فونیکسریمکسبهتام

رئیس جمهور آمریکا می گوید؛

​ما از صنعت خودرو مراقبت می کنیم

عصر خودرو- در این روزهای عجیب، عاقبت بسیاری از صنف ها در کسب و کار اصلا روشن نیست و چشم انداز فعلی نشان می دهد که بخشی از کمک های تصویب شده در کنگره آمریکا باید برای نجات دوباره ی خودروسازی این کشور در نظر گرفته شود.

​ما از صنعت خودرو مراقبت می کنیم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، خودروسازی آمریکا همراه سایر صنوف، با چالش های اقتصادی عمیقی رو به رو است که با ادامه جهانگیر شدن بیماری COVID-19 عمیق تر هم می شود. حدود یک دهه پیش، جنرال موتورز در جشن صدسالگی خود، همچون خونروی، نقدینگی از دست می داد و فورد 23.5 میلیارد خط اعتباری را می سوزاند، دایملر مجبور به فروش کرایسلر شده بود و اگر کمک های دولت نبود، امروز نام جنرال موتورز و کرایسلر، به عنوان تاریخ صنعت خودروی آمریکا به یاد می ماند. فورد در آن زمان با وام کمتری بحران را پشت سر گذاشت. اما حالا که بی سابقه ترین پکیج تحریک اقتصادی تصویب شده و 2 هزار میلیارد برای جبران خسارت ها و کمک به حرکت اقتصاد بعد از کرونا اختصاص یافته، معلوم نیست آیا بخشی از آن به نجات دوباره خودروسازان آمریکا اختصاص خواهد یافت یا خیر.

    «اتحاد برای نوآوری صنعت خودرو» با ماهیت کمک به بازگشت اقتصادی موافق است اما در مورد سطح سرمایه مورد نیاز اختلاف نظر دارد. جان بوتزلا مدیر عامل این اتحاد در یک وبینار [سمینار اینترنتی] که در باره این پکیج برگزار شده گفته است: «شکل بازگشت به حالت عادی این بار با مسیر بازگشت های سابق متفاوت است.»

    در آخرین ورژن لایحه تحریک اقتصادی سنای آمریکا، که خیلی شبیه به ورژن ها اول آن است، 500 میلیارد دلار برای صنایع اصلی اختصاص داده که طرفداران اصلی آن دمکرات ها هستند. این لایحه قبل از چانه زنی سناتورها 350 میلیارد دلار را به کسب و کارهای کوچک مثل رستوران ها اختصاص داده بود. بقیه هم پرداخت مستقیم به مالیات پردازان در نظر گرفته شده. از 500 میلیارد اختصاص یافته، 75 میلیارد مخصوص شرکت های هواپیمایی و حمل هوایی و بقیه 425 میلیارد مخصوص سایر صنایع که شامل هتل داری و گردشگری هم می شود.

    بوتزلا می گوید: «قطعا تمرکز خاصی روی صنعت خودرو خواهد بود.» اتحاد یاد شده از دولت ترامپ خواسته است که اجرای پیمان تجاری آمریکا به مکزیک و کانادا را که جایگزین پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی شده را به تعویق بیندازد تا به خاطر زنجیره تأمین، بازگشت به تولید به تأخیر نیفتد.

    ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هم گفته است: «ما خیلی به صنعت خودرو توجه داریم. ما قصد داریم به آنها کمک کنیم، البته خیلی کم. آنها به نوعی درخواست کمک کرده اند. تقصیر آنها هم نبوده که این اتفاق افتاده است. بنابراین ما از صنعت خودرو مراقبت می کنیم.»

    این که رئیس جمهور آمریکا تا چه حد در مورد وعده ای که داده جدی است، روشن نیست. به ویژه با به کار بردن عبارت «البته خیلی کم».

    استیون راتنر، سزار خودرو در دوره نجات صنعت خودرو در زمان ریاست جمهوری اوباما می گوید صنعت خودرو این بار خیلی بیشتر از 50 میلیارد دلاری که در سال 2009 صرف نجات آن شد، نیاز دارد. هر چند هنوز میزان زیان های کوتاه مدت برآورد نشده است.

    جیم هاکت، مدیر عامل فورد در مصاحبه با رادیوی ملی آمریکا گفت که شرکت خودروسازی فورد در حال حاضر 37 میلیارد دلار پول نقد به صورت رزرو دارد، جنرال موتورز هم اعلام کرده است که مجبور است از خط اعتباری 16 میلیارد دلاری خود تا پایان ماه مارس استفاده کند. و حالا معلوم نیست که تولید از چه زمانی به حالت عادی برمی گردد و این خودروسازان تا چه زمانی می توانند این وضعیت را تحمل کنند.

    مدیر عامل فورد که در مصاحبه با رادیو گفته است شرکتش حداکثر تا اواسط ماه مه (حدود 45 روز دیگر) می تواند دوام بیاورد. مخصوصاً اگر ترامپ به وعده خود عمل کند و از عید پاک دستور بازگشت به کار بدهد [که نداد]. مسئولان بهداشت و سلامت آمریکا هم تردید دارند که به این سرعت بتوان اجازه برگشت به کار داد.

    با توجه به این که در این شرایط مردم نو کردن خودروها و سازمان ها نو کردن ناوگان را به تأخیر می اندازند و بازار آمریکا از 17.1 میلیون دستگاه در سال گذشته به 12 میلیون دستگاه در سال 2020 تنزل خواهد کرد.

    در یک هفته اول از تعطیلی کارخانه های خودروسازی در آمریکا، 94 هزار شغل روزمزد و موقت از دست رفت، 7.3 میلیارد دلار از درآمد کارکنان این شرکت کاسته شد و دولت آمریکا 2 میلیارد دلار گردش مالی مالیاتی از دست داد. تا روز 24 ماه مارس، رقم از دست رفتن مشاغل موقت به 271 هزار، و میزان خسارت به درآمدها به 20 میلیارد دلار و میزان خسارت به گردش مالی مالیاتی 5.6 میلیارد دلار رسید.

    هیچ کس نمی داند که این زیان تا کی ادامه می یابد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو