فونیکسریمکسبهتام

سرایت کرونا به خودروسازی ایران؟

عصر خودرو- با ورود ویروس کرونا به کشور و تایید رسمی ابتلا و مرگ چند نفر از شهروندان، بسیاری از همایش‌ها، سینماها، دانشگاه‌ها و مدارس تعطیل شده‌اند، با این حال فعلا خبری از توقف تولید در واحدهای صنعتی به ویژه خودروسازی و قطعه‌سازی نیست.

سرایت کرونا به خودروسازی ایران؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد ، کرونا که برای اولین بار در اواخر سال 2019 میلادی در چین شیوع پیدا کرد، جدا از گرفتار کردن ده‌ها هزار نفر و کشتن بالغ بر دو هزار و 300 نفر تا به امروز، بسیاری از واحدهای تولیدی در این کشور را نیز به تعطیلی کشاند. از خطوط تولید غول‌های فناوری و دیجیتال گرفته تا خودروسازان و قطعه‌سازان، همه کم و بیش گرفتار ویروس کرونا شدند و فعالیت‌شان به‌صورت مقطعی به حالت تعلیق درآمد. مرکز شیوع این ویروس، ووهان چین بود، شهری که بسیاری از خودروسازان و قطعه‌سازان جهان و البته خود چین در آن پایگاه تولیدی دارند. از همین رو اکثر خودروسازان و قطعه‌سازان، واحدهای تولیدی خود را تعطیل کردند تا از شیوع بیشتر این ویروس جلوگیری شود. با وجود آنکه تعطیلی موقت صنایع خودرو و قطعه در ووهان، برای چینی‌ها و برندهای خارجی بسیار گران تمام شد، اما آنها در توقف تولید تردید نکردند تا سلامتی و جان افراد کمتری به خطر بیفتد. به هر حال ازآنجاکه خطوط تولید فضاهایی سربسته هستند و تجمع و ارتباط افراد با یکدیگر کم نیست، می‌تواند سبب شیوع بیشتر ویروس کرونا شود، بنابراین یکی از دلایل احتمالی برای تعطیلی موقت آنها، همین موضوع است. از سوی دیگر، تعطیلی خطوط تولید به خودی خود سبب می‌شود رفت و آمدها محدود و در نتیجه، از گستردگی شیوع ویروس کاسته شود.

    کرونا اما پس از مدت‌ها تایید و تکذیب، بالاخره به ایران نیز رسید و بنابر آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت (تا لحظه تنظیم این خبر)، 43 نفر مبتلا و هشت قربانی را از خود به جا گذاشته است. متخصصان معتقدند این ویروس به اندازه آنفلوآنزا کشنده نبوده و کم خطرتر به حساب می‌آید، اما مشکل اصلی‌اش سرعت بالای انتقال و شیوع آن است. به همین دلیل، بسیاری از همایش‌ها، سینماها، دانشگاه‌ها، مدارس و جلسات اداری در کشور لغو و تعطیل و حتی قرار است رویدادهای ورزشی نیز بدون تماشاگر برگزار شوند. این تمهیدات برای آن است که از شیوع کرونا کاسته و به تدریج مهار شود. این در حالی است که فعلا خبری از توقف تولید در واحدهای صنعتی از جمله خطوط تولید خودروسازان و قطعه‌سازان (مانند آنچه در چین رخ داد) نیست.

    بنابر اطلاعیه‌های رسمی، دانشگاه‌های برخی مناطق کشور از جمله تهران، البرز، قزوین و اصفهان تعطیل شده‌اند که نشان از اقدام مسوولان برای جلوگیری از شیوع کرونا در این استان‌ها دارد. در این بین، تهران به‌عنوان قطب خودروسازی کشور شناخته می‌شود و پایگاه تولید اصلی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در «جاده مخصوص» قرار دارد، ضمن آنکه برخی شرکت‌های بخش خصوصی نیز در پایتخت دارای خط تولید هستند. همچنین واحدهای تولیدی بسیاری از قطعه‌سازان بزرگ کشور نیز در تهران و البرز قرار گرفته، ضمن آنکه قزوین و اصفهان جزو تامین‌کنندگان اصلی قطعات خودرو به شمار می‌روند. حال این پرسش ایجاد شده که آیا شبیه آنچه در چین اتفاق افتاد، در خودروسازی و قطعه‌سازی کشور نیز رخ می‌دهد؟ آیا برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، فعالیت در خطوط تولید خودروسازان و قطعه‌سازان در مناطق تهران، البرز، قزوین، اصفهان و دیگر شهرهای دارای پایگاه تولیدی، موقتا لغو خواهد شد؟ تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ خبری مبنی بر تعطیلی واحدهای صنعتی به ویژه خطوط تولید خودروسازان و قطعه‌سازان منتشر نشده و باید منتظر ماند و دید در روزهای آتی و با توجه به گسترش یا کنترل جولان کرونا، چه تصمیمی در این مورد اخذ می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو