فونیکسریمکسبهتام

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی :

۲۳هزار میلیارد تومان؛ میزان بدهی خودروسازان به قطعه‌‌سازان

نیاز به تامین ۱۵هزار میلیارد تومان نقدینگی از سوی دولت

عصر خودرو- رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: در حال حاضر میزان بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان ۲۳هزار میلیارد تومان شده است.

۲۳هزار میلیارد تومان؛ میزان بدهی خودروسازان به قطعه‌‌سازان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادآنلاین ، محمدرضا نجفی‌منش رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی وضعیت صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی را نگران‌کننده دانست و افزود: از آنجا که تا کنون هیچ اقدامی در راستای تامین نقدینگی انجام نشده، وضعیت خودروسازان و قطعه‌سازان بسیار بحرانی است و نگران اتفاقات ناگوار در این دو صنعت هستیم.

    به گفته نجفی‌منش، میزان مطالبات قطعه‌سازان به حدود 23هزار میلیارد و زیان خودروسازان به 43هزار میلیارد تومان رسیده است؛ طبق ماده 101 برنامه پنجم، از آنجا که دولت با قیمت‌گذاری دستوری خودرو باعث بروز زیان شده خودش هم موظف به جبران آن است.

    او اضافه کرد: قرار بود 844میلیون یورو تسهیلات ارزی به خودروسازان داده شود که تا کنون یک یورو هم پرداخت نشده، به نظر می‌رسد بانک مرکزی از همان ابتدا هم قصد پرداخت تسهیلات را نداشته است زیرا مسلما ترجیح می‌دهد این مبلغ به بخشی که توان بازپرداخت به موقع آن را دارد تعلق گیرد نه صنعت خودرو.

    نجفی‌منش از آغاز مجدد تعدیل نیرو در صنعت قطعه خبر داد و گفت: با این شرایط امکان ادامه کار وجود ندارد؛ دولت به طور حتم باید دست از قیمت‌گذاری دستوری برداشته تا بهای خودرو در کارخانه به حاشیه بازار نزدیک شود.

    رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی تصریح کرد: از طرفی آمریکا با تمام قوا کمر به نابودی صنعت خودرو بسته و از سمت دیگر مشکلات داخلی فشار زیادی بر آن‌ها تحمیل کرده است؛ در حال حاضر باید حداقل 15هزار میلیارد تومان نقدینگی از سوی دولت تامین شود تا خودروسازان تازه به جای اول خود برگردند.

    نجفی منش با ارائه راهکار سوم در جهت نجات صنعت خودرو بیان کرد: علاوه بر ضرورت تامین نقدینگی از سوی دولت و قیمت‌گذاری خودرو بر اساس حاشیه بازار، راهکار سوم خصوصی‌ کردن شرکت‌های خودروسازی است.

    وی خاطرنشان کرد: اگر خودروساز
    ی‌ها کاملا از حالت دولتی خارج شوند، بخش خصوصی حاضر به ورود در این صنعت خواهد شد اما با شرایط فعلی این امکان وجود ندارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو