فونیکسریمکسبهتام

مقایسه تویوتا کمری نسل هفتم و هوندا آکورد نسل نهم در بازار کارکرده؛

ستارگانی از سرزمین آفتاب تابان

عصر خودرو- خودروهای ژاپنی سال‌ها است که در دنیا به کیفیت بالا و استهلاک پایین شهره بوده و طرفداران پرشماری دارند. در این میان، برخی از این خودروها دارای جایگاه ویژه‌ای بوده و چندین دهه است که در بازارهای جهانی به خصوص بازار پررقابت آمریکای شمالی، رکوردهای فروش را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارند. بازار خودرو کشور ما نیز هرچند بازاری بسته و محدود است اما در مقاطعی، برخی از خودروهای معروف دنیا به آن وارد شده و به فروشی قابل توجه دست یافته‌اند.

ستارگانی از سرزمین آفتاب تابان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، به همین بهانه و در نوشتار پیش رو، به بررسی و مقایسه دو سدان خانوادگی ژاپنی در بازار کارکرده پرداخته‌ایم که در بازارهای جهانی بسیار پرفروش بوده و در بازار کشور ما نیز طرفداران زیادی دارند.


    طراحی
    طراحان تویوتا در طراحی نسل هفتم کمری، برخلاف نسل قبلی، استفاده از خطوط نرم را کنار گذاشته و از خطوط شکسته و زوایای تیز استفاده کردهاند که نتیجه آن یک طرح اسپرتتر نسبت به نسل قبل است اما بایستی پذیرفت که ظاهر این نسل به هیچ عنوان عامه پسندی نسل ششم را ندارد. البته میتوان گفت که طراحی ظاهری این خودرو برای قشر میانسال که خریداران عمده این خودرو هستند؛ جذابیتهای خاص خود را دارد. در داخل کابین این نسل از کمری، برخلاف چهره بیرونی، شاهد طراحی مدرنی هستیم که در ترکیب با مواد باکیفیت داشبورد، نمایی زیبا و عامه پسند را به داشبورد داده است. در مقابل، طراحان هوندا در آکورد نسل نهم، جسارت بیشتری به خرج داده و این خودرو را با خطوط نسبتا زیاد اما کاملا هماهنگ طراحی کردهاند که نتیجه آن یک طرح شکیل و باوقار است. در داخل کابین آکورد نیز اوضاع به همین منوال بوده و خطوط منظم داشبورد در کنار استفاده منطقی از قطعات کرومی و طرح چوب، جلوهای فراتر از کلاس خودرو را به نمای داخلی بخشیده است. البته لازم به ذکر است که هوندا آکورد نسل نهم در طول حیات خود دوبار فیسلیفت شد. یکبار در سال 2015 که جلوپنجره بزرگتر شد و سپرهای جلو و عقب نیز تغییر کردند و بار دیگر در سال 2016 که این بار تغییرات گستردهتر بود و بار دیگر طرح جلوپنجره، سپرها و چراغ عقب تغییر کرد. هر دو نمونه فیسلیفت نیز به تعداد اندک به کشور ما وارد شدند.

     


    مشخصات و توانمندیهای فنی
    تویوتا کمری نسل هفتم مجهز به یک پیشرانه 2.5 لیتری با حداکثر قدرت 181 اسب بخار و حداکثر گشتاور 235 نیوتن متر است که این پیشرانه با اتصال به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف 9.3 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 8.8 ثانیه و حداکثر سرعت 195 کیلومتر بر ساعت را برای این ژاپنی خوشنام به ارمغان میآورد. این قوای فنی به خوبی از عهده وزن 1475 کیلوگرمی کمری برمیآید و شتابگیری خودرو نسبت به یک سدان خانوادگی بسیار خوب است اما نرمی سیستم تعلیق باعث شده تا هندلینگ کمری آنچنان ایدهآل نباشد البته پایداری خودرو در رانندگیهای روزمره، خوب بوده و جای نگرانی وجود ندارد. در مقابل، هوندا آکورد نیروی خود را از یک پیشرانه 2.4 لیتری با حداکثر قدرت 185 اسب بخار و حداکثر گشتاور 250 نیوتنمتر میگیرد که این پیشرانه با اتصال به یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر ( CVT )، ضمن مصرف 7.6 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 9.8 ثانیه و حداکثر سرعت 208 کیلومتر بر ساعت را برای محصول هوندا به ارمغان میآورد. هوندا آکورد نیز در عمل، توانایی حرکتی مناسبی در کلاس خود داشته و هرچند به دلیل بهرهگیری از گیربکس CVT ، در شتاب اولیه کمی کند است اما این کندی را به خوبی در شتاب ثانویه جبران میکند. هندلینگ و خوشدستی آکورد نیز بسیار مناسب بوده و از این نظر در جایگاهی بالاتر از کمری قرار میگیرد.
    امکانات رفاهی و ایمنی
    تویوتا کمری نسل هفتم با سه رده تجهیزاتی GL ( کم آپشن )، GLX ( فول آپشن ) و SE ( فول آپشن با پکیج اسپرت بدنه ) در بازار کشور ما موجود است که از مهمترین امکانات نمونههای فول آپشن میتوان به مواردی همچون مانیتور مجهز به نویگیشن، کیلس استارتر، سانروف، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، فرمان چرمی مجهز به کنترلر های سیستم صوتی، تنظیم برقی صندلی راننده، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ( ESP )، 6 عدد ایربگ و ... اشاره کرد. عمده هوندا آکورد های موجود در بازار کشور نیز از دو تیپ EX-A و EX-B هستند که تیپ EX-A امکاناتی همچون دیلایت، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی ( HSA )، سیستم کاهش صدای کابین ( ANC )، سنسور باد لاستیک، سنسور نور و سنسور باران را  نسبت به کمری GLX بیشتر دارد و در تیپ EX-B نیز امکاناتی مثل تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو، حافظه صندلی راننده، گرمکن صندلیهای جلو، سیستم هشدار دهنده خروج از خط ( LDW )، سیستم هشدار دهنده جلوگیری از تصادف ( FCW ) و ایربگهای جانبی ردیف عقب نیز به این امکانات افزوده خواهند شد.

    سخن پایانی
    در مجموع میتوان گفت که هر دو خودرو مورد بررسی، خودروهایی با کابین بسیار جادار، سواری نرم و کیفیت ساخت بالا هستند و میتوانند گزینههایی ایدهآل برای استفادههای روزمره خانوادگی باشند. در این میان، تویوتا کمری نسبت به هوندا آکورد خدمات پس از فروش گستردهتر، هزینههای نگهداری پایینتر و بازار خرید و فروش داغتری دارد اما آکورد نیز از نقاط قوتی همچون طراحی ظاهری شکیلتر، امکانات رفاهی بالاتر و هندلینگ بهتر نسبت به رقیب تویوتا نشان خود برخوردار است. تویوتا کمری نسل هفتم در مدلهای 2012 تا 2015 در بازار کشور ما موجود بوده و قیمت نمونههای مختلف آن بسته به سال تولید، رده تجهیزاتی، میزان سلامت و کارکرد، در محدوده 430 تا 600 میلیون تومان قرار میگیرد. هوندا اکورد نسل نهم نیز در مدلهای 2013 تا 2016 به کشور ما وارد شده و هم اکنون نمونههای مختلف آن بسته به سال تولید، امکانات، میزان سلامت و کارکرد، بین 400 تا 700 میلیون تومان در بازار قیمت دارند.

    نوشته : امیر خادمی پور

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو