فونیکسریمکسبهتام

اخبار فنی خودرو؛

تعویض به موقع فیلترهای خودرو برای کاهش مصرف سوخت

عصر خودرو- همه خودروها دارای فیلترهای مختلفی هستند که تعویض به موقع آنها در کاهش مصرف سوخت خودروها تاثیر بسزایی دارد.

تعویض به موقع فیلترهای خودرو برای کاهش مصرف سوخت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم، فیلتر هوا از تجهیزات لازم و ضروری در خودرو است. «فیلتر هوا» به موجب داشتن خاصیت جذب ذرات موجود در هوا، مانع ورود گرد و غبار و ذرات آلوده موجود در هوا به داخل موتور اتومبیل می‌شود. در حالت طبیعی موتور اتومبیل در قبال هر گالن سوخت از هزار گالن هوا استفاده می‌کند. در این صورت برای سوخت صحیح خودرو باید از «فیلتر هوا» استفاده کنیم.

    فیلتر هوا مسئولیت تنظیم میزان هوای ورودی موتور و جذب آلودگی ها و ذرات هوا را بر عهده دارد حتی می توان گفت همانظور که ریه در بدن انسان نقش مهم و بسزایی دارد؛فیلتر هوا نیز در اتومبیل تاثیر اساسی دارد و بسیار مهم و ضروری می‌باشد و در صورتی که به موقع تعویض نشود تنفس خودرو را دچارعواقب و مشکلات خواهد کرد.همچنین تمیز نبودن فیلتر هوای ماشین سوخت بنزین را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اگر به موقع عوض نشود و کثیف شود هوا به درستی به سوخت نمی‌رسد و مصرف سوخت در اتومبیل را افزایش می‌دهد.فیلتر هوا علاوه بر موتور خودرو در کابین خودرو نیز کاربرد دارد و هوای ورودی کابین خودرو را تصفیه می‌کند. می توان گفت بیشترین نقش فیلتر هوا در ماشین ،تصفیه هوای ورودی به موتور و سیستم سوخت خودرو می‌باشد.هزینه عوض کردن فیلتر هوای ماشین بسیار کم است و به راحتی قابل تعویض است اما عدم توجه به تعویض به موقع آن می تواند مشکلات و هزینه گزافی به دنبال داشته باشد،بنابراین عدم تعویض به موقع فیلتر هوا از نظر اقتصادی نیز به صرفه نیست و کثیف شدن فیلتر هوا و عدم تعویض به موقع آن علاوه برافزایش مصرف سوخت بنزین باعث ناقص سوختن بنزین و در نتیجه آلودگی هوا می‌گردد بنابراین می‌توان گفت فیلتر هوا از محیط زیست نیز حفاظت می‌کند.

    با تعویض به موقع فیلتر هوای اتومبیل و تمیز نگه داشتن آن کارایی موتور خودرو بالا می‌رود و مصرف سوخت خودرو کامل تر می‌شود و در مصرف سوخت خودرو صرفه جویی می‌شود.

    فیلتر بنزین درون باک بنزین صفحه ای است که مانند یک پیش فیلترعمل می‌کند تا کثافات و گرد و خاک را از ورود به پمپ بنزین بازدارد. بعد از این صافی در سیستم انتقال سوخت فیلتر دیگری وجود دارد که باید بصورت دوره ایی تعویض شود .

    فیلتر بنزین اگر کاملا گرفته باشد، سبب می‌شود تا سوخت به کاربراتور یا انژکتور نرسد و موتور در حالت سرد، راحت روشن نشود. البته موتور ممکن است روشن شود، اما سپس از کار بیفتد و دیگر کار نکند. گرچه بعضی فیلترها مجهز به مجرای فنری شکل هستند، اما اگر فیلتر کثیف باشد این فرصت را فراهم می‌کند تا از آ ن عبور کند. با این که سوخت جریان می‌یابد، اما کثیفی را به کاربراتور و یا انژکتورها منتقل می‌کند که به دنبال آن مشکلات عدیده ای را می‌تواند ایجاد کند.
    در مورد فیلتر بنزینی که تا حد کمی مسدود شده،خودرو با سرعت کم به راحتی حرکت می‌کند اما در سرعت های بالاتر یا زمانی که خودرو بار بیشتری دارد، کم می‌آورد.

    بهترین زمان تعویض فیلترها

    صافی بنزین خودرو را هر 15000 کیلومتر تعویض کنید. تعویض صافی بنزین از آنجا ضروری است که جایگاه‌های سوخت از فیلترینگ مناسبی برخوردار نیستند. حتی بسیاری از کامیون‌های حمل بنزین نیز از مخزن تمیز و بدون املاح محرومند، زیرا بسیاری از آنها علاوه‌بر بنزین، گازوئیل، نفت سیاه و مانند اینها را نیز جا به جا می‌کنند که رسوبات فراوانی را به جایگاه‌های سوخت منتقل می‌کنند.

    البته تعویض صافی بنزین به مدل خودرو هم بستگی دارد؛ اما کارشناسان عقیده دارند هرقدر که مدل خودرو بالاتر می‌رود، تعویض زودهنگام صافی بنزین نیز ضروری‌‌تر به نظر می‌رسد.

    تعویض فیلتر سوخت به صورت منظم اقدام مناسبی است. زیرا درصورت تعویض دیرهنگام ،هم ناخالصی‌های سوخت را از خود عبور می‌دهد و باعث گرفتگی و خرابی‌ِ سوزن انژکتور و افت قدرت و کیفیت ‌سواری اتومبیل می‌شود هم باعث بالارفتن مصرف سوخت خودرومی‌گردد.

    تعویض منظم فیلتر هوا حداقل 5 مزیت برای خودرو شما به همراه دارد.

    این 5 مزیت شامل مصرف سوخت کمتر، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، بهبود شتاب خودرو، افزایش عمر موتور و بهبود عملکرد کلی خودرو است.

    برای هر گالن سوخت، موتور اتومبیل شما نیاز به 10 هزار گالن هوای تمیز دارد تا چرخه سوخت کامل شود و فشاری به موتور وارد نشود.

    کاهش مصرف سوخت

    یکی از بزرگترین دلایل تعویض منظم فیلتر هوا، کاهش مصرف سوخت است. براساس برخی تحقیقات صورت گرفته، تعویض فیلتر هوای کثیف، باعث کاهش مصرف سوخت شده و تا 14 درصد عملکرد بهتر خودروهای کاربراتوری را در پی دارد. تعویض به موقع فیلتر هوا، باعث بهبود 6 تا 11 درصدی شتاب خودروهای انژکتوری نیز می‌شود.

    مطالعات دیگر ادعا می‌کنند که این امر، افزایش 10 درصدی مسافت پیموده شده را به همراه دارد که باعث صرفه‌جویی 15 سنتی به ازای هر گالن سوخت می‌شود. بدون توجه به این اعداد نیز، می‌توان به‌صورت خیلی ساده به این موضوع پی برد که فیلتر هوای تمیز باعث بهبود جریان هوای ورودی به موتور شده، عملکرد آن را افزایش داده و مصرف سوخت را کاهش می‌دهد.

    کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

    فیلتر هوای کثیف باعث کاهش جریان هوای ورودی به موتور شده که این امر باعث خفگی موتور می‌شود. کاهش ورود هوای تمیز به موتور، به معنای نیاز بیشتر به سوخت است تا شمع قادر به جرقه زدن باشد که خود باعث ایجاد مشکلاتی برای موتور می‌شود. جرقه زدن شمع به این صورت، باعث فشار به موتور و حتی خاموشی آن می‌شود که خود افزایش مصرف سوخت را در پی دارد.

    به علت احتراق با درصد بالای سوخت در موتور، خودروی شما نیاز به سرویس در زمان کوتاه‌تری خواهد داشت. افزایش جریان ورودی هوا به موتور، باعث عملکرد صحیح آن شده که مصرف سوخت کمتر و کاهش گازهای گلخانه‌ای را به همراه دارد.

    افزایش طول عمر موتور

    تعویض منظم و به موقع فیلتر هوا، باعث افزایش عمر موتور می‌شود چراکه این قطعه مانع از ورود آلودگی به موتور و قسمت‌های مهم آن همانند سیلندرها و پیستون‌ها می‌شود. موتور براساس ورود ذرات بسیار کوچکی به اندازه دانه‌های نمک دچار آسیب شده که تعمیر آن هزینه‌های سنگینی را بر دوش صاحب خودرو می‌گذارد.

    ارزان بودن و تعویض راحت آن

    فیلتر هوا یکی از ارزان‌ترین قطعات برای تعویض بوده و صاحب خودرو نیز قادر به تعویض آن است. مهم‌ترین نکته برای تعویض فیلتر هوا توسط صاحب خودرو، انتخاب فیلتر هوای صحیح بوده که باید براساس مدل خودرو خریداری شود. در اکثر خودروهای جدید که انژکتوری هستند، فیلتر هوا در بالا یا کنار موتور قرار دارد.

    فیلتر هوا معمولا در محفظه‌ای مستطیلی یا مربعی شکل قرار گرفته که درپوشی توسط پیچ یا گیره بر روی آن بسته شده است. در خودروهای قدیمی که کاربراتوری هستند، فیلتر هوا دایروی بوده و در بالای کاربراتور درون محفظه‌ای فلزی قرار گرفته که توسط یک مهره محافظت می‌شود.

    پیگیری راحت

    فیلترهای هوا باید بعد از هر 12 تا 15 هزار مایل ( 19 تا 24 هزار کیلومتر) مسافت طی شده، تعویض شوند که البته اگر در محیطی زندگی می‌کنید که گرد و غبار فراوانی در هوا وجود دارد، این بازه کاهش می‌یابد. در دفترچه‌ای که برای تعمیر و نگهداری به صاحب خودرو داده می‌شود، اغلب زمان تعویض فیلتر هوا ذکر شده است.

    اگرچه شاید فیلتر هوا بعد از طی مسافت یاد شده همچنان تمیز به نظر برسد، ولی باید نسبت به تعویض آن اقدام نمود. همانگونه که در قبل اشاره کردیم، فیلتر هوا تمیز باعث افزایش مسافت پیموده شده به ازای سوخت مصرفی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، جریان هوای ورودی مطلوب و بهبود عملکرد موتور می‌شود.

    علاوه‌بر تمامی موارد گفته شده، تعویض منظم فیلتر هوا مانع از آسیب رسیدن به موتور و قطعات اصلی آن می‌شود. مسلما تعویض فیلتر هوا که قیمت ارزانی دارد، بسیار به صرفه‌تر از تعمیر موتور است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو