فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۲۹۷۰»

کاهش ۸۰ درصدی هزینه سوخت با مصرف سی ان جی

عصر خودرو- قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه با گاز سوز کردن خودروهای سواری هزینه سوخت از ۱۸۰ هزار تومان مصرف بنزین به ۲۴ هزار تومان با سی ان جی کاهش پیدا می‌کند، گفت:‌ مصرف سی ان جی،‌ هزینه سوخت تا ۸۰ درصد کاهش خواهد داشت.

کاهش ۸۰ درصدی هزینه سوخت با مصرف سی ان جی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، حمید قاسمی ده چشمه عصر امروز در نشستی خبری در مورد افزایش مصرف سی ان جی بعد از سهمیه‌بندی بنزین با اشاره به اینکه دو هزار و 400 جایگاه سی ان جی در مقابل سه هزار و 900 جایگاه بنزین در کشور وجود دارد،‌ افزود:هزینه هرلیتر بنزین هزار تومانی مانع از آن بود که کسی تمایلی به استفاده از سی ان جی داشته باشد.

    وی با بیان اینکه سال گذشته دستمزد جایگاه‌داران  از 145 تومان به 240 تا 260 تومان افزایش یافت،‌ گفت:‌ هدف توسعه متوازن جایگاه‌ها است و تضمین آن هم افزایش سوددهی جایگاه ه‌داران برآورد می شود.

    به گفته قاسمی،‌اکنون بازگشت سرمایه جایگاه سی ان جی با توجه به کارمزدهای جدید با 10 ساعت کار در روز به سه سال رسیده و از همین رو بخش خصوصی تمایل بیشتری برای سرمایه‌گذاری در جایگاه‌های سی ان جی خواهد داشت.

    قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مشکل زمین را یکی از اصلی‌ترین موانع توسعه جایگاه‌های سی ان جی در شهرهای بزرگ دانست و گفت: ‌اکنون به سمت احداث جایگاه‌های کوچک مقیاس حرکت کرده‌ایم تا جایگاه‌ها در فضایی 100 متر مربعی احداث شود.

    وی پیرامون شناسایی 324 نقطه در تهران برای احداث جایگاه‌های کوچک مقیاس سی ان جی توضیح داد: بیشتر این جانمایی‌ها در میادین میوه و تره‌بار در نظر گرفته شده تا وانت‌ها بعد از بارگیری و یا تخلیه بار بتوانند از این امکان استفاده کنند و در بین راه برای سوخت‌گیری توقف نداشته باشند.

    قاسمی تاکید کرد: قیمت‌ها باید طوری باشد تا علاوه بر استفاده از فناوری روز، 300 کیلو متر پیمایش را پوشش دهند.

    وی اضافه کرد: زیر ساخت‌های اصلی افزایش مصرف سی ان جی مهیا است و این توانایی وجود دارد که افزایش قیمت در حمل و نقل عمومی کنترل شده و به جامعه منتقل نشود.

    به گفته این مقام مسوول بر اساس قانون، ‌سی ان جی در سال‌های آینده افزایش قیمت نخواهد داشت و افزایش کارمزد جایگاه‌داران اعمال خواهد شد.

    وی یادآور شد: بیش از 90 درصد جمعیت کشور به گاز دسترسی دارند و ‌با توجه به گازرسانی به سیستان و بلوچستان،‌هشت  کمپرسور سی ان جی برای این استان در نظر گرفته شده است.

    قاسمی به وجود دو میلیون و 400 هزار دستگاه وانت در کشور اشاره کرد و گفت: تعداد یک میلیون و 100 هزار دستگاه وانت از این رقم گازسوز است و از یک میلیون و 300 هزار وانت دیگر نیز 200 هزار دستگاه امکان گازسوز شدن ندارند ، بنابراین جامعه هدف برای گازسوزسازی وانت‌بارها یک میلیون و 100 هزار دستگاه پیش بینی می شود و اکنون  یکهزارو100 کارگاه برای گازسوز سازی خودروها در دست ساماندهی است.

    وی تاکید کرد:‌ بر اساس مصوبه اسفند سال گذشته،‌ خودروهایی که گازسوز شوند تا پنج سال معاینه فنی رایگان خواهند داشت و ‌با گازسوز شدن خوروها ، میزان انتشار دی‌اکسیدکربن تا 30 درصد کاهش پیدا می‌کند و ذرات معلق نیز به صفر می‌رسد. 

    این مقام مسوول ضمن تاکید بر اینکهگازسوز شدن وانت بارهادر اولویت کاری قراردارد، گفت:در روزهای بعد از سهمیه‌بندی بنزین 30 هزار نفر در سامانه  IRNGV.IR برای گاز سوز کردن خودرو خود ثبت نام کرده‌اند.

    اخبار مرتبط

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط