فونیکسریمکسبهتام

افت تولید خودرو در شهرستان‌ها

عصر خودرو- در شرایطی سایت‌های مرکزی دو خودروساز بزرگ کشور شرایط چندان مناسبی در تولید ندارند که سایت‌های شهرستانی نیز با افت تیراژ مواجه شده‌اند.

افت تولید خودرو در شهرستان‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد ،طبق آمار‌های ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، دو خودروساز بزرگ کشور در حال‌حاضر هفت سایت شهرستانی فعال دارند که تولید در این سایت‌ها طی هشت ماهه گذشته با افت 22 درصدی همراه شده است. براساس این آمار، ایران‌خودرو و سایپا در سایت‌های شهرستانی خود تا پایان آبان 97، در مجموع 230 هزار و 842 دستگاه از انواع محصولات را تولید کردند. این در حالی است که طی مدت زمان مشابه در سال‌جاری این شرکت‌ها با افت 22 درصدی تولید تنها توانسته‌اند 180 هزار و 32 دستگاه از محصولات خود را نهایی و به بازار عرضه کنند.

    نگاهی به لیست سایت‌های شهرستانی ایران‌خودرو و سایپا گویای این است که از مجموع 7 سایت شهرستانی خودروسازان، 6 سایت متعلق به شرکت ایران‌خودرو است و نارنجی‌پوشان جاده مخصوص تنها با سایت سایپا کاشان در این لیست حضور دارند. بنابراین سهم ایران‌خودرویی‌ها از تولید در سایت‌های شهرستان طی بازه زمانی ذکرشده در سال جاری، 114 هزار و 332 دستگاه بوده است. این آمار تا پایان هشتمین ماه سال 98، گویای افت 4/ 29 درصدی به نسبت سال گذشته است. 6سایت شهرستانی آبی‌پوشان جاده مخصوص طی مدت زمان ذکر شده در سال گذشته در مجموع توانسته بودند 161 هزار و 937 دستگاه خودرو تولید کنند.  آمار تولید ایران‌خودروهایی در سایت خراسان این خودروساز، گویای افت 6/ 26 درصدی تا پایان آبان سال‌جاری به نسبت مدت مشابه در سال گذشته است. آبی‌پوشان خراسان در سال‌جاری 49 هزار و 245 دستگاه پژو 405 انژکتوری، پژو 405 دوگانه‌سوز و هایما را در خطوط تولید خود نهایی کردند. در حالی که در سال گذشته تا پایان هشتمین ماه، آنها توانسته بودند 67 هزار و 161 دستگاه از انواع محصولات نام برده شده را تولید کنند.

    سایت این خودروساز در تبریز نیز در مدت زمان ذکر شده با افت تولید همراه بوده است. ایران‌خودرویی‌ها در سایت تبریز توانسته بودند تا پایان آبان ماه سال گذشته، 40 هزار و 21 دستگاه سمند و سمند دوگانه‌سوز تولید کنند. این در شرایطی است که نمودار تولید این خودروساز تا پایان آبان 98 با تولید 24 هزار و 853 دستگاه نشان‌دهنده افت 9/ 37 درصدی است. سایت شمالی ایران‌خودرو نیز تا پایان آبان 97 توانسته بود، 20 هزار و 524 دستگاه پژوپارس‌معمولی تولید کند. اما این سایت با افت 6/ 28 درصدی در سال‌جاری تنها توانسته، 14 هزار و 646 دستگاه از این خودرو را در خطوط تولید خود نهایی کند. ایران‌خودروی فارس به‌عنوان جنوبی‌ترین سایت این شرکت خودروساز، طی هشت ماهه سال 97 توانسته بود، 10 هزار و 468 دستگاه پژوپارس‌معمولی تولید کند. بررسی آمار تولید این سایت ایران‌خودرو در استان فارس نیز گویای افت 4/ 17 درصدی در بازه ذکر شده سال 98 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است. این سایت امسال توانسته 8 هزار و 639 دستگاه پژو پارس معمولی را در خطوط تولید خود تکمیل کند.

    آمار سایت غربی ایران‌خودرو یعنی سایت کرمانشاه نیز که به تولید پژوپارس‌معمولی مشغول است، حکایت از افت تولید 2/ 15 درصدی دارد. این سایت توانسته بود در پایان هشتمین ماه در سال 97، در مجموع 14 هزار و 54 دستگاه پژو‌پارس‌معمولی تولید کند. اما این تعداد با میزان افت ذکرشده در سال 98 به 11 هزار و 910 دستگاه رسیده است. اتومبیل‌سازی فردا که به نوعی سایت خصوصی این خودروساز محسوب می‌شود و مدیریتش را بخش خصوصی بر عهده دارد، افت 48 درصدی را در بازه زمانی ذکر شده به نام خود ثبت کرده است.این سایت که در استان سمنان قرار دارد، تا پایان دومین ماه از فصل پاییز 97 توانسته بود، 9 هزار و 907 دستگاه پژو‌پارس معمولی و پژوپارس دوگانه‌سوز را در خطوط تولید خود نهایی کند. اما این عدد در بازه زمانی ذکر شده در سال 98 به 5 هزار و 39 دستگاه رسیده است. حال سری به تنها سایت شهرستانی گروه خودروسازی سایپا می‌زنیم که در کاشان قرار دارد.سایت سایپا کاشان تا پایان آبان 97 توانسته بود 68 هزار و 905 دستگاه پراید، چانگان، تیبا و تیبا دوگانه‌سوز را در خطوط تولید خود نهایی کند. اما این تعداد در سال‌جاری با افت 6/ 4 درصدی به 65 هزار و 700 دستگاه خودرو رسیده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو