فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۲۹۹۶»

بزنگاه مدیریت شهری با سهمیه بندی بنزین

آیا کارنامه عملکرد ناوگان حمل و نقل عمومی قابل قبول است؟

عصر خودرو- با اجرای طرح کنترل مصرف سوخت استقبال شهروندان از مترو و اتوبوس بیشتر شد، اما شهروندان نمره قابل قبولی به عملکرد این ناوگان ندادند.

بزنگاه مدیریت شهری با سهمیه بندی بنزین
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، زمانی که قصد استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی (مترو و اتوبوس) را دارید به طور حتم یکی از عواملی که موجب می‌شود قدری زودتر از برنامه ریزی خود از منزل خارج شوید، ازدحام بیش از حد مسافران در این ناوگان است، به گونه‌ای که این احتمال وجود دارد که نتوانید سوار اولین قطار مترو و اتوبوس شوید، به همین دلیل زمانی را در انتظار رسیدن اتوبوس و مترو خلوت از دست می‌دهید.

    در گفت‌وگو با شهروندانی که خود را به سختی درون اتوبوس و مترو جا کردند تا بدون تأخیر در محل کار خود حاضر شوند به طور حتم جملاتی می شنوید که بیشتر آن‌ها در گلایه و نارضایتی از وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی است.

    "تعداد مترو و اتوبوس جوابگوی ازدحام جمعیت و تقاضای سفر نیست"، "ساعت شروع به کار و پایان کار سوار شدن به مترو اتوبوس و به موقع رسیدن مصیبته"، "مسئولان و مدیران خودشون بیان صبح ببینم راحت می‌تونن سوار شن و برن و بیان"، این تنها گوشه‌ای از اظهارنظر شهروندان در استفاده از مترو و اتوبوس است، ناوگان حمل و نقل عمومی که با اجرای طرح کنترل مصرف سوخت (سهمیه‌بندی بنزین) و افزایش نرخ بهای آن حالا در آزمون جدی تأمین نیاز شهروندان و پایتخت  قرار گرفته است.

    با اجرای طرح کنترل مصرف سوخت (سهمیه‌بندی بنزین) مدیران شهری اجرای این طرح را بهترین فرصت برای استفاده بیشتر شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی دانستند که با ادامه این روند تعداد روز‌های پاک پایتخت در فصل پاییز و زمستان بیشتر می‌شود.

    اما با مطرح شدن زمزمه‌های اجرای طرح کنترل مصرف سوخت (سهمیه‌بندی بنزین) و افزایش نرخ بهای آن زنگ خطر در گوش مدیران زده شد که آیا ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت (مترو و اتوبوس) با ظرفیت فعلی پاسخگوی استقبال بیشتر شهروندان از این ناوگان است یا خیر؟

    با اجرای طرح کنترل مصرف سوخت پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، از برگزاری جلسه در وزارت کشور خبر داد که پس از برگزاری این جلسه برنامه‌ای مدون برای مدیریت افزایش تقاضای سفر شهروندان با ناوگان اتوبوسرانی ارائه شد تا با افزایش نظارت و کاهش سرفاصله رسیدن اتوبوس‌ها به ایستگاه رضایتمندی شهروندان در استفاده از اتوبوس برای سفر‌های درون شهری حاصل شود.

    این برنامه‌ریزی در حالی بود که زنگ هشدار وضعیت نابسامان ناوگان اتوبوسرانی پایتخت را محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران پیش از اجرای طرح کنترل مصرف سوخت به صدا در آورد و در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: وضعیت ناوگان اتوبوسرانی ما حال خوبی ندارد و این وضعیت به هیچ وجه مساعد نیست.

    رئیس شورای شهر تهران افزود: در حال حاضر روزانه بیش از 300 توقف ناشی از خرابی اتوبوس در پایتخت گزارش می‌شود که مسافران مجبور می شوند از اتوبوس‌ها پیاده و با انتظاری چند دقیقه‌ای در طول مسیر سوار بر اتوبوس دیگر ادامه مسیر دهند.

    رئیس شورای شهر تهران مهم‌ترین عامل در خرابی روزانه 300 اتوبوس در پایتخت را عمر بالای 12 سال بیش از نیمی از اتوبوس‌ها دانست که با سن فرسودگی در حال جابه‌جایی مسافران و خدمت رسانی در پایتخت هستند.

    با کنار هم قرار دادن صحبت‌های مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی و رئیس شورای شهر تهران می‌توان به این موضوع پی برد که نظارت و برنامه‌ریزی برای کاهش سرفاصله رسیدن اتوبوس‌ها که یکی از اهداف شرکت واحد برای رضایتمندی شهروندان در استفاده از ناوگان اتوبوسرانی است برنامه‌ای از پیش شکست خورده است، زیرا نه تعداد اتوبوس‌های موجود ناوگان جوابگوی 10 خط تندرو اتوبوس است و نه عمر اتوبوس‌ها این امکان را می‌دهد که به‌صورت 24 ساعته به مسافران خدمت رسانی کنند.

    اولین روز کاری پس از  اجرای طرح کنترل مصرف سوخت (سهمیه‌بندی بنزین) و افزایش نرخ بهای آن همزمان با بارش اولین برف پاییزی در پایتخت شد که غافلگیری مدیران شهری را رقم زد، به طوری که در همان ساعات اولیه بارش‌ها دو خط 10 و 4 اتوبوس‌های تندرو BRT (خط چمران و دانشگاه علوم تحقیقات) از دور سرویس دهی خارج شدند و این موضوع شرکت واحد اتوبوسرانی را با چالشی جدی مواجه کرد که انتظار یک ساعته شهروندان برای رسیدن یک دستگاه اتوبوس نمره غیرقابل قبولی را در کارنامه شرکت واحد اتوبوسرانی ثبت کرد.

    اما حال و روز خدمت‌رسانی دیگر ناوگان حمل و نقل عمومی یعنی مترو پس از اجرای طرح کنترل مصرف سوخت نسبت به ناوگان اتوبوسرانی  حال و روز بهتری بود، به گونه‌ای که سرفاصله رسیدن قطار‌ها به ایستگاه همان 3 و نیم دقیقه در خطوط پر تردد مترو بود.

    فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین این انتظار می‌رود که استقبال شهروندان از ناوگان مترو بیش از گذشته شود، بر همین اساس تمامی قطار‌های ناوگان از لحاظ فنی آماده خدمت‌رسانی به شهروندان است.

    نوبخت ادامه داد: سرفاصله رسیدن قطار‌ها به ایستگاه در همان سرفاصله 3 و نیم دقیقه است که می‌تواند حجم بالایی از مسافران را جابه‌جا کند.

    گفته مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو در عمل نیز همان 3 و نیم دقیقه بود (سرفاصله رسیدن قطار به ایستگاه های خطوط پر تردد)، اما فشار ناشی از ازدحام جمعیت در مترو به یک امر عادی بدل شده است، به گونه‌ای که اگر با قطاری مواجه شوید که امکان نشستن برای شما فراهم باشد به طور حتم باید نگاهی به تقویم کنید که مطمئن شوید یک روز تعطیل و یا نیمه تعطیل نیست.

    این در حالی است که برخی اخبار از این حکایت دارد که در هفته آینده تعداد 2رام قطار به ناوگان مترو اضافه می‌شود، اما می‌توان گفت این تزریق قطره چکانی واگن به ناوگان حمل و نقل عمومی نیز نمی‌تواند به خلوت شدن مترو در ساعات پیک ترافیک کمک کند و به طور حتم شرکت بهره برداری مترو نمی‌تواند سرفاصله رسیدن قطارها به ایستگاه را با اضافه شدن این 2رام قطار از 3.5دقیقه کاهش دهد.

    بیشتر بخوانید: آمادگی صد درصدی مترو برای پذیرش مسافران/ تمام قطارها از لحاظ فنی آماده اند

    در وصف حال و روز مترو می‌توان به صحبت‌های پیروز حناچی شهردار تهران اشاره کرد که در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در توضیح آخرین وضعیت ناوگان مترو گفت: در حال رایزنی برای اضافه شدن 630 رام قطار به مترو هستیم تا بتوانیم از تمام زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود مترو استفاده کنیم.

    شهردار تهران افزود: در حال حاضر با ظرفیت موجود روزانه تا 2 میلیون سفر به وسیله مترو انجام می‌شود که با اضافه شدن تعداد 630 رام قطار می‌توان این ظرفیت را روزانه به 7 میلیون سفر رساند.

    اجرای طرح کنترل مصرف سوخت (سهمیه بندی بنزین) آزمونی جدی برای سنجش ظرفیت و برنامه ریزی ناوگان حمل و نقل عمومی (مترو و اتوبوس) بود، بزنگاهی برای مدیران شهری که بدانند آیا ترغیب و تشویق شهروندان به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی در زمان آلودگی هوا کفایت می‌کند و یا در کنار ترغیب و تشویق شهروندان به استفاده از  ناوگان حمل و نقل عمومی باید به دنبال راه حل اساسی برای نوسازی و افزایش ظرفیت این ناوگان باشند.

    بیشتر بخوانید: فعالیت 24 ساعته مترو کرج و فرودگاه امام/ عذرخواهی بدون تلاش مدیران شهری بی ارزش است

    اگر مقصر اصلی بخشی از آلودگی هوای پایتخت استفاده شهروندان از وسیله نقلیه شخصی است، بنا به گفته محسن هاشمی رفسنجانی مقصر اصلی کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی مدیران شهری هستند، زیرا قانون بستر استفاده از ظرفیت‌های موجود برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی (2 میلیارد یورو فاینانس و حق توسعه حمل و نقل عمومی از محل هدفمندسازی یارانه‌ها) را برای مدیریت شهری در نظر گرفته است و به قول رئیس شورای شهر تهران اگر نتوانیم از این ظرفیت قانونی استفاده کنیم از بی عرضگی ماست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط