فونیکسریمکسبهتام

فرصت‌های سرمایه گذاری برای توسعه خط ۱۰ مترو ایجاد می شود

عصر خودرو- مدیرعامل شرکت مترو گفت: در بخش غربی خط ۱۰ مجموعه‌های تجاری بسیار مناسبی قرار دارند که می‌توانند به عنوان سرمایه‌گذار حضور داشته باشند.

فرصت‌های سرمایه گذاری برای توسعه خط ۱۰ مترو ایجاد می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه بررسی فرصت‌های سرمایه گذاری بخش خصوصی برای خط 10 مترو تهران با حضور رئیس هیئت مدیره شرکت مترو، علی امام مدیرعامل شرکت مترو، علی نوذرپور شهردار منطقه 22 تهران، سعید نایب مدیر سرمایه گذاری شرکت مترو و نیز جمعی از مدیران بخش خصوصی شامل مجموعه‌های ایران مال، شرکت اسپیلت و کیسون، مجموعه‌های رزمال، بام لند، لکسون، هزار و یک شب، شهید خرازی، بتاجا، تهران مال و لوتوس پارسیان در سالن جلسات شرکت مترو برگزار شد.

    در ابتدای این مراسم علی امام با اشاره به اینکه 4 دهه فعالیت شرکت مترو منجر به ساخت 220 کیلومتر خط با 125 ایستگاه شده است؛ به آخرین بازنگری صورت گرفته در طرح جامع حمل و نقل ریلی در سال‌های 95 تا 97 اشاره و خاطرنشان کرد: در این بازنگری مقرر شد 4 خط جدید شامل خطوط 8 تا 11 در شهر تهران طراحی و ساخته شود به گونه‌ای که شهروندان تهرانی بتوانند با طی مسافت 800 متر از منزل خود به یکی از مود‌های حمل و نقل عمومی به ویژه مترو دست پیدا کنند.

    مدیر عامل شرکت مترو با اشاره به اینکه الگوی تامین مالی برای شرکت مترو در 4 دهه گذشته به گونه‌ای بوده است که مترو جهت تامین منابع مالی به دولت متکی نباشد، تاکید کرد: حتی در سال 1365 با قید این شرط مترو راه اندازی شد.

    امام عنوان کرد: از سال 85 تاکنون مصوبه‌های بالادستی خوبی به عنوان پشتوانه قانونی تامین منابع مالی برای توسعه مترو به تصویب رسیده است. در صورتی که دولت‌ها به این مجموعه قوانین پایبند می‌بودند امروز مترو کلانشهر‌ها در وضعیت بسیار بهتری قرار داشت. متاسفانه از سال‌های گذشته تاکنون فشار تامین منابع مالی برای توسعه مترو بیشتر بر دوش شهرداری بوده و دولت هادر این میان نقش کمتری داشته اند.

    او با تاکید بر این که شرایط فعلی کشور و نیز شهرداری، الزامی مبنی بر تغییر دیدگاه در تامین منابع مالی را ایجاب می‌کند، عنوان کرد: حتی دولت نیز برای توسعه پروژه‌های عمرانی خود به این نتیجه رسیده است. در این میان مترو با هزینه‌های بسیار بالایی که برای ساخت و توسعه دارد و همچنین دیر بازده بودن موضوع نیازمند این تغییر دیدگاه است.

    مدیرعامل شرکت مترو با اشاره به اینکه اولین قدم اجرایی به سمت عملی کردن الگوی مناسب تامین منابع مالی از سوی شرکت مترو در خط 10 به ویژه بخش غربی آن آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: در بخش غربی خط 10 مجموعه‌های تجاری بسیار مناسبی قرار دارند که می‌توانند به عنوان سرمایه‌گذار حضور داشته باشند. با توجه به این که بخشی از خط 10 از نزدیکی نمایشگاه بین المللی عبور می‌کند، تفاهم نامه‌ای با نمایشگاه بین المللی به امضا رسیده است تا با سرمایه گذاری بخش خصوصی برای نمایشگاه بین المللی ایستگاه مترو ساخته شود.
    فرصت‌های گسترده سرمایه گذاری در بخش غربی خط 10

    امام با بیان اینکه در نظر داریم بخش غربی خط 10 را تحت عنوان فاز یک این خط تعریف کنیم، خاطر نشان کرد: در صورت وجود منابع مالی این امکان را داریم که از اسفند ماه مقدمات توسعه خط 10 را کلید بزنیم، زیرا به لحاظ توان فنی و نیروی انسانی در آمادگی کامل به سر می‌بریم.

    او در ارتباط با منابع مالی مورد نیاز برای ساخت خط 10 متروی تهران عنوان کرد: بخش تجهیزات ثابت و متحرک این خط در مجموع 28 میلیون یورو و بخش ساختمانی که بیشتر به منابع داخلی متکی است 228 میلیارد تومان برای یک کیلومتر تونل و ایستگاه با تجهیزات هزینه در بر دارد. این در حالی است هر واگن به طور متوسط یک میلیون یورو هزینه در بر دارد؛ بدین معنی که باید برای یک قطار با 8 واگن 8 میلیون یور هزینه کرد.

    مدیر عامل شرکت مترو با اشاره به اینکه این برآورد هزینه‌ها بدون در نظر گرفتن هزینه‌های تملک برای قسمت‌هایی همانند هواکش‌ها و پله‌های خروج اضطراری که به فضای باز نیاز دارند است، گفت: در صورتی که سرمایه گذاران اقدام به سرمایه گذاری برای ساخت و توسعه خط 10 کنند، می‌توانند از زمین‌هایی که در اختیار خودشان است به عنوان آورده بدین منظور استفاده کنند تاهزینه‌های تملک به این صورت حذف شود.

    در ادامه سعید نایب مدیر سرمایه گذاری شرکت مترو به تشریح فرصت‌های سرمایه گذاری بخش خصوصی با محوریت خط 10 پرداخت و یکی از مهم‌ترین این روش‌ها را روش مشارکت بخش خصوصی و عمومی با در نظر گرفتن طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران خرد و کلان عنوان کرد.

    در پایان این جلسه پرسش و پاسخ بین سرمایه گذاران و مدیران ارشد شرکت مترو صورت گرفت و مقرر شد سرمایه‌گذاران داوطلب برای مشارکت در ساخت خط 10 مترو تهران، نمایندگان  خود را به شرکت مترو به منظور ادامه همکاری معرفی کنند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو