فونیکسریمکسبهتام

دبیر انجمن خودروسازان:

خودروهای تولیدی از استانداردهای آلایندگی عقب نیستند

عصر خودرو- دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: خودروسازان همواره بر مبنای آخرین مصوبه‌های هیات وزیران به تولید می‌پردازند و خودروهای تولیدی از استانداردهای آلایندگی عقب نیستند.

خودروهای تولیدی از استانداردهای آلایندگی عقب نیستند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، آلودگی هوای پایتخت و برخی کلانشهرها، این روزها دستاویزی برای منتقدان صنعت خودروی کشور شده و مرتب بر طبل عقب افتادن این صنعت از استانداردهای جهانی می‌کوبند. منتقدان می‌گویند اگر صنعت خودرو همگام با تحولات و استانداردهای جهانی عمل می‌کرد، امروز شرایط به مراتب بهتری را در هوای کلانشهرها شاهد بودیم.

    در این زمینه، «احمد نعمت‌بخش» دبیر انجمن خودروسازان اظهار داشت:‌ خودروسازان همواره بر مبنای آخرین مصوبه‌های هیات وزیران به تولید می‌پردازند، در خصوص آلایندگی خودروها نیز برپایه همین مصوبه‌ها عمل می‌شود و سازمان حفاظت محیط زیست بر اجرای آن نظارت می‌کند.

    این مقام صنفی مدعی است از حدود سه سال پیش استاندارد آلایندگی یورو 4 خودروها در کشور به تصویب رسیده، اما مشکل آنجاست که به‌جز تهران و هفت کلانشهر دیگر، این سوخت در سایر مناطق توزیع نشده است.

    وی یادآور شد:‌ در دولت‌های هشتم و نهم مقرر شده بود 6 ماه پیش از اجرای مصوبه های هیات وزیران آلایندگی خودرویی، باید سوخت جدید تامین و به صورت سراسری توزیع شود؛ اما این بند از مصوبه در دولت دهم حذف شد.

    نعمت‌بخش بیان‌داشت: وقتی خودروها را با استانداردهای جدید ارتقا می‌دهیم اما سوخت با استاندارد جدید توزیع نمی‌شود، نتیجه قطعی آن افزایش آسیب رسانی به خودروهاست.

    وی افزود: آمار مراجعه به تعمیرگاه خودروهای داخلی و مونتاژی که از استاندارد یورو 4 برخوردارند، نشان دهنده همین مساله است و به‌ویژه در خودروهای گروه مدیران خودرو و کرمان موتور بیشتر گزارش شده است که ناشی از تطابق نداشتن استاندارد سوخت با استاندارد آلایندگی خودروهاست.

    دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد:‌ این در حالی است که به‌تازگی استاندارد آلایندگی یورو 5 برای خودروها به تصویب رسیده که به‌ویژه برای خودروهای اتوماتیک و گازسوز از پیچیدگی‌های بیشتری برخوردار است، در این راستا باید با سازندگان اصلی این خودروها ارتباط گرفت که آن هم در فضای تحریم کنونی امکانپذیر نیست.

    وی گفت: سال گذشته این انجمن در نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار آن شد که با توجه به کمبود سوخت با استاندارد یورو4، اجرای استاندارد خروجی اگروز خودروهای سبک از یورو4 به یورو5 تا رفع تحریم ها به تعویق افتد.

    نعمت‌بخش بیان داشت:‌ در این نامه متذکر شدیم که اجرای استاندارد یورو5 نیاز به طراحی و توسعه موتور جدید، کالیبراسیون موتور و پیاده‌سازی سیستم OBD، انتقال فناوری تولید جدید و ایجاد زنجیره تامین دارد که در شرایط کنونی مقدور  و میسر نیست.

    وی گفت: اکنون وزارت نفت مدعی است که به تولید سوخت با استاندارد یورو 5 در پالایشگاه اراک و همچنین پالایشگاه ستاره خلیج فارس می‌پردازد، اما نکته اصلی توزیع سراسری این سوخت است که انجام نشده است.

    نعمت‌بخش تاکید کرد:‌ خودروهای جدید قادر به استفاده از سوخت‌های قدیمی نیستند، زیرا علاوه بر آسیب دیدن قطعات خودرو، خروجی اگزوز آلایندگی بیشتری تولید خواهد کرد.

    گفته‌های دبیر انجمن خودروسازان در حالی است که «علیرضا صادق آبادی»، ‌ مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران پیشتر گفته بود: علاوه بر 45 میلیون لیتر بنزین تولیدی با استاندارد یورو 4 و 5 در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، 17 میلیون لیتر بنزین با کیفیت در پالایشگاه شازند، 12 میلیون لیتر در پالایشگاه اصفهان، سه میلیون لیتر در پالایشگاه تبریز و 12 میلیون لیتر در پالایشگاه بندرعباس تولید می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو