فونیکسریمکسبهتام

چرایی درخواست‌ برای تمدید زمان ترخیص خودروها

عصر خودرو- در حالی درخواست‌هایی برای تمدید مهلت ترخیص خودروهای دپو شده از سوی صاحبان خودرو و دستگاه‌های ذی‌ربط مطرح شده که در آنها مسائلی همچون شرایط ناشی از ویروس کرونا و همچنین اختلاف نظرهایی بین سازمان ها برای ترخیص خودروها وجود دارد.

چرایی درخواست‌ برای تمدید زمان ترخیص خودروها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، با موافقت هیات دولت در بهمن ماه سال گذشته فرصت سه‌ ماهه ای تعیین شد تا حدود 5108  دستگاه از خودروهای که در گمرک باقی مانده بودند ترخیص شوند.

    از 29 بهمن ماه این مصوبه ابلاغ شد و 29 اردیبهشت یعنی حدود یک هفته دیگر این فرصت به پایان خواهد رسید و این درحالی است که طبق آمار گمرک تعداد محدودی از این  خودروها که حدود 1000دستگاه بوده و فرآیند ترخیص آنها در دوره قبل انجام شده بود تاکنون در اختیار صاحبانشان قرار گرفتند.

    براین اساس بحث هایی در رابطه با تمدید زمان ترخیص خودروها وجود داشت و اخیرا ارونقی -معاون فنی گمرک ایران- نیز اعلام کرد که با توجه به در خواست‌های مطرح شده احتمال تمدید زمان وجود دارد که البته باید هیات وزیران با آن موافقت کنند.

    اما در مدت اخیر  مداکراتی از سوی مراجع ذی‌ربط با مسئولان ارشد دولتی برای تمدید زمان انجام شد که در درخواست‌های مطرح شده به اختلاف نظرهایی که در رابطه با ترخیص خودروهای مشکل دار  وجود دارد اشاره شده است، این در حالی است که در اهم آن موضوع ثبت سفارش حدود 1100 دستگاه از این خودروها قرار دارد که فاقد ثبت سفارش هستند و باید وزارت صمت در رابطه با آنها اقداماتی انجام دهد.

    در همین رابطه چندی پیش طی نامه نگاری‌های انجام شده در برخی دفاتر تخصصی وزارت صمت توافقی برای صدور ثبت سفارش وجود نداشت و این خود یکی از عوامل به تعویق افتادن فرآیند ترخیص این دست از خودروها است.

    از سوی دیگر موضوع شیوع ویروس کرونا و اثرگذاری آن در روند انجام امور اداری و ترخیص مطرح است؛ به طوری که در شرایط ویروس کرونا، تعطیلی ایام نوروز و  حضور حداقلی پرسنل ادارات در محل کار آن طور که لازم بوده نتوانسته فرآیند ترخیص پیگیری شود.

    براین اساس فعلا به نظر می‌رسد با توجه به شرایطی که وجود داشته و صاحبان خودرو سهم چندانی در عدم ترخیص داشته‌اند هیات وزیران احتمالا در ر ابطه با تمدید مهلت تجدید نظر کند.

    این در حالی است که تمدید دو ماهه مهلت مورد بحث قرار دارد که بتواند صاحبان خودرو برای آنها اقدام کنند در عین حال که دستگاه‌های ذی‌ربط برای خودروهای فاقد ثبت سفارش به توافق رسیده و امور آن را انجام دهند در غیر این صورت تمدید دو ماه نیز شاید نتواند گره‌ از کار خودروهای دپو شده باز کنند.

    خودروهای دپو شده حدود 12هزار و 261 دستگاه بودند که به دلایلی از جمله تغییر سیاست های ارزی و یا ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودرو ورود آنها متوقف شد تا اینکه بعد از رایزنی های صورت گرفته با مصوبه هیات دولت بیش از 7000 دستگاه از دی ماه 1397 تا نیمه تیرماه 1398 ترخیص شدند و بیش از 5000دستگاه دیگر به دلیل پایان زمان ومشکلاتی که پیش رو داشتند در گمرک و بنادر باقی ماند تا اینکه مجددا در بهمن سال گذشته زمان دیگری برای ترخیص تعیین شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو