فونیکسریمکسبهتام

دغدغه‌های «کرونایی» صنف حمل‌‌و‌نقل جاده‌ای‌

کاهش ۷۰ درصدی تقاضای سفر ناوگان سواری

عصر خودرو- ضدعفونی محدود و دیرهنگام پایانه‌‌های مسافری در پایتخت، معاینه مسافرقبل از سفر، نبود الکل برای ضدعفونی و تهیه محلول ضدعفونی ناوگان به چند برابر قیمت از مواردی است که قائم‌مقام اتحادیه تعاونی سواری کرایه بین‌شهری به عنوان دغدغه این روزهای صنف حمل و نقل عمومی جاده‌ای مطرح می‌کند.

کاهش ۷۰ درصدی تقاضای سفر ناوگان سواری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از فارس، با شیوع بیماری کرونا در کشور و همه‌گیری این ویروس، ستاد مبارزه با کرونا تأکید کرد که مردم از انجام سفر خودداری کنند.

    ‌با شیوع بیماری کوئید 19 بسیاری از مردم از انجام سفرهای نوروزی خود منصرف شده‌اند و درصد بالایی از بلیت‌های قطار و هواپیما برای ماه جاری و همچنین ایام نوروز، توسط مردم کنسل شد.

    در ‌حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای عمومی نیز کرونا موجب‌ کاهش تقاضای سفر شده است اما به هر حال ماهیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی، خدمات‌رسانی به مردم است و در این راستا باید در صورت وجود تقاضا، خدمات ارائه شود.

    در ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای حدود 41 هزار دستگاه سواری کرایه، 12 هزار و 900 دستگاه اتوبوس‌ و 33 هزار دستگاه مینی‌بوس فعال است. ‌

    در این حوزه با توجه به شیوع بیماری کرونا، توجه دقیق به پایش و غربالگری مسافر در پایانه‌های مسافری همچنین ضدعفونی و گندزدایی پایانه‌ها و ناوگان، امری ضروری و قابل توجه است‌، ضدعفونی مستمر ناوگان و خدمات‌دهی در این حوزه به مسافر‌ باید مورد توجه باشد تا از شیوع بیشتر بیماری کرونا، جلوگیری شود.

    در این راستا به اتحادیه تعاونی سواری کرایه بین شهری که بیشترین تعداد ناوگان عمومی مسافری جاده‌ای را دارد رفتیم تا درباره خدماتی که در این حوزه به مسافران ارائه می‌شود و تمهیداتی که بابت جلوگیری از شیوع کرونا به کار گرفته می‌شود،‌ اطلاعاتی را کسب کنیم.

    نعمت‌الله حاج‌محمدعلی، قائم‌مقام اتحادیه تعاونی سواری کرایه بین شهری کشور، در این باره می‌گوید: با شیوع بیماری کرونا، تلاش کردیم در راستای ضدعفونی و گندزدایی ناوگان همچنین ضدعفونی دفاتر شرکت‌ها در پایانه‌های مسافری، نسبت به تهیه‌ الکل اقدام کنیم اما چند روز است هر چه تلاش می‌کنیم، به جایی نمی‌رسیم، حتی با شماره‌ تماس‌هایی که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم اعلام شده است تماس گرفتیم و مشکلات خود را بابت نبود الکل برای ضدعفونی ناوگان و دفاتر شرکت‌ها در پایانه‌های مسافری در میان گذاشتیم، اما به نتیجه نرسیدیم.

    شیوع بیماری کرونا تأثیر بسزایی در کاهش تقاضای سفرهای جاده‌ای داشته است، تقاضای سفر در انواع مدل‌های حمل‌ونقلی و همچنین حمل‌ونقل جاده‌ای و ناوگان سواری کرایه کاهش یافته است اما به هر حال طبق مصوبه ستاد مبارزه با کرونا، مردم باید از انجام سفر خودداری کنند و ما هم بر این موضوع تأکید داریم.

    - در حال حاضر‌ چند شرکت فعال در حوزه سواری کرایه در استان تهران فعال است؟

    ‌حاج‌محمدعلی: در حال حاضر 46 شرکت در چهار پایانه اصلی تهران (پایانه‌های غرب، شرق، جنوب و بیهقی) و همچنین پایانه فرعی سه راه افسریه و سه‌راه جاده چالوس فعالیت می‌کنند، همچنین 2 شرکت ناوگان سواری کرایه به عنوان شرکت درب تا درب فعالیت می‌کنند یعنی از درب منزل مسافر تا درب مقصد‌ مسافر را جابه‌جا می‌کنند.

    * کاهش 70 درصدی تقاضای سفر با ناوگان سواری کرایه ‌

    - برآوردی از میزان کاهش سفر در ایام اخیر به دلیل شیوع کرونا داشته‌اید؟

    حاج‌محمدعلی‌: در ترمینال شرق بر اساس بررسی‌ صورت وضعیت صادر شده، از یک تا 20 اسفند، ما تا 45 درصد کاهش تقاضای سفر ‌داشتیم در حالی که همیشه از 20 اسفند با افزایش 40 درصدی تقاضا مواجه بودیم که این افزایش 40 درصدی هم وجود ندارد و پیش‌بینی ما این است که تا 70 درصد کاهش تقاضا برای سفر با ناوگان سواری کرایه وجود داشته باشد.

    * نامه به وزیر راه و شهرسازی و هشدار تعطیلی شرکت‌های فعال حمل‌ونقلی‌

    - در این باره درخواستی به دولت و وزارت راه و شهرسازی ارائه داده‌اید؟ مکاتبه‌ای بابت حمایت یا تأمین اقلام لازم داشته‌اید؟

    حاج‌محمدعلی‌: صنف کارگری اتحادیه تعاونی‌های سواری کرایه بین‌شهری در 18 اسفند‌ماه امسال نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی نوشت و در آن دغدغه‌ها و مشکلات خود را پس از شیوع ویروس کرونا مطرح کرد، در آن نامه قید شد که صنف کارگری اتحادیه سواری بین‌شهری کشور در حال زمین‌گیری است و اگر دولت ورود نکند و راهکاری اندیشیده نشود شرکت‌های فعال حمل‌ونقلی تعطیل می‌شوند.

    * افزایش اجاره غرفه‌های شرکت‌ها در پایانه‌ها توسط شهرداری

    - در حال حاضر و پس از شیوع کرونا حمایتی از شرکت‌های حمل و نقل عمومی مسافری جاده‌ای انجام شده است؟

    حاج‌محمدعلی‌: ‌ناوگان سواری کرایه بین‌شهری خودراننده و خودمالک است و فقط از محل همین جابه‌جایی مسافر درآمد کسب می‌‌شود از سوی دیگر‌ نرخ آنها را هم تحت کنترل و مصوب است و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و سازمان تعزیرات حکومتی در این حوزه نظارت دارند و امکان هیچ‌گونه افزایش قیمتی از سوی راننده‌ها وجود ندارد .البته پیش از این نرخ‌های کرایه ناوگان سواری کرایه بر اساس عرضه و تقاضا بود که منطقی‌تر بود اما از سال گذشته طبق بخشنامه معاون اول رئیس جمهور، نرخ‌های ما در بخش حمل‌ونقل عمومی مسافری جاده‌ای تکلیفی شد.

    حال در این شرایط از چند ماه پیش، شهرداری اجاره غرفه‌ها را در پایانه‌ها افزایش داد و ما هم مجبور به امضای قرارداد جدید شدیم زیرا اگر امضا نمی‌کردیم مجبور به تخلیه بودیم؛ در شرایطی که توصیه شده است به دلیل شیوع ویروس کرونا نرخ خدمات توسط ارگان‌ها افزایش نیابد اما کرایه یک میلیون و 200 هزار تومانی شرکت‌ها در پایانه‌های مسافری، به 4 میلیون و 800 هزار تومان افزایش یافت و این برای شرکت‌های ما در شرایط فعلی، مشکل‌آفرین است.

    * معاینه و غربالگری مسافر ‌در پایانه‌ها انجام نمی‌شود

    - در حال حاضر وضعیت ضدعفونی ناوگان، پایانه و معاینه مسافر در پایانه‌ها چگونه است؟

    حاج‌محمد‌علی: باید سلامت انسان‌ها و اپیدمی این ویروس کرونا بسیار با دقت مورد توجه باشد، هر روز دولت اطلاعیه صادر می‌کند اما زمانی که ما برای تهیه الکل برای ضدعفونی پیشخوان شرکت‌ها و همچنین برای ضدعفونی ناوگان با شماره‌های 190 و 4030 تماس می‌گیریم پاسخی دریافت نمی‌کنیم.

    اصل مشکل در پایانه‌ها رخ می‌دهد و ما درخواست داریم حتماً غربالگری و پایش مسافر در پایانه‌ها انجام شود و اکیپ‌های ویژه در ورودی و خروجی پایانه‌ها مستقر باشد، اصلا ما که با 30 درصد ظرفیت ناوگان کار می‌کنیم حال اگر امکان کنترل پایانه‌ها نیست، حداقل پایانه‌ها را تعطیل کنند تا راننده‌های ما بیمار نشوند و این بیماری را به خانواده‌های خود منتقل نکنند.

    - یعنی هیچ محلول ضدعفونی برای ضدعفونی در اختیار ناوگان حمل و نقل عمومی مسافری جاده‌ای نیست؟

    ‌حاج‌محمد‌علی:‌ ما همه جزوه‌های آموزشی را در اختیار راننده و شرکت‌ها قرار داده‌ایم اما مواد ضدعفونی نداریم؛‌ وقتی که مسافری برای تهیه بلیت به پیشخوان شرکت می‌آید باید برای جلوگیری از انتقال ویروس، آن پیشخوان مدام ضدعفونی شود، اما ما ماده ضدعفونی برای ضدعفونی پیشخوان نداریم.

    وقتی که یک راننده با 4 مسافر که در پایانه معاینه هم نشده‌اند در یک مسیر 300 تا 500 کیلومتری در یک خودرو قرار می‌گیرد اما آن راننده هیچ تجهیزات بهداشتی ندارد که خود استفاده کند و یا در اختیار مسافر قرار دهد قطعاً مشکل‌آفرین خواهد بود ضمن آنکه برخی از مسافران هم کماکان این بیماری را جدی نمی‌گیرند و آن را اتفاقی ساده می‌پندارند.

    ما حتی از سازمان هلال‌احمر هم موضوع را پیگیری کردیم، آنها یک کمیته ارزی دارند که بر واردات و توزیع دستکش، ماسک و بقیه موارد نظارت دارد، که از آنها هم جوابی نگرفتیم به هر حال راننده‌، مسافر و کارمندان شرکت‌های حمل‌ونقل ما در معرض خطر هستند و باید تمهیداتی اندیشیده شود‌

    ‌به هر کجا که رفتیم تا ماسک،‌ الکل و ژل ضدعفونی در اختیار ما قرار دهند پاسخی نگرفتیم، حتی ما خواستیم با قیمت بالاتر هم بخریم که یافت نشد، امروز یک اسپری ضدعفونی که قبلاً 8 هزار تومان قیمت داشت از 28 تا 50 هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود، حتی ما به سازمان غذا و دارو هم برای خرید ماسک و ژل ضدعفونی و همچنین تهیه جزوه آموزشی برای راننده‌ها رفتیم ولی صدایمان به جایی نرسید.

    واقعا راننده نمی‌داند مسافری که جابه‌جا می‌کند آیا به آن ویروس مبتلا است یا خیر و این باید در پایانه‌ها پایش شود.

    *  آتش‌نشانی متولی ضدعفونی پایانه‌ها شد

    - در حال حاضر وضعیت ضدعفونی پایانه‌های مسافری چگونه است؟

    حاج‌محمدعلی: ضرورت دارد در پایانه‌ها پایش و معاینه مسافران انجام شود و همچنین ضدعفونی سطوح پایانه‌ها به دقت انجام شود، ما موضوع را پیگیری کردیم گفتند چون پایانه‌های مسافری زیرمجموعه شهرداری است آنها دستور داده‌اند هر 4 ساعت یکبار محیط پایانه‌ها ضدعفونی شود اما در 15 روز اخیر فکر کنم یک یا دو بار محیط پایانه‌ها ضدعفونی شده است.

    ‌از سوی دیگر متأسفانه هیچ پایشی بابت مسافر در پایانه‌ها انجام نمی‌‌شود، ممکن است مسافران بیمار و آلوده وارد پایانه‌ها ‌ و سوار بر ناوگان شوند، در واقع هم از شهرستان‌ها به تهران و هم از تهران به شهرستان‌ها مسافر جابه‌جا می‌شود و هیچ کنترل و پایش مسافر در پایانه‌ها وجود ندارد و نقل و انتقال ویروس در پایانه‌های مسافری دو سویه است، ما حتی این مشکل را هم با شماره‌های 197 و 4030 مطرح کردیم.

    ‌در مورد سم‌پاشی پایانه‌ها ما از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم پیگیری کردیم که آنها اعلام کردند پایانه‌ها زیرمجموعه شهرداری‌ها هستند بنابراین از شهرداری‌ها موضوع را پیگیری کردیم، شهرداری‌ها هم این موضوع را به سازمان آتش‌نشانی ارجاع داده و اعلام کردند ما به سازمان آتش‌نشانی ابلاغ کرده‌ایم که ضدعفونی پایانه‌ها را انجام دهند، بنابراین سراغ سازمان آتش‌نشانی رفتیم که به ما اعلام شد 50 دستگاه سم‌پاش موتوردار به قیمت هر کدام‌ 5 میلیون تومان خریداری کرده‌ایم و با حدود 100 اکیپ در پایانه‌ها عملیات ضدعفونی انجام می‌شود که امیدواریم به نتیجه برسد.

    * در ضدعفونی ناوگان سواری کرایه مشکل داریم

    - در حال حاضر وضعیت ضدعفونی ناوگان چگونه است؟

    حاج‌محمد‌علی:‌ در مورد ضدعفونی و گندزدایی ناوگان سواری کرایه هم با مشکل مواجه هستیم، یک راننده و 4 سرنشین جمعاً 5 نفر در یک خودرو سوار هستند که هیچ معاینه‌ای هم از نظر پزشکی هم نشده‌اند و ممکن است در طول این چند ساعت همسفری، انتقال آلودگی انجام شود همین مسافران در مجتمع‌های خدماتی-رفاهی بین‌راهی هم پیاده می‌شوند و اگر بیمار باشند ممکن است این بیماری را منتقل کنند ضمن آنکه راننده هم هیچ امکاناتی نظیر الکل، ژل ضدعفونی و ماسک در اختیار ندارد که برای خودش استفاده کند و یا در طول سفر در اختیار مسافران قرار دهد.

    حتی ما پیشنهاد دادیم در این مدتی که ویروس کرونا وجود دارد حداقل دستورالعملی صادر شود که خودروها با سه سرنشین حرکت کنند اما کرایه‌ها افزایش یابد تا جبران مافات شود که هنوز خبری به ما ندادند.

    ‌* ضدعفونی ناوگان با وایتکس

    حاج‌محمدعلی: ما حتی بابت ضدعفونی ناوگان سواری کرایه، در نبود امکانت و حمایت‌‌ها، خود وایتکس تهیه کردیم و از سازمان آتش‌نشانی هم نحوه درست کردن مایع ضدعفونی با وایتکس را پرسیدیم که به ما گفتند با نسبت یک به 12 وایتکس را با آب مخلوط کنید و با سم‌پاش، سواری‌های کرایه را سمپاشی کنید، البته سازمان آتش‌نشانی به ما گفتند در حوزه سم‌پاشی و ضدعفونی ناوگان، وظایفی برای آنها تعریف نشده است و ما خود تا اندازه‌ای که از دستمان برآمد اینکار را انجام دادیم.

    * ‌یک گالن الکل 2 میلیون تومان

    - امکان تهیه موادضدعفونی با قیمت‌‌های بالاتر از نرخ‌های مصوب نیست؟ به هر حال موضوع سرایت بیماری مهم است و باید به نحوی از انتقال بیماری جلوگیری شود.

    حاج‌محمد‌علی: ‌پس از پیگیری زیاد از ارگان‌های دولتی و به نتیجه نرسیدن، بالاخره‌ با یک شرکت الکل‌سازی در قزوین تماس گرفتیم که آ‌نها وعده داد‌ند الکل به ما بفروشند، مقرر شد یک گالن 20 لیتری اتانول 70 درصد را حدود یک‌میلیون و 800 هزار تومان‌ به ما بفروشند؛ ما این را خریداری کردیم و در بطری‌های 500 سی‌سی ریختیم تا شرکت‌ها هر چند ساعت یکبار پیشخوان فروش را ضدعفونی کنند تا نه مسافر و نه کارمندان دچار این بیماری نشوند.

    البته از یکی از داروخانه‌های داخل شهر تهران هم توانستیم مقدار محدود الکل با قیمت آزاد تهیه کنیم که هر بطری 500 سی‌سی به قیمت 50 هزار تومان به ما می‌فروشد و قرار شد هر دو روز یکبار 24 بطری 500 سی‌سی الکل به ما بدهد تا در اختیار این 46 شرکت برای ضدعفونی قرار دهیم تا آنها مدام دفاتر پیشخوان را ضدعفونی کنند، حتی ماسک سه لایه 400 تومانی را به ما 3500 تومان فروختند که ما در اختیار کارمندان شرکت‌ها و رانندگان قرار دهیم.

    حال با این شرایط، یک راننده و کارمند شرکت ما چطور می‌تواند از خودش و خانواده‌اش و مسافر ‌در برابر این ویروس محافظت کند؟ الان راننده ما به دلیل کمبود مسافر وقتی از شهرستان به تهران می‌آید باید حداقل دو شب در تهران بماند و پس از آنکه نوبتش شد مسافر جابه‌جا کند و در این دو شب هر گونه احتمال آلودگی وجود دارد، البته سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در‌باره مبارزه با کرونا بخشنامه‌هایی صادر کرده است و از ما خواسته است در مورد ضدعفونی ناوگان به آنها گزارش بدهیم اما وقتی ماده ضدعفونی در اختیار نداریم چه گزارشی بدهیم در حالی که باید پشتیبانی‌ از سوی آنها انجام شود.

    * محدودیتی برای جابه‌جایی مسافر به استان‌ها وجود ندارد

    - با توجه به ممنوعیت ورود مسافر به برخی استان‌های خصوصاً استان‌های شمالی کشور، در حال حاضر وضعیت تردد ناوگان سواری کرایه بین تهران و استان‌ها چگونه است؟ ممنوعیتی برای ناوگان سواری کرایه وجود دارد؟

    ‌حاج‌محمدعلی: ‌از پایتخت هیچ محدودیتی برای خروج ناوگان مسافری عمومی جاده‌ای و سواری کرایه وجود ندارد ضمن آنکه از همه استان‌ها هم سفر به تهران انجام می‌شود ‌اما در برخی استان‌ها طبق اعلام دادستانی و استانداری‌ها، محدودیت‌هایی بابت ورود مسافر و سفر اعمال می‌شود.

    * سازمان راهداری در تهیه مواد ضدعفونی با ما همکاری کند

    - به هر حال سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای حاکمیت صنعت حمل و نقل عمومی جاده‌ای است، خواسته شما به عنوان اتحادیه از دولت در این حوزه چیست؟

    حاج‌محمدعلی: ‌از سازمان راهداری‌ و حمل و نقل جاده‌ای می‌خواهیم که به عنوان حاکمیت حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای با ما همکاری کند تا بتوانیم مواد ضدعفونی برای ضدعفونی ناوگان و پیشخوان شرکت‌ها تهیه کنیم؛ هیچ حمایتی از ما انجام نشده است و حال در نبود مسافر و با مشکلات مالی فراوان هم باید مواد ضدعفونی با قیمت‌‌های چند برابری تهیه کنیم تا‌ از شیوع بیماری جلوگیری شود.

    * سواری‌های شخصی در این شرایط برای ناوگان سواری کرایه معضل شده‌اند

    - اگر مشکل دیگری فکر می‌کنید در این حوزه وجود دارد، بفرمایید.

    حاج محمدعلی: یکی دیگر از مشکلات ما خودروهای شخصی هستند، در شرایط عادی اگر 70 دستگاه خودرو در یک روز از ترمینال غرب به شمال می‌رود در همان روز 100 ‌دستگاه خودروی شخصی هم در اطراف پایانه‌ها مسافر را به شمال منتقل می‌کنند و در این شرایط فعلی چون پایش مسافر و ضدعفونی ناوگان در سواری‌های شخصی‌ اصلاً وجود ندارد‌ درواقع آنها در انتقال ویروس مؤثر هستند.

    ا‌ز سوی دیگر پیش از این موافقت شده بود که بابت ترددهای یک سر خالی در ایام نوروز 20 درصد بر کرایه ناوگان افزوده شود اما در نبود مسافر افزایش قیمتی هم معنا ندارد.

    ‌خواسته اصلی‌ ما‌ در این شرایط پایش و معاینه مسافر در پایانه‌ها، و همکاری در تأمین ‌تهیه الکل، ژل ضدعفونی و ماسک برای شرکت‌ها و راننده‌ها با قیمت‌های مصوب و مناسب است؛ به هر حال ‌حفظ جان مسافر، راننده و کارمند شرکت برای ما در اولویت است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو