فونیکسریمکسبهتام

بنزین «۳۴۸۲»

از پرداخت سهمیه نوروزی بنزین چه خبر؟

عصر خودرو- وزیر نفت گفت: دولت پیشنهادی برای سهمیه عید نوروز خودروها و اصلاح سهمیه‌های بنزین خودروها ندارد.

از پرداخت سهمیه نوروزی بنزین چه خبر؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از گسترش نیوز ،  بیژن زنگنه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره میزان موفقیت کشورمان در دور زدن تحریم‌های نفتی گفت: البته مردم، محرَم هستند، اما در زمینه صادرات، عددی را بیان نمی‌کنم، چون دشمنان ما این سخنان را می‌شنوند و هیچ کس در جریان یک جنگ، مواضع خود را به دشمن بی‌رحمی مانند امریکا نمی‌گوید، چون به‌ضرر ماست.

    بخشی از مهم‌ترین گفته‌های زنگنه در این برنامه در پی می‌آید:

    *یکی از چالش‌های بزرگ ما، اداره صنعت نفت است که تاکنون با تدابیری، آن را به‌کمک دولت و سران سه قوه، اداره کردیم.

    تولید ایران از قطر پیشی گرفت

    * در پارس جنوبی، عملکرد بسیار درخشانی داشتیم و تولید ما در آن‌جا بسیار بالا رفت و توانستیم از تولید 280 میلیون مترمکعب در سال 92 به 670 میلیون مترمکعب در امسال برسیم یعنی دو و 4دهم برابر افزایش یافت.

    * الآن خوشبختانه تولید روزانه گاز ما از قطر جلوتر است"، در غرب کارون که میدان‌های مشترک با عراق داریم تولید را از سال 92 تا کنون 5 برابر کردیم و کاهش تولید ناشی از تحریم‌ها را در خارج از میادین مشترک انجام می‌دهیم.

    * فاز 11 میدان پارس جنوبی که با شرکت توتال و چینی‌ها و پتروپارس قرارداد داشتیم، ابتدا توتال و سپس چینی‌ها از اجرای طرح، کنار رفتند و در نهایت، شرکت ایرانی پتروپارس در حال اجرای این طرح است و به‌زودی کارهای حفاری را در آن‌جا آغاز می‌کند و امیدواریم در همین دولت، تولیدات را از بخشی از فاز 11 داشته باشیم.

    * میدان مشترک گازی فرزادB که با عربستان سعودی مشترک است در حال رسیدن به سر و سامان است و میدان آذر در استان ایلام هم در حال تولید است که امیدواریم تولید آن افزایش یابد و دو برابر شود.

    *قرارداد میدان‌های مشترک پایدار غرب و آبان هم بسته شده است و تقریباً همه میادین مشترک سر و سامان گرفته‌اند.

    * کار لایه نفتی پارس جنوبی، بسیار پیچیده است، اکنون با شرکت ایرانی در حال بستن قرارداد در این زمینه هستیم. بخشی از هزینه اجرای این طرح از طریق صندوق توسعه و بخشی هم از طریق اوراق مشارکت تأمین می‌شود.

    * یکی از افتخارات ما مهار گازهای همراه نفت است، بزرگترین تأسیسات برای جمع‌آوری، فرآورش و جداسازی گازهای همراه نفت به‌نام تأسیسات بیدبلند2، با سرمایه‌گذاری بیش از 3 میلیارد دلار در نزدیک بهبهان، امسال یا اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

    *برای جمع‌آوری گازهای همراه خارک نیز در حال تصمیم‌گیری هستیم، اجرای این طرح، موجب از بین رفتن آلاینده‌های زیست‌محیطی و همچنین ایجاد ثروت بزرگی برای تأمین خوراک و اشتغال صنایع پایین‌دستی می‌شود.

    * بیش از 2 میلیارد دلار ارزش خوراک‌های تولیدی ناشی از گازهای همراه نفت است.

    * فروش نفت خام در بورس نسبت به فروش فرآورده‌های آن کار پیچیده‌ای است.

    سهمیه نوروزی بنزین

    *اکنون مصرف بنزین در کشورمان 75 تا 76 میلیون لیتر در روز است، پول ناشی از صادرات بنزین به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز می‌شود.

    * مصرف بنزین بعد از سهمیه‌بندی، حدود 20 میلیون لیتر در روز کاهش یافت، البته این میزان ممکن است در آینده کمتر شود، زیرا مردم به قیمت بنزین عادت می‌کنند و مصرف بنزین دوباره افزایش خواهد یافت.

    * سهمیه‌بندی بنزین موجب شد افزایش میزان مصرف برای حدود 3 سال عقب بیفتد، اگر مصرف بنزین به‌صورت قبل ادامه می‌یافت در سال 1400 باید دوباره بنزین وارد می‌کردیم در حالی که اکنون بزرگترین صادرکننده بنزین در اوپک هستیم.

    * دولت پیشنهادی برای سهمیه عید نوروز خودروها و اصلاح سهمیه‌های بنزین خودروها ندارد.

    * 2 میلیارد دلار برای صادرات به عراق از این کشور طلبکاریم و رایزنی‌ها برای وصول این طلب ادامه دارد.

    * دولت پیشنهادی برای سهمیه عید نوروز خودروها و اصلاح سهمیه‌های بنزین خودروها ندارد.

    * قرار نیست قیمت سی.ان.جی. افزایش یابد.

    عمده قاچاق سوخت به گازوییل برمی‌گردد

    * بیشتر قاچاق سوخت در بخش گازوییل است و برای مقابله با قاچاق طرح جی.پی.اس. را بر خودروهای عمومی اجرا می‌کنیم، اما اکنون با بارنامه طرح پیمایش را اعمال کرده‌ایم.

    * سامانه ثبت الکترونیکی معاملات نفتی «ثامن» نیز نقش مهمی در کاهش قاچاق سوخت دارد.

    * عرضه سوخت از طریق بورس نیز قاچاق گازوییل به‌ویژه به افغانستان را کاهش داده است.

    * قیمت ال.پی.جی. بسیار ارزان است و ما آن را کیلویی 150 تومان می‌فروشیم، اما به‌دست مردم حدود هزار و 400 تومان می‌رسد و در عین حال از قیمت بنزین ارزان‌تر است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو