فونیکسریمکسبهتام

قائم مقام شرکت پخش خبر داد:

آغاز ثبت نام متقاضیان دوگانه‌سوز کردن خودرو‌های عمومی

عصر خودرو- ثبت نام از متقاضیان دوگانه سوز کردن خودرو‌های عمومی در سامانه جدید از روز گذشته کلید خورد. اکنون وانت بارها، تاکسی‌ها و مسافربرهای شخصی می‌توانند از آدرسی که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده، به صورت رایگان برای تبدیل خودروی بنزینی خود به خودروی دوگانه سوز ثبت نام کنند.

آغاز ثبت نام متقاضیان دوگانه‌سوز کردن خودرو‌های عمومی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایران، دوگانه سوز کردن وانت بارها و همینطور تاکسی‌ها قرار است رایگان انجام شود؛ اما برای مسافربرهای شخصی دولت بخشی از هزینه را (240 دلار) پرداخت می‌کند. قائم مقام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام این خبر؛ در گفت‌و‌گو با «ایران» توضیح می‌دهد: «از روز گذشته ثبت نام آغاز شده و طی یک فرآیند١٤ ماهه در نظر داریم که یک میلیون و 464 هزار خودروی عمومی را از حالت بنزین سوز به دوگانه سوز تبدیل کنیم. این طرح منطبق بر مصوبه دولت است.»

    حمید قاسمی ده چشمه تأکید می‌کند: «براساس مصوبه شورای عالی اقتصاد، دوگانه سوز کردن خودرو‌های عمومی شامل وانت‌های سبک و سنگین، تاکسی‌ها صددرصد رایگان انجام می‌شود.»
    در سامانه جدید ثبت نام خود را دنبال کنید
    آنطور که قائم مقام شرکت ملی پخش می‌گوید؛ ثبت نام متقاضیان و مالکان خودرو‌های عمومی در سامانه قبلی نیز در سامانه جدید روی آدرس GCR.NIOPDC.IR قابل پیگیری است. سامانه جدید به زیرساخت‌های اطلاعاتی مثل ثبت احوال و شاهکار متصل است و صاحبان خودرو می‌توانند با در اختیار داشتن فقط شماره ملی و شماره تلفن همراه خود که متعلق به مالک خودرو باشد، به این سامانه مراجعه و مراحل ثبت نام خود را پیگیری کنند. قاسمی از اتصال این سامانه با کارگاه‌های تبدیل و دوگانه سوز کردن خودرو‌ها خبر می‌دهد و بیان می‌کند: «بر این اساس افراد پس از ثبت نام، پیامکی را دریافت می‌کنند که بر اساس آن، زمان و محل سکونت مالکان خودرو عملیات فراخوان و تبدیل انجام خواهد شد.»
    به گفته قائم مقام شرکت ملی پخش، هم‌اکنون همه کارخانه‌ها و مراکز تبدیل با تمام ظرفیت در حال فعالیت هستند و با توجه به زیرساخت‌های مناسبی که فراهم شده است روند دوگانه سوز کردن خودرو‌های عمومی در سریع ترین زمان ممکن انجام خواهد شد. ضمن اینکه افرادی که پیش از این در سامانه قبلی ثبت نام کرده‌اند و پیامک‌های فراخوان برای آنها ارسال شده حتماً باید به سایت یا شماره تلفن‌هایی که در پیامک اعلام شده مراجعه کنند، تا نوبت خود را از دست ندهند.
    برای خودروهای سنگین هم برنامه داریم
    قاسمی می‌گوید: «استراتژی ما این است که بار و مسافر را به سمت مصرف گاز سوق دهیم. این کار از ناوگان سبک شروع شده و ممکن است به ناوگان سنگین نیز برسد؛ حال با استفاده از سیستم «سی ان جی» یا با «ال ان جی» و «ال پی جی».»
    «سی ان جی» گاز طبیعی فشرده است و «ال ان جی» گاز طبیعی مایع و «ال پی جی» گاز مایعی است که آشناترین مثال آن، کپسول‌های گاز خانگی است که اکنون برخی از خودروها نیز به صورت غیرقانونی از آن استفاده می‌کنند.
    قاسمی درباره دوگانه سوز کردن خودرو‌های شخصی نیز می‌گوید: «در این مرحله اولویت با خودرو‌های عمومی است، اما پس از این مرحله نحوه ثبت نام دیگر خودرو‌ها از جمله خودرو‌های شخصی نیز به ترتیب اطلاع‌رسانی خواهد شد.»
    با هزینه دولت، خودروی خود را دوگانه سوز کنید
    با توجه به اینکه قرار است طرح دوگانه سوز کردن خودروها به صورت رایگان و با وام‌های کم بهره انجام شود، پیش‌بینی می‌شود که استقبال از این طرح قابل ملاحظه باشد. قاسمی می‌گوید: «بسیار منطقی است که افراد برای کاهش هزینه‌های خود اقدام به دوگانه سوز کردن خودروهای خود کنند. دوگانه سوز کردن خودرو‌ها علاوه بر تأثیری که بر اقتصاد خانوار‌ها دارد ارزش خودرو‌ها را نیز افزایش داده و توصیه می‌کنیم مالکان خودرو‌های عمومی حتماً از شرایط پیش آمده استفاده کنند.»
    سی ان جی جذاب می‌ماند
    قائم مقام شرکت ملی پخش از برنامه‌ای برای حفظ جذابیت قیمتی گاز در برابر بنزین خبر می‌دهد. او می‌گوید: «برنامه این است که در 5 سال آینده فقط کارمزد متغیر باشد و قیمت خود گاز تغییری نکند. به این ترتیب که تغییر قیمت کارمزد و در مجموع CNG کمتر از 100 تومان خواهد بود.»
    اکنون هر مترمکعب سی ان جی 4532 ریال و هر کیلوگرم آن 6568 ریال عرضه می‌شود، درحالی که بنزین سهمیه‌ای لیتری 1500 تومان و بنزین آزاد 3 هزار تومان است.
    قاسمی با اشاره به اینکه قیمت بنزین الآن در تمام جهان متغیر است اما با کاهش شدت شیوع ویروس کرونا و افزایش مصرف در سراسر جهان دوباره قیمت‌ها بالا خواهد رفت، گفت: «قیمت سی ان جی با افزایش قیمت بنزین جذاب‌تر نیز خواهد شد.»
    کاهش مصرف بنزین تا ١٢میلیون لیتر با سی ان جی
    در حال حاضر، جایگاه‌های سی ان جی توان عرضه روزانه 40 میلیون متر مکعب گاز سی ان جی را دارند اما فقط 24 میلیون متر مکعب آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و 16 میلیون مترمکعب با وجود ظرفیت خالی وجود دارد.
    قاسمی می‌گوید که با اجرای طرح تبدیل خودروهای عمومی بنزین سوز به دوگانه سوز حدود 10 میلیون تا 20 میلیون لیتر در روز در مصرف بنزین صرفه‌جویی خواهد شد و این ظرفیت آزاد شده را می‌توان صادر کرد.
    بنزین یکی از فرآورده‌های نفتی است که در دو سال گذشته به لیست کالاهای صادراتی ایران اضافه شده است. با افزایش ظرفیت صادرات این کالای محبوب، ایران می‌تواند درآمد ارزی خود را افزایش دهد. در عین حال با جایگزین کردن گاز به جای بنزین می‌توان آلودگی هوا را نیز کاهش داد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو