فونیکسریمکسبهتام

قیمت هایی که با بنزین افزایش پیدا کرد و مسئولانی که نظارت ندارند

عصر خودرو- پس از اصلاح قیمت بنزین با وجود اعلام‌های مکرر مسئولان مبنی بر عدم افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی، همه وعده‌های آنها در حد حرف ماند و به عمل نرسید.

قیمت هایی که با بنزین افزایش پیدا کرد و مسئولانی که نظارت ندارند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶:۰۰
    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ،  بنا بر اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی طرح اصلاح و سهمیه بندی بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز از ساعت صفر 24 آبان ماه سال جاری آغاز و بر این اساس قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای 1,500 تومان و بنزین آزاد 3,000 هزار تومان شد.

    با وجود اینکه همه مسئولان پس از اعلام این خبر با قاطعیت اعلام کردند که اصلاح قیمت بنزین روی سایر خدمات و محصولات تأثیری ندارد و قیمت‌ها کنترل می‌شود اما رصد بازار و حتی کرایه‌های حمل و نقل تاکنون چنین ادعایی را ثابت نمی‌کند.

    البته شرایط در استان پهناور سیستان و بلوچستان که بیش از 11 درصد وسعت ایران را به خود اختصاص داده است و بسیاری از زیرساخت‌ها در حوزه حمل و نقل عمومی هنوز در آن ایجاد و یا تکمیل نشده بسیار متفاوت‌تر است.

    در استان سیستان و بلوچستان برای رفتن از شمالی ترین نقطه آن به جنوبی ترین نقطه باید بیش از 900 کیلومتر راه را پیمود

    در استان سیستان و بلوچستان برای رفتن از شمالی ترین نقطه آن به جنوبی ترین نقطه باید بیش از 900 کیلومتر راه را پیمود در شرایطی که مردم بسیاری از روستاها و حتی شهرها از حداقل امکانات بی بهره هستند و برای بسیاری از کارهایشان از جمله درمان باید به مرکز استان سفر کنند.

    البته مردم سیستان و بلوچستان به هیچ عنوان با موضوع سهمیه بندی بنزین غریبه نیستند زیرا سال هاست که به بهانه جلوگیری از قاچاق سوخت بنزین در این استان مرزی سهمیه بندی است اما حالا با کاهش سهمیه بنزین و با توجه به اینکه زیرساخت‌های مناسب برای حمل و نقل عمومی وجود ندارد و با توجه به اینکه مسئولان هم در خصوص عدم افزایش قیمت‌ها به قول خودشان به خوبی عمل نکردند مشکلات چند بار شده است.

    قیمت کرایه‌ها در شهر زاهدان افزایش داشته است

    یکی از شهروندان زاهدانی در گفت و و با خبرنگار مهر، اظهاار داشت: قیمت حمل و نقل در این شهر پس از افزایش قیمت بنزین افزایش چشم گیری داشته است.

    ابوالفضل طاهری با اشاره به اینکه نظارت مناسبی در خصوص کرایه خودروهای شخصی در شهر زاهدان وجود ندارد، افزود: متأسفانه در شهر زاهدان به جز چند مسیر به هیچ عنوان تاکسی خطی وجود ندارد.

    وی ادامه داد: از همین رو به دلیل اینکه تاکسی خطی وجود ندارد ما مجبور هستیم که مسیرها را به صورت تاکسی دربست طی کنیم.

    این شهروند زاهدانی گفت: به همین دلیل در بسیاری از موراد چون تاکسی پیدا نمی‌کنیم مجبور هستیم از خودروهای شخصی استفاده کنیم که هیچ نظارتی بر قیمت آنها وجود ندارد.

    وی تصریح کرد: ممکن است قیمت کرایه تاکسی‌ها زیاد افزایش پیدا نکرده باشد اما چون تاکسی در شهر کم است ما برای طی کردن برخی از مسیرها دو تا سه برابر کرایه بیشتر به خودروهای مسافربر شخصی پرداخت می‌کنیم.

    وی بیان داشت: البته قیمت تاکسی‌های اینترنتی هم نسبت به قبل از طرح سهمیه بندی مقداری افزایش داشته است.

    موضوع سهمیه بندی بنزین آنقدر برای مردم استان سیستان و بلوچستان مشکلات ایجاد کرده که مسئولان هم نسبت به آن واکنش نشان داند.

    طرح سهمیه بندی بنزین در سیستان و بلوچستان نیازمند بازنگری است

    نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان در بخش از خطبه‌های نماز جمعه چند هفته قبل با اشاره به موضوع گران شدن بنزین، افزود: با توجه به اینکه در استان سیستان و بلوچستان حتی یک جایگاه سی انجی هم وجود ندارد ضروری است مسئولان برای این استان طرحی جدا از کل کشور در زمینه سهمیه بندی بنزین مدنظر قرار دهند.

    آیت الله مصطفی محامی ادامه داد: البته همه می‌دانند که در حال حاضر مردم از نظر معیشت دچار مشکلاتی هستند اما با این وجود باز هم با حضور پرشور خود در صحنه‌های مختلف اعتقاد راسخ خود به نظام و رهبری را نشان دادند.

    وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی مسئولین باید نسبت به این مردم فهیم و بصیر توجه بیشتری داشته باشند تا مشکلاتشان حل شود، گفت: در سیستان و بلوچستان با توجه به پهناور بودن و همچنین محرومیت بیشتر استان باید مسئولان نگاه ویژه‌تری به مشکلات مردم داشته باشند.

    امام جمعه زاهدان افزود: مسئولان مشکلات مردم استان سیستان و بلوچستان از نظر تأمین به موقع گاز، نفت و بنزین را باید مدنظر داشته باشند چرا که شایسته این مردم نیست در صفوف طولانی وقت بگذرانند.

    وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در بسیاری از نقاط سیستان و بلوچستان همچنان گاز وجود ندارد، ادامه داد: سهمیه بندی بنزین در دیگر استان‌های کشور که دارای گاز هستند شاید مشکلی ایجاد نکند اما برای مردم این منطقه که به دلیل برخورداری تعداد اندک کارخانه و واحدهای تولیدی بزرگ مجبورند با وسایل نقلیه خود معاش خانواده را تأمین کنند حتماً مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت.

     

    سهمیه بندی بنزین چالش جدی برای سیستان و بلوچستان ایجاد کرده است

    احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان در نشست تخصصی اشتغال سیستان و بلوچستان که با حضور محمد امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در استانداری برگزار شد، اظهار داشت: سهمیه‌بندی بنزین مشکلات زیادی را برای مردم سیستان و بلوچستان به وجود آورده است که باید تدبیر ویژه‌ای در این رابطه از سوی مسؤولان اتخاذ شود.

    وی ادامه داد: مردم سیستان و بلوچستان با توجه به نجابتی که داشتند در زمینه سهمیه‌بندی بنزین از خودشان خویشتنداری نشان دادند و حرکت هنجار شکنانه‌ای انجام ندادند.

    استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این استان 188 هزار و 222 کیلومتر مربع وسعت دارد که با توجه به بعد مسافت سهمیه‌بندی بنزین مردم را با مشکلات جدی رو به رو کرده است.

    وی ادامه داد: 60 لیتر سهمیه برای استانی همچون سیستان و بلوچستان با این گستره طولانی قطعاً جوابگوی نیاز مردم نیست و مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

    بسیاری از کالاها از جمله میوه و سبزیجات به وسیله وانت‌های بنزین‌سوز حمل می‌شود که این امر در قیمت‌ها تأثیرگذار خواهد بود

    موهبتی تصریح کرد: بسیاری از کالاها از جمله میوه و سبزیجات به وسیله وانت‌های بنزین‌سوز حمل می‌شود که این امر در قیمت‌ها تأثیرگذار خواهد بود.

    وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان را باید متفاوت از سایر نقاط کشور دید و برای آن سهمیه‌ای خاص در نظر گرفت.

    استاندار سیستان و بلوچستان گفت: برخی از خودروهایی که مردم این استان خریداری کرده‌اند دارای سوخت سی انجی هستند که سهمیه سوخت آنها تنها 30 لیتر است و با توجه به نبود جایگاه‌های سی انجی و فقدان گاز شهری باید برای آن چاره اندیشی شود.

    وی تصریح کرد: ناوگان حمل و نقل عمومی در سیستان و بلوچستان بسیار ضعیف و این مشکل را دوچندان کرده است.

    جدای از این موارد بر اساس گزارش‌های میدانی علاوه بر مسافربرهای شخصی برخی از آژانس‌ها نیز تغییراتی در افزایش قیمت‌ها داشته‌اند که رانندگان رشد نرخ قطعات خودرو را دلیل این امر عنوان می‌کنند.

    در مجموع چیزی که واضح است اینکه افزایش قیمت‌ها تنها منحصر به خود بنزین نیست و به نظر می‌رسد دولت که قیمت گذار اصلی کالاها و خدمات است، توان نظارت و کنترل قیمت‌ها را ندارد.

    کد خبر

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو