فونیکسریمکسبهتام

پرداخت تسهیلات ۵هزار میلیارد تومانی قطعه‌سازان در پیچ و خم بانکی

عصر خودرو- دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان‌ گفت: قرار بود پنج هزار میلیارد تومان اعتبار بابت پرداخت بخشی از مطالبات قطعه‌سازان در اختیار قرار گیرد، اما با وجود نزدیک شدن به ایام پایانی سال هنوز هیچ اقدام عملی در این زمینه اتفاق نیفتاده است.

پرداخت تسهیلات ۵هزار میلیارد تومانی قطعه‌سازان در پیچ و خم بانکی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایرنا،  در ماه‌های گذشته هیات دولت تزریق نقدینگی 10 هزار میلیارد تومانی به صنعت خودرو را مصوب کرد. پس از آن در جلسه‌ای در کمیسیون صنایع مجلس که در آن وزیر صنعت، نمایندگان بانک‌مرکزی، وزیر اقتصاد و نمایندگان بانک‌های عامل حضور داشتند اعطای مبلغ پنج هزار میلیارد تومانی به هر خودروساز برای تزریق به زنجیره تامین آن صورت‌جلسه شد.

    در نهایت با تصویب شورای پول و اعتبار بیش از هفت هزار میلیارد تومان برای دو خودروساز بزرگ کشور مصوب و مقرر شد پنج هزار میلیارد تومان آن به صورت تسهیلات بانکی در اختیار خودروسازان قرار بگیرد تا به قطعه سازان بدهند و دو هزار میلیارد تومان دیگر خودروسازان پس از اصلاح ساختار مالی‌شان اوراق مشارکت بفروشند تا از بازار سرمایه جذب نقدینگی داشته باشند.

    در این زمینه، «آرش محبی‌نژاد» دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان‌ با اشاره به نامه اخیر این انجمن به رئیس‌جمهوری درباره مسائل و مشکلات قطعه سازان، افزود: بانک مرکزی پرداخت این مبلغ را به بانک‌های عامل ابلاغ کرده، اما از آنجایی که حدود 50 درصد این مبلغ باید از سوی همین بانک‌ها تامین شود، در پرداخت آن تعلل می‌کنند.

    به گفته این مقام صنفی، بانک‌های توسعه تعاون، توسعه صادرات، سپه، صنعت و معدن، کشاورزی، مسکن، ملی، پست بانک، تجارت، رفاه کارگران، ملت، آینده، اقتصاد نوین، انصار، ایران زمین، پاسارگاد، پارسیان، حکمت ایرانیان، خاورمیانه، دی، سامان، سرمایه، سینا، بانک شهر، قوامین، کارآفرین، گردشگری، بانک ایران و ونزوئلا، مهر ایرانیان، قرض‌الحسنه رسالت و چند موسسه مالی و اعتباری برای پرداخت اعتبار به قطعه سازان انتخاب شده‌اند.

    وی تاکیدکرد:‌ قرار است تسهیلات را خودروسازان دریافت و سپس با اولویت پرداخت مطالبات 120 روزه قطعه‌سازان، به شرکت‌های قطعه‌سازی بپردازند.

    محبی‌نژاد ادامه‌داد:‌ انتظار می‌رود مواردی همچون تعدیل قیمت‌ها، مالیات بر ارزش افزوده و غیره که بین خودروسازان و قطعه‌سازان محل اختلاف است، برطرف شود تا مطالبات قطعه‌سازان به صورت واقعی ثبت شود.

    دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان‌ یادآور شد: در حدود سه ماه گذشته نزدیک به دو هزار میلیارد تومان از مطالبات معوق قطعه‌سازان از محل فروش فوری خودروها، فروش اموال مازاد خودروسازان و تخصیص نقدینگی به زنجیره تامین پرداخت شده است.

    وی خاطرنشان‌کرد: مجموع مطالبات زنجیره تامین از خودروسازان نزدیک به 23 هزار میلیارد تومان است که هشت هزار میلیارد تومان آن معوق شده است. 

     شاغلان مستقیم زنجیره تامین خودروسازی در رده‌های یک، دو و سه از کل 550 هزار نفر در سه موج بیکاری سال 97، نزدیک به 280 هزار نفر تعدیل یا تعلیق شده‌اند.

    بخشی از نیروهای تعلیق شده با تزریق چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات در پایان سال 97، به طور موقت به کار بازگشتند و برآورد شده با آغاز نهضت ساخت داخل قطعات خودرو، نزدیک به 50 هزار نفر اشتغال از دست رفته تاکنون احیا شده باشد.

    حدود هزار و 200 قطعه ساز رسمی در کشور فعالند که تاکنون نزدیک به 400 واحد آن‌ها تعطیل یا نیمه تعطیل شده‌اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو