فونیکسریمکسبهتام

تقابل عددی نیسان ماکسیما اتوماتیک در برابر هیوندای آزرا؛

پیرمردان چالاک

عصر خودرو -با توجه به شرایط فعلی بازار خودروی کشور و قیمت‌هایی که سر به فلک کشیده‌اند (هرچند که اخیراً این فضا اندکی تلطیف شده) که درنهایت منجر به داغ‌تر شدن بازار خودروهای قدیمی‌تر و دست‌دوم می‎شود، این بار به سراغ دو خودرو دست‌دوم که بیش از یک دهه از حضور آن‌ها در خیابان‌های کشور می‌گذرد خواهیم رفت.

پیرمردان چالاک
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳:۰۰
  • تقابل عددی نیسان ماکسیما اتوماتیک در برابر هیوندای آزرا
  • تقابل عددی نیسان ماکسیما اتوماتیک در برابر هیوندای آزرا
  • پیرمردان چالاک
  • تقابل عددی نیسان ماکسیما اتوماتیک در برابر هیوندای آزرا
  • تقابل عددی نیسان ماکسیما اتوماتیک در برابر هیوندای آزرا
  • تقابل عددی نیسان ماکسیما اتوماتیک در برابر هیوندای آزرا

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، در یک‌طرف میدان، نیسان ماکسیما (سِفیرو نسل اول) را داریم که از دهه 80 شمسی تا اوایل دهه 90 به تولید رسید و در طرف دیگر نسل چهارم هیوندای آزرا (گرنجور) را داریم که این خودرو هم از اواخر 2006 میلادی (انتهای دهه 80 شمسی) توسط آسان موتور وارد بازار کشور شد و به لطف چهره جذاب، امکانات، سواری راحت، موتور نیرومند و... به خودروی پرفروش و پرطرفداری تبدیل شد. لازم به ذکر است که بازه قیمتی این دو خودرو باهم متفاوت است اما این قیاس در شرایطی صورت گرفته که ماکسیما و آزرایی با شرایط ایدئال و قیمتی نزدیک به هم را در کنار هم قرار دهیم.
حجم موتور
ماکسیما و آزرا، هر دو از پیشرانه‌های 6 سیلندر V شکل بهره می‌برند؛ اتفاقی که از سال 2013 تاکنون، به دلیل قانون ممنوعیت واردات خودروهای مجهز به پیشرانه 2500 سیسی به بالا، در محصولات وارداتی و مونتاژ داخل به چشم نمی‌خورد ولی حجم موتور در هیوندای تقریباً 0.3 لیتر بیشتر از نیسان است.

قدرت موتور
باوجود 0.3 لیتر حجم بیشتر در آزرا و مهم‌تر از آن، تکنولوژی بالاتری که هیوندای در طراحی، ساخت و تنظیم پیشرانه سدان خانوادگی نیمه لوکس خود به‌کاربرده، قدرت موتور تفاوت چندان زیادی با ماکسیما ندارد و آزرا تنها 8 اسب بخار قوی‌تر است. البته ماکسیما در 6400 دور بر دقیقه به بیشینه توان خود می‌رسد و این در حالی است که این اتفاق برای آزرا در 400 واحد کمتر رخ می‌دهد.
بیشینه گشتاور
هر دو این خودروها به‌شتاب و کشش ایده آلشان مشهور هستند و همان‌طور که میدانید، در بحث شتاب و کشش این گشتاور است که تعیین‌کننده نتیجه خواهد بود. طبق اعلام کارخانه سازنده، نیسان ماکسیما قادر به تولید 288 نیوتن‌متر گشتاور در 3600 دور بر دقیقه است و این در حالی است که آزرا در 400 دور بالاتر، گشتاور 304 نیوتن متری را به شما هدیه می‌کند. پس حجم و تکنولوژی به‌روزتر، در بحث گشتاور هم آزرا را کمی جلوتر از ماکسیما خواهد برد.
نسبت وزن به قدرت
هرچند که در بحث قدرت و گشتاور، آزرا عملکرد بهتری نسبت به ماکسیما دارد اما با توجه به اختلاف وزن نزدیک به 200 کیلوگرمی بین این دو خودرو و سنگین‌تر بودن آزرا، اینجاست که نسبت وزن به قدرت، تعیین‌کننده نتیجه خواهد بود. درواقع با تقسیم وزن به قدرت در هر دو خودرو خواهید دریافت که بر روی هر اسب بخار ماکسیما 0.6 کیلوگرم وزن کمتری نسبت به آزرا خواهد بود.

نسبت وزن به گشتاور
اما بیایید محاسبه فوق را برای بیشینه گشتاور هر دو خودرو انجام دهیم! همان‌طور که بالاتر دیدیم، موتور آزرا گشتاور بیشتری نسبت به ماکسیما تولید می‌کند اما بازهم با توجه به وزن 1430 کیلوگرمی ماکسیما اتوماتیک در برابر عدد 1620 کیلوگرم برای آزرا موجود در ایران، 0.36 اختلاف بین نسبت وزن به گشتاور این دو خودرو وجود دارد.
شتاب صفر تا صد
یکی از مهم‌ترین مشخصه‌هایی که عمدتاً برای این دو خودرو مطرح می‌شود، شتابگیری و کشش قابل‌توجه آن‌هاست که به لطف موتور 6 سیلندر بزرگشان صورت می‌پذیرد. بالاتر در مورد قدرت و گشتاور آزرا و ماکسیما صحبت کردیم اما برای نتیجه‌گیری در مورد شتابگیری این دو محصول باید به این موضوع توجه داشت که گیربکس آزرا 5 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک با تکنولوژی بالاتری نسبت به جعبه‌دنده 4 سرعته ماکسیماست. ضمن این‌که علیرغم صفرتاصد اعلامی بهتر در آزرا، در برخی آزمونه‌های میدانی هم برد با ماکسیما بوده است.

مسافت قابل پیمایش با هر بار سوخت‌گیری
یک نکته مهم در رابطه با خودروهایی که از موتورهای بزرگ‌تر 6 و 8 سیلندر بهره می‌برند، مصرف سوخت آن‌ها در هر 100 کیلومتر از سیکل‌های متفاوت جاده‌ای، شهری و ترکیبی است؛ اما اگر سیکل ترکیبی را در نظر بگیریم، نیسان ماکسیما با توجه به مصرف سوخت 11.5 لیتر در 100 کیلومتر در سیکل مذکور و باک 70 لیتری، توانایی پیمایش 608 کیلومتر در سیکل مذکور را دارد و این در حالی است که آزرا با باک 75 لیتری و مصرف سوخت 10.2 لیتر در 100 کیلومتری، 127 کیلومتر مسافت بیشتر را خواهد پیمود.


معید حمیدی

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط