فونیکسریمکسبهتام

توصیه‌های امداد خودرو ایران برای دوران قرنطینه!

نکاتی که باید در زمان توقف طولانی خودرو رعایت کرد

عصر خودرو- توقف و یا به اصطلاح خواباندن طولانی مدت خودرو نیازمند رعایت نکات خاصی است که با رعایت این نکات می‌تواند عمر قطعات فنی خودرو را افزایش داد و ایجاد فرسودگی‌هایی که در اثر عدم توجه به نکات مربوط به توقف طولانی خودرو ایجاد می‌شود را به حداقل رساند.

نکاتی که باید در زمان توقف طولانی خودرو رعایت کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در کنار نکاتی که باید برای حفظ سلامتی قطعات فنی خودرو رعایت شود، توجه به حفظ سلامت بدنه، رنگ و کابین خودرو نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. 

    با توجه به شرایط فعلی و گسترش ویروس کرونا، بسیاری از ترددهای درون و برون شهری حذف شده است و بر اساس شرایط قرنطینه خانگی ممکن است بسیاری از مالکان برای مدتی طولانی از خودرو خود استفاده نکنند.

    امداد خودرو ایران در این نوشتار نکاتی مهم را برای رانندگانی که قصد توقف طولانی مدت خودرو خود را دارند بیان می‌کند.

    نکات مربوط به حفظ سلامت خودرو در زمان توقف

    1-جای پارک مناسب بیابید یا بسازید

    بهتر است اگر قصد خواباندن خودرو برای مدت طولانی دارید، از پارکینگ سرپوشیده خشک و خنک استفاده کنید و اگر چنین امکانی فراهم نیست، از یک کاور یا چادر مخصوص استفاده کنید. قبل از کشیدن، بدنه خودرو را کاملا تمیز کرده تا بدنه خودرو از هرگونه آلودگی، فضولات پرندگان یا گل و لای که در طولانی مدت باعث پوسیدگی و آسیب دیدن رنگ خودرو می‌شود پاک شود. همچنین اطمینان حاصل کنید که هیچ ماده غذایی یا فاسد شدنی در داخل کابین جا نمانده باشد. خودرو را در محلی مسطح پارک کنید. اگر خودرو مجهز به جعبه‌دنده اتوماتیک است، آن را در وضعیت پارک و اگر جعبه‌دنده دستی است، آن را در دنده یک قرار دهید.

    2-تعویض روغن و سیالات خودرو پیش از توقف طولانی

    اگر برای بیش از 6 ماه قصد متوقف کردن خودرو را دارید، روغن موتور، فیلتر روغن و ضدیخ را تعویض کنید. علاوه بر این، فشار باد تایرها را نیز به طور دوره‌ای کنترل نمایید.

    3- هفته‌ای یک بار خودرو را روشن کنید

    برای نگهداری بهتر خودرو در توقف‌های طولانی، هفته‌ای یک بار خودرو را روشن کنید و اجازه دهید موتور گرم شود. بهتر است به مدت 15 دقیقه با خودرو رانندگی کنید ولی اگر این امکان وجود ندارد، حتما خودرو را درجا روشن کنید تا باتری خودرو شارژ شده و جریان روغن در قطعات مختلف خودرو جاری شود.

    4-قطعات متحرک خودرو بسیار آسیب پذیرند

    لازم به ذکر است که در زمان توقف طولانی خودرو، به دلیل ساکن ماندن قطعات جلوبندی، جعبه‌دنده و سایر قطعات متحرک خودرو و عدم ارتجاع و حرکت قطعات سیستم تعلیق در زمان طولانی منجر به خشک شدن قطعات لاستیکی و کاسه نمدها می‌شود. بنابراین پس از مدتی برای استفاده مجدد باید تمامی این قطعات بازرسی شوند. همچنین ممکن است با استفاده مجدد از خودرو پس از یک دوره توقف طولانی صداهای ناخوشایندی در هنگان چرخاندن فرمان و یا در زمان عبور از دست اندازها از سیستم تعلیق شنیده شود که علت آن خشک شدن این قطعات به دلیل توقف طولانی مدت است. بنابراین بهتر است در زمان توقف طولانی مدت خودرو حداقل ماهی یکبار خودرو را حرکت دهید.

    5-مراقب تایرها باشید

    تایر‎هایی که به مدت طولانی استفاده نمی‎شوند مستعد فرسودگی و خوردگی هستند. دلیل این امر به خاطر تمرکز وزن خودرو بر روی یک نقطه از تایر است.

    پس از قرنطینه چه کنیم؟

    برای استفاده مجدد از خودرویی که برای مدتی طولانی متوقف بوده است، لازم است تا ابتدا روغن موتور و فیلتر روغن تعویض شود. زیرا عمر مفید روغن موتور خودرو حتی در صورت توقف خودرو 6 ماه است.

    پس از تعویض روغن موتور و فیلتر روغن، کنترل سطح روغن ترمز، بازبینی عدم وجود نشتی در مدار ترمز که به علت فرسودگی واشرها و قطعات لاستیکی رخ می‌دهد، کنترل و در صورت نیاز تعویض روغن جعبه‌دنده، کنترل سطح اسید باتری و کنترل تمامی منافذ خودرو و حصول اطمینان از عدم وجود جانورانی که در زمان توقف خودرو می‌توانند در این قسمت‌ها لانه کنند نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

    مشتریان محترم محصولات گروه صنعتی ایران خودرو می‌توانند در صورت نیاز برای راه‌اندازی مجدد خودرویی که برای مدتی طولانی متوقف بوده است از خدمات امداد در محل   امداد خودرو ایران و همچنین سرویس امداد پلاس برخوردار شوند. تعویض روغن و فیلتر در محل، کنترل و تعویض تسمه‌ها در صورت فرسودگی، تعویض باتری، کنترل نشت سیالات و خرابی رادیاتور و در صورت نیاز انتقال به نمایندگی‌های مجاز برای ارائه خدمات بیش‌تر از جمله خدماتی است که مشتریان محترم می‌توانند از آن برخوردار شوند. تماس با شماره 096440 و یا استفاده از اپلیکیشن ایساکو، آسان‌ترین روش برای دریافت این خدمات است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو