فونیکسریمکسبهتام

توگ، ۵۹ سال بعد از انقلاب آمد

۱۰ نکته که باید در مورد اولین خودرو ملی ترکیه بدانید

عصر خودرو -ترکیه روز گذشته از نخستین خودرو ملی این کشور در حضور رجب طیب اردوغان رونمایی کرد.

۱۰ نکته که باید در مورد اولین خودرو ملی ترکیه بدانید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹:۰۰
  • 10 نکته که باید در مورد اولین خودرو ملی ترکیه بدانید
  • 10 نکته که باید در مورد اولین خودرو ملی ترکیه بدانید
  • 10 نکته که باید در مورد اولین خودرو ملی ترکیه بدانید
  • 10 نکته که باید در مورد اولین خودرو ملی ترکیه بدانید
  • 10 نکته که باید در مورد اولین خودرو ملی ترکیه بدانید
  • 10 نکته که باید در مورد اولین خودرو ملی ترکیه بدانید
  • 10 نکته که باید در مورد اولین خودرو ملی ترکیه بدانید
  • 10 نکته که باید در مورد اولین خودرو ملی ترکیه بدانید

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، این خودرو با برند TOGG یک کراس اوور کامپکت الکتریکی با توان 400 اسب بخار است و به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های ملی تاریخ ترکیه قرار است 4 خودرو دیگر نیز روی این پلت فرم طراحی و تولید شوند لذا این کراس اوور، اغازگر مسیر خودرو ملی ترکیه خواهد بود. عرضه نخستین نمونه تولیدی این پروتوتایپ برای عرضه در سال 2022 برنامه ریزی شده است.

یک- کراس اوور الکتریکی TOGG نخستین تلاش ترک ها برای عرضه یک خودرو ملی نیست. در سال 1961 مراسمی برای معرفی خودرو DEVRIM ( به معنی انقلاب در زبان ترکی) به عنوان نخستین خودرو بومی و ملی ترکیه با حضور رئیس جمهور وقت ترکیه، جمال گورسل برگزار شد. از این خودرو 4 نسخه پروتوتایپ ساخته شده بود تا در روز ملی ترکیه توسط رئیس جمهور این کشور معرفی شود. گورسل با افتخار سوار تنها نسخه مشکی رنگ این خودرو شد که در راه رسیدن به مراسم در آنکارا رنگ آمیزی شده بود و سوخت کمی در آن بود. نبود سوخت لازم و با کیفیت در خودرو و برگزاری با عجله این مراسم موجب شد تا خودرو بعد از 100 متر حرکت متوقف شود و فاجعه ای در اذهان عمومی ثبت کند تا این انقلاب یک روزه شکست بخورد اما مشکل تنها نداشتن سوخت بود و دیگر پروتوتایپ های دوریم به خوبی حرکت کردند و مراسم به پایان رسید. این خودرو هیچ گاه به تولید انبوه نرسید و تنها پروژه ای احساسی بود که هیچ گاه صنعت بومی خودروسازی ترکیه را شکل نداد و ترکیه از آن روز با قدرت به مونتاژ برند های معتبر جهانی پرداخت و هم اکنون به عنوان یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان خودروهای تجاری در جهان شناخته می شود.

دو- کراس اوور الکتریکی TOGG با دو پکیج الکتریکی قابل عرضه به مشتریان است. نسخه اول با شارژ کامل حدود 300 کیلومتر را می پیماید و نسخه قدرتمندتر با ظرفیت بیش تر باتری، توانایی پیمایش تا 482 کیلومتر مسافت را دارد. TOGG باتری های این محصول را 8 سال گارانتی می کند.  نسخه پایه این خودرو یک موتور الکتریکی روی اکسل عقب دارد که توان آن حدود 200 اسب بخار است و نسخه قدرتمندتر، یک موتور دیگر نیز روی محور جلو دارد که قدرتش را به 400 اسب بخار می رساند و AWD است.

سه- شتاب نسخه تک موتور کراس اوور TOGG 7.6 ثانیه و نسخه دو موتور آن 4.8 ثانیه اعلام شده است.

چهار- TOGG برای طراحی این کراس اوور از استودیو مطرح طراحی پینین فارینا ایتالیا کمک گرفته است. تحقیقات زیادی از مشتریان بازار ترکیه انجام شده تا این خودرو با نیازهای بازار و مشتریان در ترکیه همگام شود و با این اطلاعات، TOGG این کراس اوور را با فاصله قابل توجه بین دو محور و اتاق بسیار جادار طراحی کرده است. برای تطبیق ظاهر خودرو با فرهنگ ترکیه از گل لاله بهره گرفته شده و طرحی نمادین از این گل روی جلوپنجره و رینگ های خودرو استفاده شده است. لاله یکی از مهم ترین نماد های کشور ترکیه است و در دوره عثمانی، از دوران اصلاحات با عنوان عصر لاله یاد می شود.

پنج- کابین کراس اوور TOGG مملو از مانیتور است و تا حد ممکن کلید های سنتی داشبورد و کنسول میانی جای خود را به دنیای دیجیتال داده اند. یک نمایشگر عریض تمام اطلاعات مورد نیاز راننده را در اختیارش می گذارد و بخشی از این مانیتور در اختیار سرنشین جلو قرار دارد. در قسمت پایین نیز نمایشگر بزرگی وظیفه کنترل سیستم تهویه را بر عهده دارد. با این حال TOGG کنسول میانی را حفظ کرده و چند کلید ساده و سیستم تعویض دنده را با طراحی جالب روی آن قرار داده است.

شش- این خودرو از سیستم مدرن کمکی راننده بهره می برد و آپشنی با عنوان "رانندگی خودکار در ترافیک"  را نیز ارائه می کند که برای کشور پرترافیکی مانند ترکیه تکنولوژی قابل توجهی به نظر می رسد.

هفت- اینترنت اشیاء آینده بسیاری از صنایع را می سازد. امروزه بسیاری از لوازم خانگی با یکدیگر ارتباط دارند و به صورت هوشمند از وضعیت عملکرد گزارش می دهند. TOGG نیز پیرو اینترنت اشیاء است و این خودرو می تواند آپدیت های نرم افزاری را به صورت وایرلس (بی سیم) دریافت کند و با تلفن همراه برای سرویس و خدمات در ارتباط باشد.

هشت- تصاویر سه بعدی هولوگرافیک، به عنوان یک نمایشگر مجازی در کابین TOGG راهنمای راننده و سرنشینان خواهد بود. به نظر می رسد این تکنولوژی جایگزین Head up display در این خودرو شود که علاوه بر اطلاعات خودرو، اطلاعات مسیر و دستیارهای الکتریکی نیز به صورت سه بعدی بدون نیاز به تغییر جهت دید راننده نمایش داده می شوند.
نه- سال 2018، استودیو طراحی پینین فارینا خودرو مفهومی K350 را معرفی کرد که به نظر می رسد شباهت بسیاری زیادی به کراس اوور TOGG دارد و TOGG برای این خودرو به سراغ یکی از خودروهای مفهومی آماده پینین فارینا رفته و تغییرات مد نظرش را روی آن اعمال کرده است.

ده- تمامی امتیازات TOGG متعلق به ترکیه است و به همین جهت به آن خودرو بومی و ملی می گویند، همان تعریفی که خودروسازان ایرانی از خودروهای ملی و بومی ایران دارند. ترکیه با TOGG قدم بزرگ و آینده نگرانه ای را در صنعت خودرو برداشته است اما نمی توان از موفقیت و حتی عرضه این خودرو به بازارترکیه و بازارهای جهانی اطمینان قطعی داشت.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم