فونیکسریمکسبهتام

آمریکایی‌ها به آینده بازار خودرو امیدوار شدند

عصر خودزو : به دنبال اجرای طرح‌های مختلف در بازار خودروی آمریکا طی ماه‌های گذشته، فروش خودرو در آمریکا رشد کرد تا اذهان عمومی نسبت به بازگشت رونق به بازار خودرو این کشور امیدوار شود.

آمریکایی‌ها به آینده بازار خودرو امیدوار شدند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۸:۲۸
    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد آن طور که آمارها نشان می دهند، بازار خودرو آمریکا از پیش بینی ها پیش افتاده فروش و در آن طی ماه ژوئن امسال، بیش از برآوردهای قبلی شده است.

    همین مساله سبب شده که امید به بهبود شرایط اقتصادی در آمریکا بالا برود و کارشناسان و شهروندان آمریکایی امیدوارانه تر به آینده بنگرند.

    طبق گزارش های موجود، فروش خودرو در سه ماه دوم سال 2012 میلادی به گونه ای بوده که انتظار می رود مجموع فروش در این سال از مرز 14 میلیون دستگاه بگذرد. این در حالی است که پیش تر پیش بینی شده بود حجم فروش سالانه در آمریکا به مرز 9/12 میلیون دستگاه برسد.

    حال کارشناسان امیدوارند بازار خودرو آمریکا حجم فروش بیش از 14 میلیون را هم تجربه کند که در این صورت باید به بازگشت رونق به این بازار امیدوار بود.

    حال این موضوع از جنبه سیاسی نیز به نکته ای مثبت برای دولت ایالات متحده آمریکا و شخص باراک اوباما رییس جمهوری این کشور تبدیل شده است.

    به اعتقاد کارشناسان، پیش بینی رشد فروش خودرو در ایالات متحده آمریکا، نشانه ای از اثر بخش بودن طرح حمایت از صنعت خودرو در این کشور است و از همین رو سبب شده تا محبوبیت اوباما در کمپین های انتخاباتی او بیش از گذشته شود.

    گفته می شود که این موضوع در نظرسنجی های انتخاباتی تاثیر گذاشته، به نحوی که اخبار از افزایش شمار طرفداران اوباما حکایت دارد.

    در همین حال طرح تازه دولت اوباما برای ادامه روند حمایت از صنعت خودروسازی در سال های پیش روی میلادی نیز مساله دیگری است که با موافقت های زیادی مواجه شده است. البته همچون هر طرح دیگری، این طرح تازه نیز مخالفانی دارد که از غیر خصوصی شدن فعالیت خودروسازان و تبدیل شدن آنها به شرکت های دولتی در صورت تداوم حضور دولت در بخش اقتصادی حمایت می کنند.

    «اریک باوم» مدیر مرکز مطالعات بازار خودرو در ایالات متحده آمریکا می گوید: فروش خودرو در سه ماه دوم امسال رشد کرده، ولی این نمی تواند به معنای پایان یافتن روزهای سخت بازار خودرو باشد.

    وی ادامه می دهد: باید در نظر داشت که بحران اقتصادی اروپا همچنان ادامه دارد و این مساله می تواند به معنای وقوع شوکی دیگر در اقتصاد این منطقه و به دنبال آن، اقتصاد جهان باشد.

    «باوم» می افزاید: نمی توان به استناد آمار فروش یک فصل برآورد درستی از وضعیت بازار خودروی آمریکا در عرض یک سال ارائه داد، اما با مقایسه آمارهای امسال و سال گذشته، می توان نشانه های بهبود اقتصادی و صنعتی را به خوبی مشاهده کرد.

    گفته های وی در شرایطی است که طی ماه گذشته میلادی فروش خودروهای جنرال موتورز در آمریکا 16 درصد رشد کرد، حال آنکه نرخ رشد فروش خودروهای کرایسلر برابر با 28 درصد و نرخ رشد فروش نیسان برابر با 20 درصد بوده است.

    این در حالی است که نرخ رشد فروش این سه برند در نیمه اول سال 2012 میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب برابر با هفت، شش و هشت درصد بوده است.

    کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که بحران اقتصادی کشورهای منطقه یورو و کاهش تقاضا در این کشورها نیز عاملی در جهت رشد فروش در آمریکا و تمرکز بیشتر برندهای خودروسازی روی تقاضا و سلیقه مصرف کنندگان آمریکایی بوده است.

    در نیمه اول سال جاری میلادی، فروش خودروهای فورد در آمریکا 1/7 درصد رشد کرد، حال آنکه انتظار می رفت نرخ رشد فروش محصولات این برند در بازه مورد بررسی تنها برابر با 2/3 درصد باشد.

    فورد برترین برند خودروسازی آمریکا معرفی شده که بدون استفاده از حمایت های مالی دولت و تنها به کمک سیاست های درست اقتصادی و استفاده از ابزارهای اقتصادی موفق شده سخت ترین بحران مالی قرن جاری را پشت سر بگذارد.

    فورد در گزارش مالی خود نیز از رشد سودآوری در نیمه اول سال جاری خبر داده و طرح هایی برای ورود به بازارهای در حال توسعه دنیا از قبیل برزیل و روسیه ارائه داده است که می تواند سهمش در بازار جهانی را بیشتر کند.

    به هر حال خودروسازان آمریکایی در شرایطی رشد فروش را تجربه کرده اند که آسیایی ها همچون گذشته گوی سبقت را از آنها ربوده اند.

    در این بازه زمانی نرخ رشد فروش محصولات تویوتا در بازار آمریکا 60 درصد و نرخ رشد فروش هیوندایی برابر با 46 درصد بوده است. فروش هوندا و کیا نیز در نیمه اول امسال به ترتیب 23 و 42 درصد افزایش را به خود می بیند. مرکز مطالعات بازار خودروی آمریکا در گزارش اخیر خود به افزایش اعتماد مردم به شرایط اقتصادی اشاره کرد و نوشت: بهبود شرایط اقتصادی سبب شد تا اعتماد مردم به اقتصاد و سیاست های اقتصادی دوباره احیا شود و آنها به جای پس انداز کردن برای روزهای سخت اقتصادی، هزینه کردن روی کالاهای لوکس و کالاهای مصرفی غیرضروری را از سر بگیرند.

    اقتصاد آمریکا سال های سختی را پشت سر گذاشته و در جریان این سال ها بیشتر بازارهای صنعتی از قبیل بازار خودرو با تحولاتی مخرب دست به گریبان بودند، اما با این حال اخباری که از تک تک بازارها به گوش می رسد، نشان می دهد شرایط سخت اقتصادی آمریکا به تدریج در حال پایان یافتن است.

    بازار خودرو آمریکا روزگاری بزرگ ترین در دنیا بود اما بازار چین با استفاده از بحران اقتصادی جهان، گوی سبقت را از آمریکا ربود و هم اکنون بیشترین حجم فروش خودرو را به خود اختصاص داده است.
    کرمان موتوراکستریم