فونیکسریمکسبهتام

چراغ سبز شهرداری برای افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی

عصر خودرو- با گرانی بنزین مسؤولان وعده دادند نرخ‌ها تغییر نمی‌کند اما حالا معاون شهردار می‌‌گوید هزینه تاکسیرانان میانگین ۸ درصد بیشتر شده و از جیب رانندگان تاکسی نمی‌توان شعار تثبیت قیمت داد.

چراغ سبز شهرداری برای افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ،  بامداد 24 آبان بنزین گران شد. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی سران قوا بنزین را سهمیه بندی کرد. بر همین اساس قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر 1500 تومان و قیمت بنزین معمولی غیر سهمیه‌ای هر لیتر 3000 تومان کلید خورد.

    پس از رایزنی مسؤولان تاکسیرانی و حمل و نقل با موافقت وزارت کشور سهمیه بنزین برای تاکسی‌های دوگانه سوز که در ابتدا 200 لیتر در ماه بود به 250 لیتر افزایش یافت و سهمیه تاکسی‌های تک گانه سوز  نیز 400 لیتر در ماه ماند.

    اما افزایش سهمیه‌ها هم جوابگوی هزینه‌های تاکسیرانان نشد و گزارشات میدانی حکایت از درخواست همه رانندگان برای افزایش نرخ کرایه‌ها داشت

    خبر مهم بود و حواشی زیادی داشت. مردم نگران افزایش قیمت اجناس و کرایه‌ها بودند و مسؤولان وعده دادند، نرخ‌ها افزایش نمی‌یابد و نظارت‌ها تشدید می‌شود ولی موضوع به همین جا ختم نشد و رانندگان تاکسی نخستین مخالفان بودند و اعلام کردند تغییر نرخ سوخت هزینه‌های آنها را افزایش داده است.
    اما نرخ‌گذار کرایه تاکسی‌ها در پایتخت، شورای شهر است. شورایی که ابتدای امسال با افزایش 23 درصدی نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی موافقت کرده بود و در اردیبهشت نرخ‌‌های جدید اعمال شد. البته سالانه میانگین همین افزایش نرخ انجام می‌گیرد ولی اواخر آبان قیمت سوخت افزایش یافت و بحث افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی در سال 98 را برای دومین بار بر سر زبان‌ها افتاد. مسافران درخواست عدم تغییر نرخ کرایه‌ها را  داشتند و تاکسیرانان خواستار افزایش این نرخ شدند.

    شورای شهری‌ها از جمله محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران یک روز پس از تغییر قیمت سوخت در مورد نرخ کرایه‌های تاکسی اظهار نظر کردند و بیان داشتند؛ فعلاً شورای شهر برنامه‌ای در این زمینه ندارد.

    علیخانی اظهارداشت: برنامه‌ای در این زمینه نداریم و طرح یا لایحه ای نیز در این راستا به شورا ارائه نشده است. همچنین ممکن است این سهمیه برای تاکسی‌ها کم باشند ولی شرایط کشور با توجه به وضعیت تحریم‌ها دست به دست هم داد که علی‌رغم میل دولت افزایش نرخ بنزین اتفاق افتد.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزرود: بهترین اقدام در این شرایط این است که بخشی از درآمد ناشی از افزایش نرخ بنزین حتماً بخشی را به توسعه حمل و نقل عمومی شهری و بین شهری اختصاص دهند که بهترین وسیله حمل و نقل عمومی در شهر مترو و در بین شهرها قطار است و اگر این موضوع محقق شود می‌توان گفت افزایش نرخ بنزین به نفع مردم خواهد بود.

    رئیس شورای شهر: بر اساس برنامه‌های دولت عمل می‌کنیم

    محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران هم توپ را به زمین دولت انداخت و گفت: از سوی دولت تاکید شده که امسال هیچ نرخی افزایش نیابد لذا در حال حاضر هیچ نرخی از کرایه حمل و نقل عمومی تغییر نمی‌کند.

    وی با اشاره به اینکه برنامه‌های دولت برای افزایش نرخ کرایه‌ها مربوط به سال آینده است،‌ خاطرنشان کرد: ماهم بر همین اساس برنامه‌ها را رعایت می‌کنیم.

    رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه برای سال آینده آیا افزایش نرخ کرایه‌ها بیش از 20 درصد است‌،گفت: اطلاعی در این زمینه ندارم.

    تغییر کرایه‌ها پس از پایش وضعیت

    درباره موضوع تغییر نرخ کرایه‌ها به سراغ علیرضا قنادان، مدیرعامل شرکت تاکسیرانی شهر تهران رفتیم. وی در این باره به خبرنگار فارس گفت: در حال انجام پایش هستیم و باید بررسی دقیق انجام داد تا متوجه شویم چقدر هزینه تاکسی‌ها با تغییر قیمت سوخت افزایش یافته است.

    وی با بیان اینکه بیش از 78 هزار تاکسی در تهران داریم، اعلام کرد: همچنین در حال تهیه طرحی هستیم که رانندگان تاکسی بر اساس پیمایش خودروی خود سهمیه سوخت دریافت کنند و احتمال دارد این موضوع به وقوع بپیوندد.

    وی  اعلام کرد: رانندگان نباید نرخ‌های کرایه را خودسرانه تغییر دهند و این موضوع کاملاً تخلف است با این وجود گزارشاتی به دستمان رسیده که تعداد اندکی از رانندگان این تخلف را انجام داده که برخورد‌های قانونی صورت می‌گیرد مردم هم می توانند تخلفات را از طریق شماره 1888 به ماگزارش دهند تا پیگیری کنیم.

    اما بالاترین مقام حوزه حمل و نقل در شهرداری معتقد است کرایه‌ها نیاز به اصلاح دارد و نمی‌توان از جیب رانندگان تاکسی شعار تثبیت قیمت داد. محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، درباره نرخ کرایه‌های تاکسی با توجه به تغییر قیمت بنزین گفت: همانطور که رئیس مجلس روزهای پیش اعلام کرده بهتر است که دولت و شهرداری‌ها براساس تغییر قیمت بنزین، نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی را افزایش دهند. نمی‌توان از جیب رانندگان تاکسی شعار تثبیت قیمت داد

    وی افزود: قیمت پایه بنزین برای تاکسیرانان 500 تومان بیشتر شده و این در هزینه‌های آنها تأثیر داشته است. بنابراین باید افزایش قیمت در هزینه‌های آنها محاسبه شود و فکری به حال اصلاح قیمت‌ها کنند تا راننده‌ای به صورت خودسر افزایش قیمت را انجام ندهد.

    افزایش 8 درصدی کرایه‌ها منطقی است

    معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تهران ادامه داد: البته ما تاکنون اجازه نداده‌ایم که هیچ راننده‌ای افزایش قیمت داشته باشد، ولی در حال بررسی این موضوع هستیم که میزان اثر افزایش 500 تومان بنزین را لحاظ کنیم و براساس حدس‌های که می‌زنیم، حدود 8 درصد تغییر قیمت بنزین در هزینه‌های تاکسی‌ها اثر داشته، لذا باید بر همین اساس با شورای شهری‌ها نیز مشورت کنیم و نظر آنها را جویا شویم.وی در پاسخ به اینکه احتمال دارد تا پایان سال نرخ تاکسی‌ها تغییر کند، گفت: باید دید نظر شورای شهر چیست ولی منطقی است که در حد 7 تا 8 درصدی که هزینه‌های تاکسی‌ها اضافه شده، افزایش نرخ کرایه داشته باشیم.
    وی با اشاره به اینکه از جیب تاکسیران نمی‌توان شعار تثبیت قیمت داد، تصریح کرد: یا باید افزایش قیمت بنزین را با کمک بلاعوض به رانندگان همچون ارائه قطعه یدکی به آنها جبران کنیم، یا اجازه دهیم در حد منطقی، نرخ کرایه‌ها تغییر کند. معاون شهردار تهران تصریح کرد: باید یک واکنش منطقی نسبت به این موضوع داشته باشیم و در واقع از جیب راننده تاکسی نمی‌توان هزینه کنترل قیمت‌ها را پرداخت کرد. به دنبال راهکاری هستیم که این مشکل اصلاح شود. آنچه ما و شورای شهری‌ها به دنبال ان هستیم این بوده که بتوانیم راه‌حلی پیدا کنیم تا افزایش هزینه‌ها ناشی از تغییر بنزین از طرق دیگر به تاکسیران کمک شود.

    چراغ سبز افزایش قیمت‌ها روشن شد

    17 روز از افزایش نرخ سوخت در کشور می‌‌گذرد و مسؤولان ابتدای تغییر قیمت بنزین وعده دادند که قیمت هیچ کالا و کرایه‌ای افزایش نمی‌یابد ولی طی روزهای اخیر شهروندان زیادی خبر از افزایش کالاها داده‌ و اکنون هم چراغ سبز شهرداری برای افزایش قیمت کرایه‌های حمل و نقل عمومی روشن شده است.

    رانندگان تاکسی هم اعلام کرده با تغییر قیمت سوخت هزینه‌های آنها افزایش یافته است. حالا باید دید دولت چه تصمیمی در این زمینه می‌گیرد و برای جبران هزینه‌های ناشی از تغییر قیمت سوخت چه تمهیداتی در نظر گرفته شده است؟

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو