فونیکسریمکسبهتام

جا‌به‌جایی خانوادگی سهام برای خروج از ورشکستگی

عصر خودرو- پیش‌بینی‌ها در مورد خریدار سهام پارس‌خودرو در شرکت‌های سایپاسیتروئن، سایپایدک و طیف سایپا درست از آب درآمد و سایپا (به‌عنوان سهامدار و مالک پارس خودرو) صاحب این سهام شد.

جا‌به‌جایی خانوادگی سهام برای خروج از ورشکستگی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد؛ پس از اعلام صورت‌های مالی نیمسال نخست سه خودروساز بزرگ کشور به بورس، مشخص شد ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو با توجه به ارقام ثبت شده برای زیان انباشته‌شان، وارد محدوده ورشکستگی شده‌اند. طبق ماده 141 قانون تجارت، هر وقت زیان انباشته شرکتی بورسی از نصف سرمایه ثبتی آن بیشتر شود، آن شرکت ورشکسته به حساب می‌آید. بر این اساس، هیات‌مدیره شرکت باید نسبت به برگزاری جلسه فوق‌العاده اقدام و نسبت به چگونگی ادامه فعالیت، بررسی‌های لازم صورت گیرد. از آنجاکه زیان انباشته پارس‌خودرو بیش از سه هزار و 562 میلیارد تومان تا پایان شهریور امسال بود، این شرکت نیز عملا ورشکسته و باید نسبت به خروج از این شرایط، اقدامات لازم را انجام می‌داد. از همین رو، پارس‌خودرویی‌ها نیز مانند ایران‌خودرو و سایپا تصمیم گرفتند به واسطه افزایش سرمایه یا تجدید ارزیابی از شمول این ماده قانونی خارج شوند. گویا پارس‌خودرو راهکار اصلی در خروج از ورشکستگی را افزایش سرمایه از محل فروش سهام زیرمجموعه‌های خود دیده و بر این اساس، چندی پیش اعلام کرد سهام خود در شرکت‌های سایپاسیتروئن، سایپایدک و طیف سایپا را از طریق مزایده واگذار می‌کند. پیش‌تر یک کارشناس امور مالی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» تاکید کرد که سهام به مزایده گذاشته شده، به خارج از گروه خودروسازی سایپا واگذار نخواهند شد. وی عنوان کرد که توجیهی ندارد سهام شرکت‌های سایپاسیتروئن، سایپایدک و طیف سایپا به خارج از مجموعه واگذار شود، ضمن آنکه هدف از واگذاری آنها، افزایش سرمایه و خروج از ورشکستگی است نه جذب نقدینگی.

    حالا آن‌طور که پارس‌خودرو رسما به بورس اعلام کرده، هر سه سهام به مزایده گذاشته شده را سایپا به‌عنوان تنها خریدار، در اختیار گرفته است. در اطلاعیه پارس خودرو آمده که «پیرو اطلاعیه منتشره در روزنامه مورخ بیست و سوم بهمن 98، مبنی بر فروش سهام شرکت‌های سایپاسیتروئن، سایپایدک و طیف سایپا به‌صورت یکجا، جلسه بازگشایی پاکت‌های شرکت در مزایده، در تاریخ ششم اسفند امسال برگزار شد.» در ادامه این اطلاعیه، پارس خودرو اعلام کرده «شرکت سایپا به‌عنوان تنها خریدار 50 درصد از سهام سایپاسیتروئن، 100 درصد سهام شرکت صنایع رنگ و رزین طیف سایپا و 45 درصد از سهام شرکت بازرگانی سایپایدک، به‌عنوان برنده اعلام شد.» همچنین طبق اعلام پارس‌خودرو، مبلغ مورد توافق میان سایپا و پارس‌خودرو برای واگذاری سهام‌های موردنظر، بیش از چهار هزار و 330 میلیارد و 152 میلیون تومان است. البته ظاهرا قرار نیست فعلا پولی میان دو طرف رد و بدل شود و این احتمال هست که در آینده، مبلغ موردنظر در اختیار پارس خودرو قرار گیرد. این مبلغ به‌عنوان افزایش سرمایه پارس‌خودرو به بورس اعلام می‌شود تا سومین خودروساز بزرگ ایران از شمول ماده 141 قانون تجارت و ورشکستگی خارج شود.
     
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو