فونیکسریمکسبهتام

عضو هیئت مدیره اتحادیه لوازم یدکی اتومبیل:

تعطیلی صنف لوازم یدکی شایعه کمبود را قوت بخشید

ثبات قیمت در گرو نرخ ارز است

عصر خودرو- عضو هیئت مدیره اتحادیه لوازم یدکی اتومبیل گفت: عدم ثبات و افزایش نرخ ارز در قیمت و واردات لوازم یدکی موثر است.

تعطیلی صنف لوازم یدکی شایعه کمبود را قوت بخشید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایلنا، مهدی کاظمی با بیان اینکه درحال حاضر کمبودی در لوازم یدکی اتومبیل نداریم، گفت: با توجه به اینکه این صنف یک صنف کاملا بی‌خطر به شمار می‌رود اما تمام همکاران به دلیل حفظ جان خود و مردم، به دستور تعطیلی مغازه‌های خود عمل کردند.

    وی تشریح کرد: اما به صلاح دید ستاد ملی مبارزه با کرونا با تعطیلی این صنف، تعمیرکاران به فعالیت خود ادامه دادند، این تضاد موجب برهم زدن تعادل بین عرضه و تقاضا و قوت گرفتن شایعه کمبود لوازم یدکی و قطعات در کشور شد.

    کاظمی ادامه داد:‌ اصل کمبودی لوازم یدکی به دلیل تعطیلی و کاهش تقاضا بوده است و با بازگشایی این صنف  مشکل رفع می‌شود و هیچ کمبودی در لوازم یدکی و قطعات اتومبیل‌های پرتردد و ساخت داخل نداریم، زیرا تا حدود 70 درصد این قطعات تولید داخل است.

    وی در خصوص تعداد خودروهای محدود موجود در کشور نیز گفت: به دلیل محدودیت در واردات و عدم به صرفه بودن تولید قطعات این خودروها محدودیت آن‌ها همانند گذشته است و این تعداد از خودروها همیشه با کمبود لوازم یدکی و قطعات مواجه هستند، زیرا تا قبل از کرونا همکاران آن را از طریق پست هواپیمایی وارد می‎کردند که با شیوع کرونا در جهان پروازها مختل شده است.

    کاظمی توقف پروازها و افزایش نرخ ارز را تاثیرگذار در واردات لوازم یدکی بیان کرد و گفت: از وزارت صمت و بانک مرکزی درخواست می‌کنیم تا با تخصیص ازر نرخ ثابت چاره‌ای بیندیشند تا در واردات مواد اولیه و قطعاتی که در کشور تولید نمی‌شود مشکلی نداشته باشیم، زیرا اگر در این مسئله کوتاهی شود تا 2 تا 3 ماه آینده با کمبود لوازم یدکی روبه‌رو خواهیم بود.

    وی درخصوص پیش‌بینی قیمت لوازم یدکی نیز گفت: با توجه به بازگشایی، رونق حمل‎ونقل و افزایش تردد اتومبیل‌ها، افزایش مصرف لوازم یدکی و قطعات اتومبیل را خواهیم داشت. توجه شود که این صنف به دلیل حفظ رقابت در بازار سعی می‌کند تا قیمت لوازم یدکی را با پایین‌ترین قیمت و سود کم ارائه کند، اما اگر با کمبود روبه‌رو شویم دیگر رقابت معنایی نخواهد داشت و در نتیجه با افزایش قیمت در بازار مواجه خواهیم بود.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه لوازم یدکی اتومبیل درخصوص تاثیر افزایش قیمت خودرو در بازار لوازم یدکی نیز گفت: افزایش قیمت خودرو درصورتی که با ثبات نرخ ارز همراه باشد در بازار لوازم یدکی تاثیر چندانی ندارد، زیرا 90 درصد معاملات لوازم یدکی با دلار صورت می‌گیرد، اما اگر نرخ ارز افزایش یابد، قیمت‌ لوازم یدکی نیز افزایش خواهد داشت. همچنین اگر افزایش نرخ ارز موجب شود که قیمت اتومبیل نیز افزایش یابد قطعا در قیمت لوازم یدکی افزایش قیمت خواهیم داشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو