فونیکسریمکسبهتام

استفاده از ظرفیت سوزن دوزان برای خودروی ملی

عصر خودرو- معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری گفت: با قراردادی که با شرکت ایران خودرو منعقد شده است سوزن دوزان سیستان و بلوچستان جای قرآن خودروی ملی را تامین می‌کند.

استفاده از ظرفیت سوزن دوزان برای خودروی ملی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، پویا محمودیان معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در سمینار بسته‌بندی و تجاری سازی در صنایع دستی اظهار داشت: دهمین نشست حوزه تجاری سازی در صنایع دستی را امروز برگزار می‌کنیم و از ابتدای سال 97 با تاکید وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی طرح تجاری سازی در حوزه ساماندهی دستی را تدوین و ابلاغ کرده‌ایم.

    وی  خاطرنشان کرد: ما معتقدیم صنایع دستی در اقتصاد و هنر تاثیر بسزایی دارد و در همین حوزه برنامه‌ریزی‌هایی در قالب تجاری‌سازی صورت گرفت.

    معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در حوزه تجاری‌سازی صنایع دستی ضرورت‌هایی وجود دارد که به معاونت‌ها و معاونین کل ابلاغ شده است و اقداماتی صورت گرفته تا بتوانیم صنایع دستی را در بسته‌بندی شکیل‌تر و با برندهای تجاری عرضه کنیم.

    محمودیان خاطرنشان کرد: برگزاری سلسله نشست‌ها به ما کمک می‌کند تا بتوانیم اقداماتی بهتر در حوزه تجاری‌سازی انجام دهیم و همفکری نیز در این خصوص انجام شود و شاهد موازی‌کاری‌ها نباشیم.

    وی یادآور شد:‌در سال 97 در 31 استان کشور سلسله نشست‌ها و برنامه‌های تجاری سازی در حوزه صنایع دستی را برگزار کرده‌ایم و از سال گذشته یکسری اقدامات عملیاتی در این حوزه اتفاق افتاد.

    معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری گفت:‌ مذاکراتی با شرکت ایران خودرو صورت گرفته و مقرر شد جلد قرآن‌های خودروهای دنا به جای آنکه از پلاستیک باشد از صنایع دستی کشورمان و به صورت سوزن دوزی‌های استان سیستان و بلوچستان استفاده شود.

    محمودیان گفت:‌شبکه سازی در این خصوص صورت گرفت و تفاهم نامه اولیه نیز منعقد کردیم و در نهایت منجر به تائید یک نمونه قطعی شد و 4 هزار جلد سوزن دوزی قرآن برای خودروی دنا در قرارداد اولیه منعقد شد که کارفرما رضایت لازم را داشت و قرارداد بعدی 40 هزار جلد قرآن سوزن دوزی که کار دست سوزن دوستان سیستان و بلوچستانی بود منعقد شد و امیدواریم امسال هم این اقدام برای سایر خودروسازان انجام شود.

    وی بیان داشت:‌این یک نمونه کوچکی برای ایجاد بازار سرمایه و نشاط در بین افرادی که کار صنایع دستی انجام می‌دهند، بود که همچنان ادامه دارد.

    معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری گفت:‌سال گذشته ما موضوع احرام حاجیان را نیز مطرح کردیم. روستایی به نام خراشاد که ثبت جهانی شده است حوله‌های مرغوبی می‌بافد که صد در صد الیاف طبیعی است و مقرر شد که حاجیان بیت‌الله الحرام از حوله‌هایی که این روستا می‌بافند برای احرام استفاده کنند و این حوله‌ها را در مسیر اقتصادی قرا ر دادیم و برای روستائیان هم منبع درآمد خوبی بود.

    محمودیان بیان داشت:‌در سال 98 هم ارتباط خوبی با آستان قدس رضوی برقرار کردیم و در سی و دومین نمایشگاه صنایع دستی با حضور آستان قدس رضوی برگزار شد تفاهم نامه‌های خوبی منعقد کردیم که یکی از آنها طرح تجاری عطردان‌های رایحه حرم رضوی بود که در یک فراخوان قرار شد از عطردان‌های شیشه‌ای دست ساز برای رایحه حرم استفاده کنیم.

    وی افزود:‌با نان رضوی هم قراردادی منعقد شد که بسته‌بندی این نان‌ها هم به صورت صنایع دستی باشد و به زودی فراخوان آن اعلام می‌شود.

    معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری بیان داشت: این موارد را در این جلسه عنوان کردم که مشخص شود به غیر از برگزاری نشست‌ها به صورت عملی نیز در حوزه تجاری سازی اقداماتی صورت گرفته است.

    محمودیان افزود:‌هم اکنون نیز طرح صنایع دستی و شکلات را در دست بررسی داریم که در آینده نزدیک مواردی از آن اعلام می‌شود.

    وی  با اشاره به اینکه صنایع دستی به جهت ویژگی‌هایی که دارد در قالب دیگر صنایع نیز تعریف می‌شود، گفت: طرح تجاری‌سازی صنایع دستی با سرعت در جهت ارتقاء این صنعت در حال انجام است و در کنار تجاری‌سازی در آینده نزدیک شاهد افتتاح خانه‌های خلاق در این حوزه هستیم  که در این خانه‌ها صنایع دستی مورد بحث و بررسی و مشورت‌های کارشناسی قرار می‌گیرد تا در حوزه تجاری سازی اقدام شود.

    معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: خانه‌های خلاق در ابتدا در استان‌های تهران و اصفهان تشکیل خواهد شد و در سایر استان‌ها شاهد ایجاد این خانه‌ها خواهیم بود.

    محمودیان یادآور شد:‌ما به تک تک اجزای تجاری سازی در حوزه صنایع دستی فکر کرده‌ایم و با ایجاد سرعت و تسهیل‌گری از این ظرفیت‌ سازی استفاده خواهیم کرد و کیک اقتصاد صنایع دستی را بزرگتر می‌کنیم تا سهم صنعتگران هم در این حوزه افزایش یابد.

    وی افزود: در حوزه تجاری سازی نگاه ویژه‌تری به بسته‌بندی صنایع دستی داشته‌ایم و به جهت تشویق برای بسته بندی صنایع دستی از سال گذشته به غرفه‌هایی که بسته‌بندی زیبایی داشته باشند 30 درصد تخفیف داده‌ایم و یک میلیون بسته رایگان هم برای ذینفعان در این حوزه توزیع کرده‌ایم.

    معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری خاطرنشان کرد:‌ما به دنبال این هستیم که تمامی بسته‌بندی صنایع دستی به صورت فاخر باشد چرا که ارزش آن را دارد و در حوزه بازاریابی نیز بهتر عمل می‌شود.

    در ادامه این نشست پرهام جانفشان مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان تهران نیز گفت:اکنون توجه خاصی به بحث تجاری سازی صنایع دستی شده است و از حالت گوشه‌نشینی در این حوزه خارج شده‌ایم.

    وی یادآور شد: ما همیشه بین دو بخش در صنایع دستی حرکت می‌کنیم که یک بخش آن ارزش هنری این صنعت است و بخش دیگر نیز ارزش اقتصادی دارد. و امروز واضح است که باید در هر دو بخش اقداماتی صورت گیرد تا شاهد تعالی این صنعت باشیم.

    مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان تهران یادآور شد: ما جایگاه و پتانسیل‌هایی که در حوزه صنایع دستی داریم فراتر از وضعیت فعلی و باید تلاش کنیم تا صادرات بیشتری در این حوزه داشته باشیم.

    جانفشان گفت:‌صنایع دستی باید تبدیل به صنعتی شود که برای مردم امروز ما ملموس باشد و به آن دسترسی ساده‌تری داشته باشند و فقط به عنوان یک شی تزئینی و هنری دیده نشود.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو