فونیکسریمکسبهتام

بررسی تاریخچه و لوگو لکسوس؛

تویوتای لوکس

عصر خودرو- سال ۱۹۸۳ میلادی، ایجی تویودا (Eiji Toyoda) مدیر وقت تویوتا که مدتها بود ایده گسترش بازارهای هدف شرکت آبا و اجدادی‌اش را در سر می‌پروراند، به تیم‌های مهندسی و طراحی دستور داد که دست بکار شوند و بهترین خودروی دنیا را بسازند! این فرمان خیلی زود اجرایی شد و پروژه‌ای با کد داخلی F۱ (مخفف Flagship ۱) کلید خورد.

تویوتای لوکس
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، پس از صرف هزینه 1 میلیارد دلاری و همکاری گسترده 60 طراح، 24 تیم مهندسی خبره، 1400 مهندس و 2300 نفر نیروی فنی و تولید نزدیک به 450 نمونه پروتوتایپ، نهایتاً 6 سال بعد در 1989 اولین خودرو با نام Lexus (معادل انگلیسیِ Rekusasu در زبان ژاپنی) یا همان لِکسس LS 400 خودمان متولد شد و به‌عنوان نماینده تویوتا در گروه سدان‌های پریمیوم به بازارهای خارجی ازجمله آمریکا راه پیدا کرد. پیش از تولید LS 400، سال 1986 بود که آژانس تبلیغاتی تویوتا موسوم به Saatchi & Saatchi یک واحد ویژه بنام Team One تأسیس کرد تا به‌طور تخصصی روی بازاریابی حرفه‌ای برای برند تازه وارد و جا انداختن آن در بازار خودرو بین‌الملل کار کند. همین تمرکز ویژه و کار جدی روی دستور ایجی تویودا موجب شد طی کمتر از 2 دهه لکسوس در بازار آمریکا خوش بدرخشد و روز به روز بتواند قدم‌های موفق‌تری بردارد، اما جالب اینجاست که تا سال 2005 هیچ خبری از این برند در بازار داخلی ژاپن نبود و هرآنچه که با برند لِکسس راهی بازارهای خارجی می‌شد، درون مرزهای ژاپن تحت برند تویوتا و با نامی متفاوت (به‌اصطلاح Rebadge) به فروش می‌رسید.

    لوگو لکسوس از همان ابتدا یک حرف L بود که داخل یک دایره قرار می‌گرفت و نوشته LEXUS با فونت خاصی زیر این مجموعه می‌نشست. این لوگو که طی همکاری گسترده سه شرکت Saatchi & Saatchi، Molly Designs و Hunter/Korobbkin شکل گرفت، از حوالی 1988 میلادی مورد استفاده بوده و تا به امروز تغییر خاصی نداشته است. قرار گرفتن حرف L در مرکز دایره در اصل پیشنهاد طراحان شرکت سوم یعنی Hunter/Korobbkin بود و طرح کلی را نمایندگان Saatchi & Saatchi کار کردند. در نهایت طرحی که بدست تویوتا رسید، با استفاده از قوانین ریاضی مورد به‌روزرسانی قرار گرفت تا تولیدش (با فناوری آن زمان) ساده‌تر باشد. اما سوال اینجاست که اصلاً نام لکسوس از کجا آمده؟! در پاسخ باید گفت نقل مشهور بر این است که LEXUS از ترکیب دو کلمه Luxury و Elegance (به ترتیب معادل لوکس و باوقار) ساخته شده و تمایز و رده بالا بودن محصولات این برند را می‌رساند. از طرفی برخی گفته‌ها حاکی از اینند که این نام ترکیبی از حروف اول عبارت "Luxury Exports to the US" و نشانه‌ای از عزم جدی تویوتا برای قبضه بازار خودروهای پریمیوم آمریکا است. فارغ از اینکه کدام عقیده واقعی‌تر به نظر می‌رسد، باید توجه داشت که طی مصاحبه‌هایی که در آن دوران با مدیران Team One صورت گرفته، این موضوع مسجل گردیده که خودِ نام LEXUS معنی و مفهوم خاصی ندارد و صرفاً با هدف ایجاد یک تصویر لوکس و پیشرفته خلق شده است. جالب اینجاست که همین عبارت کوتاه هم برای مدتی دور از دسترس به نظر می‌رسید، چراکه یک شرکت خدمات داده‌ای بنام LexisNexis از تویوتا به دلیل ثبت برند مشابه و امکان تداخل در شناسایی محصولات شکایت کرد و کار به جایی رسید که غول ژاپنی تهدید به عدم اجازه راه‌اندازی برند جدید و قطع فوری هرگونه فعالیت بازاریابی مربوط به آن شد، اما نهایتاً بخت با ژاپنی‌ها یار بود و دادگاه آمریکا با این توجیه که "به نظر نمی‌رسد شباهت زیادی بین دو برند Lexus و LexisNexis وجود داشته باشد(!)" شکایت شرکت مذکور را رد کرد و دست تویوتا را برای جولان دادن در کارزار خودروهای پریمیوم و رده ‌بالای ایالات متحده باز گذاشت.

    لوگو امروزی لکسوس

    روند تغییرات لوگو لکسوس

    تیزر تلوزیونی تویوتا برای معرفی اولین مدل لکسوس

    لوگو آبی‌رنگ لکسوس برای مدل‌های هایبرید و برقی

    لکسوس LFA افسانه‌ای

    امین قوام

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط