فونیکسریمکسبهتام

بنزین «۳۰۰۲»

حداقلی ترین کار دولت اطلاع رسانی افزایش قیمت بنزین به مردم بود که انجام نشد

عصر خودرو- عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دولت باید در قضیه افزایش قیمت بنزین روی موضوع مدیریت ذی‌نفعان تمرکز می‌کرد. ذی‌نفعان یعنی مردم و کسانی که یک سیاست بر زندگی آنها اثر می‌گذارد. در این راستا حداقلی ترین کار دولت اطلاع‌رسانی به مردم بود که آن هم انجام نشد.

حداقلی ترین کار دولت اطلاع رسانی افزایش قیمت بنزین به مردم بود که انجام نشد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، عبدالرسول قاسمی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی امروز در نشست «نقد و بررسی طرح افزایش قیمت حامل های انرژی» در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اگر به دولت حسن نیت داشته باشیم میتوانیم بپذیریم که هدف از افزایش قیمت بنزین افزایش بهره‌وری در مصرف انرژی است. برای انجام هر اصلاحی ما دو نوع سیاست قیمتی و غیرقیمتی داریم که سیاست‌های غیرقیمتی زمینه را برای اجرای سیاست‌های قیمتی فراهم میکنند اما دولت نسبتا به آنها بی‌توجه بود.

    قاسمی افزود: طبق مطالعاتی که بنده انجام دادم آن پارامتری که بر مصرف بنزین اثر میگذارد درآمد افراد جامعه است. در ایران کشش درآمدی بر مصرف بنزین نسبت به سایر کشورها بسیار بالاست. اما کشش قیمتی تقاضا پایین است یعنی ما نمی‌توانیم با ابزار قیمتی مصرف را تحت تاثیر قرار دهیم. در نتیجه، تنها با افزایش قیمت صرفه جویی در مصرف بنزین محقق نخواهد شد. هر چه کشش قیمتی تقاضا پایین باشد، افزایش قیمت باعث افزایش درآمد دارندگان بنزین یعنی دولت می‌شود.

    عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: ما در سال‌های قبل با شوک قیمت مسکن مواجه شدیم. همین موضوع باعث شد که اکثر طبقات متوسط و پایین جامعه به حاشیه شهر مهاجرت کنند زیرا محل کار آنها که مرکز شهر است و چون قیمت مسکن در مرکز شهر بالاست آنها به ناچار به حومه شهر رفتند. از طرفی هزینه پایین انرژی نیز این کار را توجیه‌پذیر کرد تا افزایش قیمت مسکن را کم بودن قیمت انرژی جبران کنند. حال که قیمت بنزین نیز افزایش پیدا کرده است فشار اصلی دوباره به همین طبقات متوسط و پایین جامعه وارد شده است. در نتیجه اگر توجه داشته باشید برخلاف اعتراضات دی‌ماه 96، این اعتراضات در حومه شهرها اتفاق افتاد.

    قاسمی اضافه کرد: اگر فرض کنیم که افزایش قیمت بنزین سیاست درستی بود باز هم نحوه‌ی اجرای آن درست انجام نشد. دولت باید در این قضیه روی موضوع مدیریت ذی‌نفعان تمرکز می‌کرد. ذی‌نفعان یعنی مردم و کسانی که یک سیاست بر زندگی آنها اثر می‌گذارد. در این راستا حداقلی ترین کار دولت اطلاع‌رسانی به مردم بود که آن هم انجام نشد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۲ روز پیش
        آرشیو