فونیکسریمکسبهتام

کادیلاک XLR؛ یکی از متفاوت ترین کوپه های جهان با موتور نورث استار+تصاویر

عصر خودرو-یکی از متفاوت ترین کوپه رودسترهای جهان در فاصله سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ با برند کادیلاک شده است. تصور اینکه برندی مانند کادیلاک که آنرا با سدان های بزرگ و لوکس به سبک خاص خودش می شناسیم؛ در زمینه تولید یک محصول اسپرت کوپه نیز فعالیت جدی داشته در نوع خود جالب به نظر می رسد!

کادیلاک XLR؛ یکی از متفاوت ترین کوپه های جهان با موتور نورث استار+تصاویر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از عصر ایران، کادیلاک اکس ال آر اولین بار سال 2003 و در کلاس "اسپرت/رودستر/لوکس" معرفی شد. این کوپه 2 درب برپایه پلتفرم Y جنرال موتورز توسعه یافت. پلتفرمی که سابقه آن در کارنامه خودروساز آمریکایی به سال 1961 و بیوک اسپشال باز می گردد. خودروهای اسپرت مطرح دیگری مانند کوروت کانورتیبل سی4 نیز محصول همین پلتفرم بود.

کادیلاک اکس ال آر آنچنان در زمینه طراحی موفق بود که حتی امروز هم یک دستگاه از آنرا می توان به بسیاری از رودسترهای مدل سال ترجیح داد و از سواری با آن لذت برد. نگاه متفاوت طراحان کادیلاک به مفهوم رودستر و ترکیب آن با رویکردهای لوکس برند مذکور به بهترین نتیجه ممکن رسید.

از منظر ابعاد؛ این خودرو 4514 میلیمتر در طول، 1836 میلیمتر در عرض و 1280 میلیمتر در ارتفاع توسعه یافته است. فاصله بین محورها نیز برابر با 2685 میلیمتر است. وزن خالص اکس ال آر برابر با 1740 کیلوگرم گزارش شده است.

در بخش پیشرانه باتوجه به زمان تولید از 2 موتور مختلف خانواده نورث استار برای اکس ال آر استفاده شد. یکی نمونه 4.6 لیتری 8 سیلندر که 320 اسب بخار خروجی داشت و در زمان تولید جز برترین موتورهای تولید در صنعت خودرو لقب گرفت. دیگری نمونه 4.4 لیتری سوپرشارژ 8 سیلندر که 443 اسب بخار خروجی داشت(XLR-V).

اکس ال آر-وی در آزمایش ها طی 4.6 ثانیه از حالت توقف به سرعت 96 کیلومتر برساعت رسید. این مدل در اواخر سال 2006 در بازار آمریکا با قیمت 110 هزار دلار عرضه شد تا یکی از گرانترین های جنرال موتورز در آن زمان باشد.

در بخش جعبه دنده نیز مدل های 5سرعته و 6 سرعته اتوماتیک استفاده شد.

همانطور که در مطالب قبلی و معرفی محصولات کادیلاک اشاره شده؛ این برند پرچمدار و زمینه ساز بسیاری از پیشرفت ها و فناوری های امروز صنعت جهانی خودرو بوده که در مطلب زیر کوتاه و مختصر بدان اشاره شده است:

این برند اولین اتاق کاملا متصل به شاسی را در سال 1910 میلادی معرفی و تولید کرد. تنها 2 سال بعد اولین سامانه الکتریکی خودرو شامل استارت و روشنایی را ارائه کرد. در سال 1915 نوآوری هایی را در زمینه خنک سازی موتور و در سال 1922 اولین سیستم کنترل حرارت کاربراتور را معرفی کرد.

اما ظاهرا سرعت بالای مهندسان کادیلاک در معرفی فناوری های نوین خودرویی توقفی نداشت زیرا در سال 1923 میلادی اولین موتور 8 سیلندر را تولید کردند. در سال 1928 اولین کمپانی در جهان بود که خودرو با سقف تمام فلزی را تولید کرد که امنیت سرنشینان را به میزان بسیار چشمگیری افزایش داد. در همین سال کادیلاک نخستین سیستم جعبه دنده چرخ دنده ای را نیز معرفی کرد که عملا تحول عظیمی در صنعت خودرو ایجاد کرد.

در سال 1930 اولین پلتفرم موتور 16 سیلندر را طراحی کرد و بدنبال آن اولین موتور 12 سیلندر جهان را نیز تولید کرد.

تعداد اولین هایی که کادیلاک در صنعت خودرو معرفی می کرد آنقدر زیاد بود که پایانی نداشت! در ابتدای دهه 40 میلادی این برند اولین جعبه دنده اتوماتیک را نیز روی یکی از محصولات خود نصب و روانه بازار کرد. البته دراین میان باید سیستم تهویه هوای داخل خودرو را نیز به کادیلاک ارتباط دهیم زیرا تهویه اتوماتیک هوشمند که با دمای محیط خود را هماهنگ می کرد را نیز کادیلاک برای اولین بار معرفی کرد.

نخستین خودروهای جهان که مجهز به کیسه هوا شدند را نیز کادیلاک در فاصله سال های 74 تا 77 میلادی روی خط تولید خود داشت! و البته بازهم می توان درباره ویژگی هایی که کادیلاک را از دیگر خودروهای جهان متفاوت می کند، نوشت اما به هرترتیب خودروهای پیشرفته امروز به نوعی در حال استفاده از فناوری هایی هستند که توسط کادیلاک به صنعت خودرو معرفی شده است.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو