فونیکسریمکسبهتام

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران مطرح کرد:

تخلفات شهرداری در اجرای پارک حاشیه‌ای هوشمند

کمبود ۴۰۰ هزار پارکینگ در تهران

عصر خودرو- رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با اشاره به تخلفات شهرداری در اجرای پارک حاشیه‌ای هوشمند گفت: تهران نیازمند ۴۰۰ هزار پارکینگ است.

تخلفات شهرداری در اجرای پارک حاشیه‌ای هوشمند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از فارس، محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره اجرای طرح پارک حاشیه‌ای هوشمند در پایتخت، اظهار داشت: اجرای این طرح در پایتخت به نفع همه اعم از مردم و مدیریت شهری است چرا که باعث نظم‌بخشی خیابان‌ها می‌شود.

    وی افزود: موضوع پارک حاشیه‌ای همیشه از دغدغه‌های مدیریت شهری بوده و بی‌توجهی به آن سبب ترافیک، راهبندان و حتی درگیری میان شهروندان می‌شود لذا ساماندهی پارک حاشیه‌ای امری ضروری است.

    نرخ پارک حاشیه‌ای در ایران کمتر از سایر کشورها

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: موضوع پارک حاشیه‌ای هوشمند تنها در ایران مورد توجه نبوده و این مسأله در بسیاری از کشورهای جهان اجرا می‌شود، نتایج مؤثری هم دارد البته نرخ پارک حاشیه‌ای در تهران بسیار پایین‌تر از سایر کشورها است که شرایط کشور این چنین اقتضا می‌کند و ما هم با آن مخالفتی نداریم.

    علیخانی گفت: زمانی که موضوع پارک حاشیه‌ای مورد توجه قرار نگیرد، معضلات زیادی در حوزه شهری پدید می‌آید و به نوعی می‌توان آن را در حال حاضر مشابه لغو طرح ترافیک در پایتخت دانست چرا که با اجرا نشدن طرح ترافیک پایتخت اکنون قفل شده و مشکلات زیادی برای شهروندان ایجاد شده است.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت:‌طرح ترافیک از اول انقلاب اسلامی اجرا شده و تأثیرات زیادی در کاهش ترافیک در محدوده مرکزی تهران داشته است، ولی نتایج آن در حوزه کاهش آلودگی هوا به اندازه کاهش ترافیک مؤثر نبوده است.

    فروش جای پارک با چهارپایه

    این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد:‌ زمانی در پایتخت موضوع پارک حاشیه‌ای به صورت کامل رها شده بود و این مسأله سبب شد که حتی برخی از معابر عمومی دارای صاحب شخصی شود به طوری که اشخاص با قرار دادن  چهارپایه  اجازه پارک خودرو به دیگر رانندگان را نمی‌دادند و یا با عناوین  مختلف از شهروندان پول دریافت می‌کردند.

    علیخانی بیان داشت: گاهی این افراد مبالغی حدود 5 تا 10 هزار تومان از شهروندان برای ارائه جای پارک غیرقانونی دریافت می‌کردند و جالب اینکه کسی اعتراضی هم نداشت ولی اکنون که بحث پارک حاشیه‌ای هوشمند مطرح است برخی ناراحت هستند و شاید دلیل آن بی‌اطلاعی از نتایج مثبت اجرای پارک حاشیه‌ای است.

    وی گفت: قبل از آغاز سال جدید موضوع نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای در شورای شهر مورد بحث و بررسی قرار گرفت و سرانجام تغییر نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای و افزایش آن مورد تأیید اکثر اعضاء قرار گرفت.

    نرخ پارک حاشیه برای محدوده طرح ترافیک متفاوت است

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: بر اساس مصوبه مربوطه نرخ پارک حاشیه‌ای در محدوده طرح ترافیک و خارج از آن متفاوت بوده و برای ساعات مختلف نیز عوارض مختلفی در نظر گرفته شده است. همچنین باید توجه داشت که در حال حاضر اجرای پارک حاشیه‌ای هوشمند قانونی است و کسانی که آن را اجرا نکنند تخلف انجام داده و باید برخورد با آنها صورت گیرد.

    علیخانی گفت:‌ سال گذشته پارک حاشیه هوشمند در منطقه 2 تهران اجرا شد ولی شهرداری تکالیف قانونی خود را در این زمینه انجام نداد  چرا که طبق مصوبه شورای شهر ، شهرداری باید طرح را به صورت کامل اجرا می‌کرد و نرخ‌ها نیز مطابق نرخ‌های جدید اخذ می‌شد.

    تخلفات شهرداری در مورد اجرای پارک حاشیه‌ای در منطقه 2

    وی افزود: نرخ پارک حاشیه هوشمند سال گذشته در منطقه 2 تهران بر اساس مصوبه سال 93 از شهروندان اخذ شد که این تخلف شهرداری محسوب می‌شود.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران بیان داشت:‌ همچنین قرار بود شهرداری 15 هزار پارک حاشیه‌ای را در منطقه 2 ساماندهی کند ولی تنها 5 هزار پارک حاشیه‌ای، ساماندهی آن انجام گرفت.

    علیخانی تأکید کرد: در صورتی که خلاف قانون و مازاد نرخ‌های تعیین شده برای پارک حاشیه‌ای از شهروندان پولی اخذ شود، اقدام غیرقانونی صورت گرفته و تخلف است ولی باید  توجه داشت استفاده از فضای عمومی برای پارک خودرو قانون و مقررات دارد و شهروندان باید هزینه پرداخت کنند.

    پایتخت دارای ظرفیت یک میلیون پارک حاشیه‌ای

    وی در پاسخ به این پرسش که تهران چقدر ظرفیت پارک حاشیه‌ای دارد، گفت: مطالعات جامعی که در تهران انجام گرفته است نشان می‌دهد به غیر از منطقه 22 تهران 900 هزار پارک حاشیه‌ای دارد که اگر منطقه 22 نیز را در نظر گیریم فضای پارک حاشیه‌ای به بیش از یک میلیون مورد هم می‌رسد.

    کمبود 400 هزار پارکینگ ثابت در تهران

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در مورد پارکینگ‌های پایتخت گفت: پارکینگ‌های ثابت خصوصی و مواردی که مربوط به شهرداری بوده در حال حاضر حدود 200 هزار مورد است که می‌توان گفت، 400 هزار پارکینگ در تهران کمبود داریم و دلایل استقبال نشدن از ساخت پارکینگ در پایتخت، درآمدزا نبودن آن به علت قیمت پایین عوارض پارک در پارکینگ و بی‌توجهی به موضوع پارک حاشیه‌ای است.

    هشدار در مورد تغییر کاربری پارکینگ‌های پایتخت

    علیخانی اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از پارکینگ‌های تهران تبدیل به انبار شده و یا توسط مالکان آنها جهت فعالیت‌های مختلف اجاره داده شده است در صورتی که اگر پارک حاشیه‌ای ساماندهی شود قیمت عوارض پارک‌ حاشیه‌ای و پارکینگ‌ها اصلاح شود مشکل برطرف خواهد شد.

    وی گفت: مالکان برایشان این سؤال مطرح است که چرا باید زمین چند میلیاردی را تبدیل به پارکینگ کنند که درآمد آن از یک دکه کوچک در مرکز شهر کمتر باشد. بنابر این به دلیل نبود توجیه اقتصادی مالکان کاربری پارکینگ‌ها را تغییر داده و یا آن را اجاره می‌دهند که این مسأله به ضرر همه است.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: ما در مصوبه شورای شهر به این موضوعات توجه کردیم و مسأله پارک حاشیه‌ای به صورت کارشناسی بررسی شده است بر همین اساس پارکینگ‌های پایتخت درجه‌بندی شده و نرخ عوارض آن در پارکینگ مسقف و غیر مسقف متفاوت است.

    بر اساس این گزارش ، پارک حاشیه‌‌ای هوشمند برای نخستین‌بار تابستان سال گذشته در منطقه 2 تهران اجرا شد که نحوه اجرا و نرخ عوارض آن با انتقادات فراوانی از سوی شهروندان و شورای شهری‌ها همراه بود. اخیرا هم معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد؛ پارک حاشیه‌ای هوشمند بزودی در مناطق، 6، 7، 11 و 12 تهران اجرا می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو