فونیکسریمکسبهتام

بهترین خودروهای SUV دوستدار محیط زیست

عصر خودرو- آلودگی هوای این روزهای کلانشهرها سبب شده تا بسیاری از کشورها خودروهایی با ویژگی دوستدار محیط زیست تولید کنند.

بهترین خودروهای SUV دوستدار محیط زیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بخشی از آلودگی هوا مربوط به خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت‌ها است که نفس محیط زیست را تنگ کرده‌اند؛ 70 درصد ذرات معلق در هوا که عامل آلودگی هوا هستند از طریق خودرو‌ها ایجاد می‌شود که سهم خودرو‌های سواری شخصی در آلودگی هوا 1.4 درصد است.

    برای کاهش این ذرات در زمان‌های متعددی سوخت‌های جدید عرضه و مورد آزمایش قرار گرفت و قدرت آلودگی بر کلانشهر‌های بزرگ سبب آن شد که کشور‌های مختلف به فکر تولید خودروهایی با مصرف سوخت کمتر و یا حتی بدون سوخت بیفتند و بسیاری از کشور‌ها به ویژه کشور‌های ثروتمند برای مقابله با آلودگی کلانشهر‌ها خودرو‌هایی با سوخت کاملا پاک تولید کردند.

    خودروهای هیبریدی یک نوع از این خودروها هستند که با شارژ باتری قدرتمند خود توسط برق می‌توانند مسافت‌های طولانی را طی کنند، حال در این گزارش با 10 خودرو هیبریدی دوستدار محیط زیست آشنا خواهید شد.

    1) بی ام و ایکس 5، 45‌ای پلاگین هیبریدی (BMW X5، 45e)
    خودرو بی ام و ایکس 5، 45‌ای پلاگین هیبریدی چهارمین نسل از خودروهای بی‌ام‌و به‌شمار می‌رود که از فناوری eDrive بهره‌مند است. از نظر ظاهری این مدل به نسل جدید بی‌ام‌و X5 شباهت زیادی دارد؛ اما زیر کاپوت آن از پیشرانه‌ 3 لیتری 6 سیلندر خطی به قدرت 282 اسب‌بخار و یک موتور برقی با قدرت 110 اسب‌بخار استفاده شده است. مجموع قدرت بی‌ام‌و X5 پلاگین هیبرید 388 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور آن نیز 600 نیوتن‌متر است. از نظر قدرت و گشتاور، این مدل در جایگاهی بالاتر از مدل قبلی خود قرار می‌گیرد که به پیشرانه‌ 4 سیلندر مجهز بود.

    باتری استفاده‌ شده در این مدل از نوع لیتیوم‌یون 24 کیلووات‌ساعتی است و همچنین برای بهینه‌تر شدن مصرف انرژی در آن، از آخرین سیستم‌های الکترونیکی بی‌ام‌و استفاده شده است.

    2) فورد کوگای پلاگین هیبریدی (Ford Kuga Plug-in Hybrid)

    نسل اول خودرو فورد کوگای پلاگین هیبریدی بیشتر شبیه فوکوس با ارتفاع بیشتر بود و بسیاری از افراد آن را یکی از تیزترین خودروهای کلاس خود می‌دانستند. در مقام مقایسه باید گفت دومین نسل کوگا کمی تغییر کرد. به‌منظور تولید خودرویی رقابتی و کاربردی در مقابل رقبا، فورد جذابیت‌های کوگا را گسترده‌تر کرده است.

    افرادی که از کوگا در سازمان‌های گوناگون استفاده خواهند کرد، احتمالاً نسخه پلاگین هیبریدی این خودرو با مصرف ادعایی زیر 2 لیتر در هر صد کیلومتر را انتخاب خواهند کرد. برای دست‌یابی به چنین مصرف کمی باید مسافت‌های کوتاه را طی کنید و خودرو را شارژ کنید، اما آلایندگی دی‌اکسید کربن کم آن باعث می‌شود میزان مالیات پرداختی هم کاهش یابد.

    3) هوندا سی آر وی هیبریدی (Honda CR-V Hybrid)

    در بخش پیشرانه خودرو هوندا سی آر وی هیبرید از دو موتور الکتریکی در هماهنگی با موتور بنزینی 4 سیلندر 2 لیتری استفاده شده که میزان خروجی این مجموعه برابر با 212 اسب بخار است. تمامی مدل‌ها از سامانه تمام چرخ محرک نیز پشتیبانی می‌کنند. گشتاور خودرو نیز برابر با 232 پوندفوت محاسبه شده است. آمار مصرف سوخت نیز برای هر 100 کیلومتر در شهر برابر با 5.8 لیتر، در بزرگراه 6.7 لیتر و در حالت ترکیبی 6.1 لیتر است.

    4) مرسدس جی ال‌ای 350 دی 4 ماتیک (Mercedes GLE 350de 4Matic)

    خودرو مرسدس بنز GLE 350 و GLE 350، 4Matic جدید از پیشرانه‌ 4 سیلندر 2 لیتری توربو با قدرت 255 اسب بخار و گشتاور 370 نیوتون متر سود می‌برد، اما در دل مدل GLE 450، 4Matic یک پیشرانه‌ 6 سیلندر 3 لیتری توربو و تکنولوژی 48 ولتی EQ بوست قرار داشته و قدرت آن به 362 اسب بخار و گشتاورش به 500 نیوتون متر می‌رسد. صرف‌نظر از پیشرانه‌ انتخابی، یک گیربکس 9 سرعته‌ اتوماتیک نیروی پیشرانه را به چرخ‌ها منتقل می‌کند.

    5) ولوو ایکس سی 90 تی 8 دو موتوره (Volvo XC90 T8 Twin Engine)

    در نسخه‌ هیبرید خودرو ولوو XC90، از پیشرانه‌ احتراق‌ داخلی بنزینی در کنار موتور برقی بهره‌مند است. حالا با مجهز شدن این مجموعه‌ هیبریدی به سیستم KERS، ولوو این مدل‌ها را با کد B به‌ بازار عرضه خواهد کرد. به‌گفته‌ سازنده‌ سوئدی‌، این سیستم هیبریدی جدید در مقایسه‌ با قبل می‌تواند 15 درصد مصرف سوخت کمتری داشته باشد. ولوو XC90 با کد B قرار است جایگزین مدل T8 هیبرید شود و هم مصرف سوخت و هم آلایندگی کمتری دارد.

    6) ولوو ایکس سی 90 تی 8 دو موتوره (Volvo XC90 T8 Twin Engine)

    عملکرد بی نظیر و برد الکتریکی خودرو ولوو ایکس سی 90 تی 8 دو موتوره هر دو چشمگیر است، با این حال از آنجا که نسخه دوقلو 'Hybrid4' با سطح بالا، دارای قدرت "سیستم کامل" و خروجی گشتاور 296 اسب بخار قدرت و 383lb فوت گشتاور است. در جاده، این خودرو به همان اندازه سریع عمل نمی‌کند که عدد آن نشان می‌دهد.

    7) آئودی کیو 5، 55 (Audi Q5، 55 TFSIe)

    خودرو آئودی کیو 5، 55 به عنوان جایگزین مستقیم آئودی Q5 هیبریدی به فروش می‌رسد. آئودی Q5 پلاگین هیبریدی باید در بازار با خودرو‌های بی‌ام‌و X3 پلاگین هیبریدی 2020 و مرسدس بنز GLC350e مدل 2019 رقابت کند.

    آئودی Q5 پلاگین هیبریدی مدل 2020 به یک موتور 20 لیتری بنزینی با امکان تولید 248 اسب بخار قدرت و 370 نیوتن متر گشتاور مجهز شده است. علاوه بر این موتور بنزینی، شاهد استفاده از یک موتور برقی نیز هستیم که قدرتی برابر با 141 اسب بخار و گشتاوری برابر با 350 نیوتن متر تولید می‌کند. در مجموع این خودرو آلمانی قدرتی برابر با 362 اسب بخار و گشتاوری برابر با 500 نیوتن متر در اختیار راننده قرار می‌دهد. سرعت این خودرو در مدت زمان 5.3 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مصرف سوخت این خودروی شاسی بلند در هر 100 کیلومتر رانندگی برابر با 2.1 لیتر است.

    8) ولوو ایکس سی 40 پلاگین هیبریدی (Volvo XC40 Recharge T5 PHEV)

    جدیدترین محصول ولوو از پیشرانه 3 سیلندر 1.5 لیتری متعلق به مدل T3 استفاده می‌کند. این پیشرانه به یک موتور برقی 81 اسب بخاری متصل شده که مجموع قدرت سیستم هیبریدی را به 258 اسب‌بخار می‌رساند. نیروی پیشرانه با استفاده از جعبه‌دنده‌ 7 سرعته‌ی دو کلاچه به چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد که از این نظر با مدل‌های T8 تفاوت دارد. مدل‌های T8 روی پلتفرم چهار چرخ محرک SPA تولید می‌شوند.

    خودرو در بهینه‌ترین حالت ممکن از هر دو پیشرانه‌ برقی و بنزینی استفاده می‌کند. در حالت رانندگی پاور بیشترین قدرت هر دو پیشرانه در اختیار راننده قرار دارد و در حالت Pure نیز تنها از موتور الکتریکی استفاده می‌شود و آلایندگی خودرو صفر است. وضعیت آفرود نیز آخرین حالت رانندگی است که مخصوص رانندگی در مسیر‌های لغزنده طراحی شده است.

    9. میتسوبیشی اوتلندر پلاگین هیبریدی (Mitsubishi Outlander PHEV)

    خودرو میتسوبیشی اوتلندر پلاگین هیبریدی از دو موتور متفاوت استفاده می‌کند. میتسوبیشی اوتلندر از یک موتور 2000 سی سی پلاگین هیبرید استفاده می‌کند که موتور بنزینی آن می‌تواند 121 اسب بخار قدرت و در مجموع از این خودرو می‌تواند 170 اسب بخار نیرو تولید کند. قدرت موتوری بنزین خودرو بر روی محور جلو عمل کرده و شارژ موتور برقی آن را نیز پشتیبانی می‌کند. موتور‌های الکتریکی هر کدام می‌توانند 85 اسب بخار قدرت تولید کنند و قدرت این شاسی‌بلند را به 170 اسب بخار برسانند که در زمان استفاده از سیکل‌های ترکیبی این قدرت موتور می‌تواند حداکثر تا 205 اسب بخار نیز بالا رود که موجب می‌شود این خودرو بتواند در مدت زمان 11 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

    زمان شارژ کامل خودرو 5 ساعت است و می‌تواند با حالت تمام برقی حدود 45 کیلومتر را بدون نیاز به بنزین فقط با استفاده از این موتور الکتریکی بپیماید، اما از طرفی با استفاده از فناوری شارژ سریع می‌توانیم به اندازه پیمودن 15 کیلومتر خودرو را در مدت زمان 30 دقیقه شارژ کنیم.

    10) پورشه کاین‌ای هیبریدی و توربو اس‌ای هیبریدی (Porsche Cayenne E-Hybrid & Turbo S E-Hybrid)

    خودرو پورشه کاین‌ای هیبریدی و توربو اس‌ای هیبریدی موتور 6 سیلندر خورجینی 3 لیتری توربو و موتور الکتریکی کاین E-Hybrid را ترکیب کرده و 455 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. صفر تا 100 این خودرو معادل 4.7 ثانیه بوده و حداکثر سرعت محدود شده‌ آن برابر با 252 کیلومتر بر ساعت است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط