فونیکسریمکسبهتام

۳۹ هزار و ۵۰۰ خودرو آلاینده در مشهد اعمال قانون شد

عصر خودرو- مدیر محیط زیست و توسعه پایدار شهری شهرداری مشهد گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۹ هزار و ۵۰۰ خودرو آلاینده توسط گشت‌های کنترل آلاینده‌های زیست محیطی شهرداری با کمک پلیس راهور در این کلانشهر اعمال قانون شده‌ است.

۳۹ هزار و ۵۰۰ خودرو آلاینده در مشهد اعمال قانون شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، محمد پذیرا روز یکشنبه در جریان بازدید خبرنگاران از مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهرداری مشهد افزود: 70 درصد از این آلایندگی‌ها مربوط به آلودگی هوا، 10 درصد مربوط به آلودگی‌های صوتی، پنج درصد آلودگی نوری و مابقی مربوط به سایر آلاینده‌های زیست محیطی بوده‌ است.
    وی ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین دلایل آلودگی هوای مشهد، ذرات معلق در هواست که میزان این ذرات نیز توسط مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهرداری سنجش می‌شود.
    وی گفت: در مجموع 23 ایستگاه سنجش آلودگی هوا و پنج نمایشگر الکترونیک در مشهد وجود دارد که 10 ایستگاه از این تعداد متعلق به شهرداری،12 ایستگاه متعلق به محیط زیست و یک دستگاه متعلق به سازمان هواشناسی است اما اطلاعات تمام این ایستگاه‌ها توسط مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی جمع آوری و اعلام می‌شود.
    پذیرا با اشاره به انتشار لیست آلاینده‌های زیست محیطی مشهد در نیمه بهمن ماه امسال افزود: برنامه‌ریزی دقیق برای کاهش آلودگی هوا نیازمند مشخص شدن سهم منابع انتشار آلاینده‌هاست لذا سیاهه آلاینده‌های شهر مشهد درحال تدوین است که تا نیمه بهمن ماه آماده خواهد شد.

    وی ادامه داد: شاخص‌های زیست محیطی در خدمت عدالت اجتماعی است که در گذشته به دلیل در دسترس نبودن اطلاعات قادر به برنامه‌ریزی مناسب برای کاهش میزان آلاینده‌ها نبودیم اما طی چند سال اخیر با راه‌اندازی مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی و نصب و استفاده از 103 دستگاه و ایستگاه سنجش آلاینده‌ها، میزان آلودگی هوا، صوت، الکترومغناطیس، اشعه ماورای بنفش و نور، سنجش شده و اطلاعات آن علاوه بر دستگاه‌های مرتبط در اختیار شهروندان نیز قرار می‌گیرد.
    وی گفت: در حال حاضر به دلیل نداشتن مدل سازی کیفیت هوا، میزان آلودگی هوا به صورت روزانه اعلام می‌شود و کیفیت هوای مشهد برای روز بعد براساس مدل‌های هواشناسی انجام می‌شود که با خرید سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مورد نیاز تا پایان سال قادر به پیش‌بینی کیفیت هوای مشهد در روز بعد و تصمیم‌گیری مناسب نیز خواهیم‌ بود.
    مدیر محیط زیست و توسعه پایدار شهری شهرداری مشهد در زمینه سنجش میزان آلودگی امواج الکترومغناطیسی شهر مشهد نیز افزود: برای سنجش میزان امواج الکترومغناطیس، پارسال تعدادی دستگاه خریداری و بر روی خودرو سنجش نصب شده و میزان این امواج در مناطق مختلف سنجیده می‌شود.
    وی ادامه داد: استاندارد امواج الکترومغناطیس 28 وات در مترمربع است که این میزان در مشهد 2 وات در متر مربع می‌باشد.
    وی گفت: اشعه ماورای بنفش نیز از آلایندگی‌هایی است که میزان زیاد آن منجر به سرطان پوست می‌شود لذا برای سنجش آن طی سال‌های اخیر در مشهد به عنوان اولین شهر در کشور و خاورمیانه 10 دستگاه اندازه گیری و ثبت اشعه ماورای بنفش خریداری و در نقاط مختلف شهر نصب شده و اطلاعات مربوط به آن درتابلوهای الکترونیک آلودگی هوا نشان داده‌ می‌شود.
    روزانه یک میلیون دستگاه خودرو در کلانشهر سه میلیون و 500 هزار نفری مشهد رفت و آمد دارند.
    مردم مشهد طی سال گذشته 45 روز هوای پاک، 275 روز هوای سالم و 45 روز هوای ناسالم تنفس کردند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو