فونیکسریمکسبهتام

ساز و کار ضد عفونی ناوگان تاکسیرانی در کشور

عصر خودرو- شیوه نامه ضد عفونی ناوگان تاکسیرانی کشور از سوی ستاد مقابله با کرونا ابلاغ شد که باید عمل به آن مورد توجه رانندگان این ناوگان قرار گیرد.

ساز و کار ضد عفونی ناوگان تاکسیرانی در کشور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  شیوه نامه ضد عفونی ناوگان تاکسیرانی کشور از سوی وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا تهیه و ابلاغ شد.

    ساز و کار اجرای ضد عفونی ناوگان تاکسیرانی کشور به شرح ذیل است:

    استفاده از شوینده‌ها با پایه الکل بدون نیاز به آب

    باز گذاشتن درب‌ها و در صورت امکان پنجره‌های خودرو در مبدأ و مقصد

    زمان ضد عفونی، پایان هر شیفت کاری و در میانه شیفت

    نظافت سطوح دارای تماس مشترک شامل( میله‌های افقی و عمودی، دستگیره‌ها، پشتی صندلی‌ها و فرمان وسایل حمل و نقل عمومی) با کمک مواد شوینده و سپس توسط آب ژاول 1%

    هنگام گند زدایی و نظافت، خودرو باید خالی از سرنشین بوده و درب‌ها و پنجره‌ها باز گذاشته شوند و هواکش جهت تهویه بهتر هوا نیز روشن باشد.

    دو مرحله نظافت و ضد عفونی جدا از یکدیگر بوده و نباید هیچ گونه اختلاطی بین شوینده و مواد ضد عفونی انجام شود. 

    محلول ضد عفونی باید روزانه تهیه و استفاده شود (کارآیی محلول پس از گذشت 24 ساعت کاهش می‌یابد)

    ضد عفونی باید با آب سرد یا معمولی انجام شود.

    فرد یا افراد مسئول نظافت خودرو در هنگام نظافت باید از ماسک، دستکش و لباس کار مناسب و مقاوم در برابر خوردگی آب ژاول استفاده کنند.

    لازم است در حین کار با ترکیبات ضد عفونی پایه کلر از جریان مناسب هوا در محل ضد عفونی استفاده کرد تا انتشار ترکیبات کلر در فضای بسته باعث مسمومیت افراد نشود.

    در حین کار با ترکیبات کلر و اسیدی لازم است از ماسک‌های تنفسی تمام صورت و با کارتریج مناسب برای گاز و بخارهای اسیدی استفاده شود.

    در حین کاربرد مواد شیمیایی لازم است از دستکش و لباس مقاوم در برابر خوردگی اسیدی استفاده شود.

    بیشتر بخوانید: سازوکار اجرای شیوه نامه وزارت بهداشت در ناوگان تاکسیرانی

    ماده مناسب برای ضد عفونی هیپوکلریت سدیم 1% است و برای تهیه این غلظت از مواد ضد عفونی لازم است یک واحد آب ژاول (ماده سفیدکننده تجارتی با غلظت 5%) را به 5 واحد آب سرد و معمولی در ظرفی درب دار و ترجیحا پلاستیکی اضافه کرد.

    یادآور می‌شود محلولی که به این ترتیب محیا می‌شود لازم است در ظرف درب بسته‌ای نگهداری شده و حداکثر زمان ماندگاری و قابل استفاده بودن برای عملیات ضد عفونی 24 ساعت در نظر گرفته شده است.

    برای نظافت سطوح در خودروها لازم است 2 دستمال مجزا پیش بینی و پس از هر بار نظافت( در نیمه شیفت و انتهای آن ) دستمال‌ها حتماً شسته و ضد عفونی شوند تا برای نوبت بعدی استفاده آماده شوند.

    لازم است رطوبت ناشی از آغشته شدن سطوح ( میله‌ها، دستگیره‌ها، پشتی صندلی و فرمان و ... ) به مواد ضد عفونی به صورت خود به‌خودی خشک شده و از خشک کردن سطوح با وسایل و یا دستمال دیگری ممانعت شود.

    مدت حدود 10 دقیقه‌ای ماندگاری برای اثربخشی مواد ضد عفونی بر روی سطوح پیش بینی می‌شود و لازم است نظافت را از یک نقطه آغاز و در طرف یا نقطه مقابل به پایان برسد.

    محل نگهداری مواد شوینده و ضد عفونی، لباس و وسایل حفاظتی مربوطه در مقصد و مبدأ خودرو پیش بینی شده و روسای مربوطه موظف به تأمین نیازهای مرتبط با این فعالیت‌ها در خطوط هستند.

    محل نگهداری مواد شوینده و ضد عفونی، لباس و وسایل حفاظتی مربوطه در مقصد و مبدأ خودرو پیش بینی شده و روسای مربوطه موظف به تأمین نیازهای مرتبط با این فعالیت‌ها در خطوط هستند.

    برای حفظ و مراقبت از سلامت پرسنل شاغل در سامانه‌ها،  نکات ذیل در نظر گرفته شود؛
    در صورت بروز هرگونه علائم شبیه سرماخوردگی های فصلی در پرسنل سامانه‌های حمل و نقل مانند: تب بالای 38 درجه، سرفه، گلو درد، علایم تنفسی و تنگی نفس بلافاصله از ادامه کار خودداری شود و به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

    شروع به کار افراد فوق الذکر فقط با ارائه گواهی سلامت و تأیید مرکز بهداشتی-درمانی معتمد دستگاه مربوطه امکان پذیر است و لازم است هماهنگی‌های لازم با کارفرما در طول مدت غیبت از کار ضمن فراهم شده و جایگزینی برای وی تا انتهای دوره درمان پیش بینی شود.

    در این شرایط باید حقوق و مزایای کامل فرد بیمار طبق مقررات سازمانی پرداخت و امنیت شغلی فرد در زمان ترک خدمت حفظ شود.

    به جهت حفظ سلامت شاغلین و پیشگیری از ابتلا این افراد به کرونا ویروس، کارفرما موظف است حداقل روزی 2 ماسک تنفسی یکبار مصرف از نوع N95 ( به ازاء هرشیفت 2 ماسک ) در اختیار رانندگان خودروها و افراد فوق الاشاره ملزم به استفاده از آن قرار دهد.

    لازم است رانندگان خودروها که در تماس مستمر با بیمار هستند در هر رفت و برگشت سیر خود در محل مبدأ و مقصد اقدام به شست‌وشوی دست مطابق با شیوه نامه عمل کنند.

    تخلیه این مخازن زباله توسط افراد موظف نظافت در بخش مربوطه بوده، تخلیه مخازن زباله در کیسه‌های پلاستیکی محکم در آخر هر شیفت صورت گرفته و وسایل طبق مقررات نظافت و ضد عفونی انجام شود.

    صحت انجام مراحل و فعالیت‌های کنترل و مراقبت محیطی سامانه های حمل و نقل بر عهده روسای سازمان تابعه بوده و به جهت شرایط ویژه و خطر شیوع بیماری کرونا ویروس تمام مراحل ارائه شده در این دستورالعمل تا رفع بحران و استقرار شرایط عادی برای تمام دستگاه‌های اجرائی و خدماتی لازم الاجرا است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۳ روز پیش
        آرشیو