهای سیستم ترمز ضد بلوکه در زمان بارندگی و یخ‌زدگی است. پس اگر خودرو ما از این ناحیه دارای ایراد و اشکال است بهتر است قبل از شروع سرما اقدام به رفع این عیب کنیم. ترمز ABS در همه شرایط کارایی بالایی دارد اما در زمان بارندگی اثر آن کاملاً مشهود و محسوس خواهد بود.

    بررسی برف‌پاک‌کن‌ها

    یکی از مهم‌ترین ابزارهای خودرویی در پاییز و زمستان، برف‌پاک‌کن‌ها و آب‌پاش شیشه‌شور است. سرویس و تعویض برف‌پاک‌کن‌ها در صورت نیاز ازجمله ضروری‌ترین اقداماتی است که باید در این روزها انجام داد. معمولاً تیغه‌های برف‌پاک‌کن‌ها را باید هر یک سال تعویض کرد که البته زمان تعویض به کیفیت آن‌ها نیز بستگی دارد؛ اما فراموش نکنیم که تیغه برف‌پاک‌کن شاید اثر پاک‌کنندگی خوبی داشته باشد اما ممکن است به خاطر خشک‌شدگی روی شیشه خط و خش‌های کوچک بیندازد.

    استفاده از ضدیخ

    این روزها لوازم تقلبی و غیر اصلی زیادی در بازار وجود دارد که ضدیخ یکی از آن‌هاست. باید همیشه حجم مناسبی از ضدیخ درون رادیاتور خودرو باشد چراکه این مایع جدا از ضدیخ بودن، عملکرد ضد جوش و ضد خورندگی نیز دارد. همچنین قبل از استفاده از هر ضدیخی بهتر است ابتدا کمی از آن را با رعایت احتیاط تست کنیم تا از سلامت و اصلی بودن آن مطمئن شویم. ضدیخ مایعی به‌شدت سمی است پس در زمان استفاده از آن نکات ایمنی را رعایت کنید و آن را دور از دسترس دیگران و خصوصاً کودکان قرار دهید.

    روغن‌موتور مناسب

    دمای هوا در برخی مناطق در زمستان تا حد زیادی پایین می‌آید که روشن شدن خودرو را در صبح و روانکاری قطعات پیشرانه را با مشکل روبرو می‌کند. استهلاک موتور در زمان سرد بودن بسیار بالاست و اگر روغن به خاطر سرمای هوا به‌سرعت به تمام بخش‌های پیشرانه نرسد، این استهلاک می‌تواند دوچندان شود. به همین خاطر طبق سفارش برخی از خودروسازان، می‌توان در فصل سرد از روغنی با گرانروی پایین‌تر نیز استفاده کرد تا هم استارت سرد پیشرانه راحت‌تر باشد و هم روغن سریع‌تر به قسمت‌های مختلف موتور پمپاژ شود. برای مثال در پیشرانه‌ای که روغن 20w50 ریخته می‌شود می‌توان از روغن 10w40 در فصل سرد نیز استفاده کرد.

    استفاده از ترموستات

    برخی از راننده‌ها که دارای خودروهای قدیمی‌تری هستند، ترموستات را در فصل گرم سال خارج می‌کنند. عدم استفاده از ترموستات در فصل سرد باعث خنک کار کردن شدید پیشرانه و بروز مشکلاتی در آن و افزایش مصرف سوخت خواهد شد. به همین خاطر جدا از اینکه برای استفاده از بخاری به این قطعه نیاز است، برای کاهش استهلاک موتور نیز وجود ترموستات ضروری خواهد بود.

    کولر خودرو

    هرچند که کولر وسیله‌ای برای فصل گرم است اما توصیه می‌شود در پاییز و زمستان نیز حداقل هفته‌ای یک‌بار کولر را برای مدت ده دقیقه روشن کنیم تا از رسوب گاز و روغن آن در مسیر جلوگیری شود.

    بازدید سیستم چهارچرخ محرک

    اگر خودرو به‌صورت دو دیفرانسیل است، بهتر است تا هرچه زودتر دیفرانسیل دوم آن را بازدید کرده و در صورت نیاز آن را سرویس کنیم. در فصولی که بارش‌های آسمانی بیشتر است، استفاده از دیفرانسیل دوم بالاتر بوده و فشار بیشتری روی این قسمت خواهد بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو