فونیکسریمکسبهتام

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان مطرح کرد:

زیان قابل توجه قطعه‌سازان به دلیل اصلاح نشدن به موقع قیمت‌ها

عصر خودرو- بیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان گفت: اصلاح قیمت‌های فروش قطعات با وجود افزایش‌های چند باره قیمت‌های مواد اولیه و نهاده‌های تولید، به موقع انجام نمی‌شود و بر این اساس در سال ۹۸ خودروسازان و قطعه‌سازان با زیان قابل توجهی مواجه هستند.

زیان قابل توجه قطعه‌سازان به دلیل اصلاح نشدن به موقع قیمت‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، آرش محبی‌نژاد افزود: مجموعه مطالبات زنجیره تامین داخلی از خودروسازان به حدود 28 هزار میلیارد تومان افزایش یافته که افزون بر 12 هزار میلیارد تومان آن مطالبات معوق است.

    وی گفت: بخشی از این افزایش به دلیل افزایش تیراژ تولید خودرو و افزایش قیمت قطعات بوده و بخشی دیگر به علت ناتوانی خودروسازان در بازپرداخت مطالبات زنجیره تامین است.

    محبی نژاد ادامه داد: اکنون بسیاری از تعدیل قیمت‌های قطعات سال 98 به ویژه مربوط به تغییر نرخ ارز محاسبه نشده و در حساب‌های فی مابین اعمال نشده است.

    مشکلات زنجیره تامین خودروسازی

    این مقام صنفی بیان داشت: مشکلات زنجیره تامین خودروسازی کشور شامل بحران نقدینگی به دلیل مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان و افزایش چشمگیر قیمت مواد اولیه و نهاده‌های تولید، مشکل قیمت فروش قطعات خودرو، دشواری تامین مواد اولیه و قطعات نیمه ساخته داخلی و خارجی و تخریب جایگاه صنعت خودرو در نظر مردم و مسوولان است.

    وی ادامه داد: مشکلات ذکر شده، علاوه بر وجود دو غول «تحریم» و «کرونا» است که موانعی بزرگ و خارج از کنترل و اختیار تولیدکنندگان و سیاستگذاران صنعت خودرو هستند.

    محبی نژاد اضافه کرد: همچنین، تیراژ پایین تولید موجب افزایش هزینه‌های سربار و ضرر و زیان کلان به قطعه‌سازی کشور شده است که با وجود سیاست چند منبعی در زنجیره تامین، مشکلات بیشتر هم شده است.

    اشتغال در صنعت قطعه سازی

    دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان اظهار داشت: کل اشتغال مستقیم صنعت خودرو حدود 700 هزار نفر است که 550 هزار نفر در صنعت قطعه سازی و 150 هزار نفر در خودروسازی ها اشتغال به کار دارند.

    وی گفت: شاغلان مستقیم زنجیره تامین خودروسازی در رده های 1، 2 و 3 از کل 550 هزار نفر در سه موج بیکاری در سال 97 تا امروز به طور مرتب در حال نوسان بوده است.

    محبی نژاد افزود: بخشی از نیروهای تعلیق شده با تزریق چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات در پایان سال 97 و بخشی با تزریق تسهیلات پنج هزار میلیارد تومانی در سال 98 به طور موقت به کار بازگشتند و برآورد می‌شود با ادامه نهضت ساخت داخل قطعات خودرو و تحقق شعار «جهش تولید» باقی‌مانده نیروهای تعلیق یا تعدیل شده در زنجیره تامین به سر کار بازگردند.

    وی یادآوری کرد: از حدود یکهزار و 200 قطعه ساز رسمی فعال در رده‌های 1، 2 و 3 ، نزدیک به 400 واحد تعطیل و نیمه تعطیل شده اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو