فونیکسریمکسبهتام

ویروس کرونا با صنعت خودرو چه کرد؟

عصر خودرو- فروش خودرو در کشور چین تحت تاثیر شیوع کرونا در سه‌ماهه ابتدایی سال جاری با افت ۴۲ درصدی مواجه شده است. این در حالی است که سلامت این صنعت در چین برای دیگر نقاط جهان هم از اهمیت برخوردار است.

ویروس کرونا با صنعت خودرو چه کرد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تجارت نیوز، شیوع ویروس کرونا و به‌دنبال آن توقف فعالیت‌های اقتصادی و تعطیلی کارخانه‌ها، پیامدهای اقتصادی زیادی برای بخش‌های مختلف اقتصاد کشورها به‌دنبال داشته است.

    شاید بتوان گفت، به‌دلیل ارتباط بالای خودروسازان با یکدیگر در تمام نقاط جهان، خودرو یکی از صنایعی است که بیشترین آسیب‌ها و زیان‌ها را طی این مدت متحمل شده است.

    در این گزارش تجارت‌نیوز، تاثیر شیوع کرونا بر میزان فروش خودروسازان بزرگ جهان و همین‌طور وضعیت مشاغل در این صنعت، مورد بررسی قرار گرفته است.

    افت 42 درصدی فروش خودرو در چین
    در شرایط عادی، قاعدتا چین می‌بایست در سه‌ماهه ابتدایی سال، حدود شش میلیون خودرو می‌فروخت. فروش خودرو در فصل اول 2020 اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 42 درصد کاهش یافته و این رقم در حال حاضر 3٫7 میلیون خودرو گزارش شده است.

    بخش عمده‌ای از افت، به کاهش 79 درصدی فروش در ماه فوریه مربوط می‌شود. علی‌رغم بازگشایی کارخانه‌ها پس از تعطیلی 76 روزه ووهان، چشم‌انداز خوش‌بینانه‌ای نسبت به آینده این بازار وجود ندارد.

    دولت در تلاش است تا با مشوق‌های مالی این صنعت را سر پا نگه دارد. بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان در اختیار چین است. ووهان که مرکز مهم کارخانه‌های بزرگ خودروسازی از جمله جنرال‌موتورز، هوندا، نیسان و… است، «شهر موتور» نامیده می‌شود.

    بر اساس پیش‌بینی‌های انجمن تولیدکنندگان خودرو در این کشور، احتمالا در نیمه ابتدایی سال جاری، فروش خودرو 10 درصد و تا پایان پنج درصد کاهش یابد.

    این در حالی است که صنعت خودرو نقش بسیار مهمی در اقتصاد چین دارد. بیش از 40 میلیون نفر در کشور به‌شکلی مستقیم یا غیرمستقیم به مشاغل مربوط به این صنعت متکی هستند.

    خودرو سالانه بیش از یک تریلیون دلار برای چین درآمد تولید می‌کند که این رقم تقریبا 10 درصد از بخش تولید چین را شامل می‌شود.

    در عین حال، سلامت این صنعت در چین برای دیگر نقاط جهان هم از اهمیت برخوردار است. به‌عنوان مثال، حدود 40 درصد از فروش کمپانی‌های بزرگی چون جنرال‌موتورز و فولکس‌واگن در داخل چین انجام می‌شود.

    علی‌رغم شروع فعالیت‌ کارخانه‌ها به‌نظر می‌رسد، ترغیب مصرف‌کنندگان برای خرید خودرو کاری چالش‌برانگیز است. چرا که تقاضا برای خودرو حتی پیش از شیوع ویروس هم کاهش یافته بود. در سال 2019، مجموع فروش خودرو در چین با افت هشت درصدی مواجه شد.

    به‌گفته تحلیلگران، درحالی‌که اختلال زنجیره تامین تحت تاثیر شیوع کرونا چالش بزرگی برای خودروسازان است، اما کاهش چشمگیر تقاضا تهدید بزرگ‌‌تری برای این صنعت محسوب می‌شود.

    فروش جنرال‌موتورز 7 درصد و فروش فورد 13 درصد کاهش یافت
    خودروسازان ایالات متحده آمریکا که تا به‌امروز با استفاده از قطعات موجود در انبارهای خود، تولید را پیش‌ برده‌ بودند، حالا اما با کاهش موجودی انبارها و نیروی کار به‌دلیل تعطیلی‌ کارخانه‌ها مواجه‎اند.

    انتظار می‌رود، زیان نهایی تولید در صنعت خودرو تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد آمریکا و فروش خودرو داشته باشد.

    بر اساس برآوردها، هزینه هر یک هفته‌ تعطیلی تولید و فروش، از دست دادن 90 هزار شغل و بیش از هفت میلیارد دلار درآمد است.

    علی‌رغم آنکه آمار خوبی از تولید و فروش خودرو در ماه‌های ژانویه و فوریه منتشر شده، اما با شروع تعطیلی‌ها از ماه مارس در آمریکا، تولید خودروسازان در این کشور با افت مواجه شد.

    فروش چهار برند بزرگ‌ترین خودروساز آمریکایی، یعنی جنرال‌موتورز در سه‌ماهه ابتدایی سال 2020 در مجموع هفت درصد افت کردند. این چهار برند عبارتند از: شورلت، بیوک، GMC و کادیلاک.

    همچنین فروش کمپانی فورد، طی همین مدت 13 درصد افت را تجربه کرده است.

    صنعت خودرو در اروپا خواستار بازگشایی هرچه‌سریع‌تر کارخانه‌هاست
    اگرچه توقف فعالیت‌های اقتصادی در بریتانیا تا اواسط ماه می تمدید شده است، اما دیگر کشورهای اروپایی که در مرحله بعدی بحران قرار دارند، در حال کاهش محدودیت‌ها هستند.

    انجمن اروپایی تولیدکنندگان خودرو (ACEA)، در بیانیه‌ای خواستار شروع‌به‌کارِ هر دو بخش تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان پس از عبور از بحران شده است.

    بر اساس گزارش‌های منتشرشده از سوی این انجمن، آمار ثبت خودرو در ماه مارس با 51٫8 درصد کاهش، به 853 هزار و 77 دستگاه در اروپا رسیده است.

    ایتالیا با ثبت 85٫4 درصد کاهش، بیشترین افت تولید را به خود اختصاص داده و پس از آن فرانسه با 72٫2 درصد و اسپانیا با 69 درصد کاهش، به‌ترتیب در رتبه دوم و سوم قرار دارند.

    ثبت خودرو در انگلیس 44٫4 درصد سقوط کرد
    نگرانی‌ها از کاهش ثبت خودرو در انگلیس، در نهایت در ماه مارس به حقیقت پیوست. در ماه گذشته میلادی ثبت خودرو در این کشور با افت 44٫4 درصدی به 254 هزار و 684 دستگاه رسید. این کمترین رقم از دهه 1990 محسوب می‌شود.

    انجمن تولیدکنندگان موتور و معامله‌گران (SMMT) پیش‌بینی کرده است که بازار خودرو در انگلیس تا پایان سال، 23 درصد افت خواهد کرد.

    نیسان تعطیلی کارخانه‌ها را تمدید کرد
    فعالیت کارخانه‌های نیسان از 17 مارس آغاز شده و لغو فعالیت‌ها تا پایان ماه آوریل ادامه خواهد یافت.

    تمام کارمندان و کارگران این کارخانه به مرخصی فرستاده شده‌اند.

    این خودروساز ژاپنی که در ماه‌های پیش از شیوع ویروس کرونا با کاهش تقاضا مواجه شده بود، در سه‌ماهه اول سال 2020، افت 30 درصدی فروش را گزارش کرده است. تنها دو مدل نیسان مورانو و نیسان کیکس به‌ترتیب شاهد رشد فروش 34 و 11 درصدی بوده‌اند.

    بیش از 1٫1 میلیون شغل در صنعت خودروسازی اروپا تحت تاثیر قرار گرفته‌ است
    بر اساس داده‌های انجمن اروپایی تولیدکنندگان خودرو، حداقل یک میلیون و 110 هزار و 107 شغل در صنعت خودروسازی اروپا، از جمله انگلستان، تحت تاثیر تعطیلی کارخانه‌ها به‌دلیل شیوع کرونا قرار گرفته‌ است.

    اما تصور می‌شود، تاثیر این ویروس بر کل زنجیره تامین خودرو بسیار گسترده‌تر باشد.

    با در نظرگرفتن تعطیلی 16 روز کاری، حدود یک میلیون و 231 هزار و 38 خودرویی که باید طی این مدت تولید می‌شد، تولید نشده است.

    صنعت خودرو در اروپا، 13٫8 میلیون شغل در بخش تولید، مونتاژ و کارخانه‌ها به‌شکل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‎کند.

    فروش BMW و پورشه در سه‌ماهه اول سال 2020، به‌ترتیب 15 درصد و 20 درصد افت کرده است.

    لغو شدن رویدادهای خودرویی
    لغو شدن رویدادهای خودرویی از جمله نمایشگاه خودرو ژنو، از دیگر پیامدهای شیوع ویروس و تاثیر آن بر صنعت خودرو است. رقابت‌های گرند پریکس استرالیا کنسل شده و این مسابقات در بحرین، چین و ویتنام به‌تعویق افتاده است.

    همچنین، مسابقات فرمول یک که قرار بود در ماه می برگزار شود، به ماه جولای موکول شد.

    برگزاری مسابقات گودوود Goodwood و Speed نیز به تعویق افتاده است.

    چشم‌انداز بازار خودرو
    به‌عقیده تحلیلگران، اگرچه کارخانه‌های خودروسازی در برخی کشورها در حال بازگشایی هستند، اما روزهای وحشتناک این صنعت، هنوز فرا نرسیده است.

    اول آنکه، ویروس همه‌گیر کرونا همچنان ناشناخته است و هنوز مشخص نیست که چه کسانی باید قرنطینه شوند.

    مشکل دوم، تاخیری است که میان تولید قطعات و زمان رسیدن این محصولات به کارخانه‌ها ایجاد می‌شود.

    این احتمال وجود دارد که تعطیلی و محدودیت‌ها، چه به‌شکل رسمی یا غیررسمی ادامه یابد. حتی در چین که قرنطینه برداشته شده، هنوز تعداد قابل توجهی از تامین‌کنندگان و کارخانه‌ها فعالیت خود را با ظرفیت کامل شروع نکرده‌اند. بخشی از نیروی کار کارخانه‌ها درگیر بیماری هستند و توانایی بازگشت به فعالیت را ندارند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط