فونیکسریمکسبهتام

چراغ سبز به اجرای طرح ترافیک در پایتخت

عصر خودرو- طرح ترافیک در پایتخت با تایید فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران از ۲۹ اردیبهشت ماه جاری اجرایی خواهد شد.

چراغ سبز به اجرای طرح ترافیک در پایتخت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، در روزهایی که مردم نگران گرفتاری در بند ویروس کرونا هستند، طی نزدیک به یک ماه گذشته موضوع اجرای طرح ترافیک در پایتخت و نحوه تردد در سطح شهر برای  آنان دغدغه جدیدی ایجاد کرده است.

     با شیوع ویروس کرونا و طرح فاصله گذاری هوشمند به منظور جلوگیری از شیوع این ویروس در میان شهروندان، اجرای طرح ترافیک پایتخت تا اطلاع بعدی به تعویق افتاد.

    مسئولان شهری در ابتدا زمان آغاز اجرای مجدد آن را در سالی که با کرونا آغاز شده بود از 23 فروردین اعلام کردند که این موضوع با دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که رئیس ستاد کرونای کشور نیز محسوب می شود، لغو شد.

    پس از 2 هفته این بار سید مناف هاشمی معاون جدید حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از احتمال اجرای طرح ترافیکی با روش جدید و همچنین اجباری شدن ماسک برای مسافران مترو و اتوبوس از روز 13 اردیبهشت خبر داد.

    معاون جدید شهردار تهران  10 اردیبهشت یعنی 18 روز پس از دستور وزیر بهداشت  اعلام کرد که هم اکنون در همه نقاط تهران به جز محدوده مرکزی به لحاظ ترافیک وضع مساعدی داریم، اما در محدوده مرکزی تهران به سبب حضور اصناف و کارکنان دولت مشکلاتی ایجاد شده است.

    معاون شهردار اینگونه توضیح داد که روز گذشته طرحی را در وزارت کشور برای هماهنگی هر چه بیشتر ارائه کردیم که طرحی مشترک میان شهرداری تهران، شورای شهر و راهور است که بر اساس آن بنا داریم ساعت طرح ترافیک اصلاح شود، بطوریکه  ساعت اجرای طرح های ترافیکی  از 8 تا 16 در نظر گرفته شود که اگر کارکنان دولت قبل از 8 صبح وارد محدوده شوند مشمول طرح نشده و چون قبل از ساعت 16 هم خارج می‌شوند باز مشمول نخواهند شد که البته این طرح نیز از سوی ستاد ملی کرونا لغو شد.

    اکنون با چراغ سبز فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران احتمالا پس از شب‌های قدر یعنی 29 اردیبهشت طرح ترافیک اجرا خواهد شد.

    «علیرضا زالی» شامگاه دوشنبه با اشاره به کاهش 3.5 درصدی بستری مبتلایان جدید کرونا در بیمارستان‌های تهران، بر ضرورت عادی تلقی نشدن شرایط توسط شهروندان تاکید کرد.

    وی گفت: در 24 ساعت گذشته بالغ بر 191 بیمار در بخش‌های عادی و 62 نفر در بخش‌های ویژه به عنوان بیماران جدید با تشخیص سندروم کووید 19بستری شدند.

    فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا افزود: این آمار نسبت به روزهای قبل در زمینه بیماران جدید با شیب ملایمی در حال کاهش است و مجموع بستری‌های جدید 3.5 درصد کاهش نشان می‌دهد.

    وی  ادامه داد: در زمینه مراجعان بیمارستانی نسبت به روزهای گذشته تغییر محسوسی نداشتیم، در خصوص ترخیص بیماران کرونایی نیز 325 بیمار از مجموعه بیمارستان‌های تهران مرخص شده‌اند که نسبت به روزهای اخیر تعادل نسبی را در این زمینه نشان می‌دهد.

    زالی اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی،   حجم بالای ترددهای درون شهر،  افزایش تراکم در روزهای اخیر و بالا رفتن تراکم در بخش‌های مرکزی شهر بیش از گذشته رعایت ملاحظات بهداشتی باید مدنظر قرار گیرد.

    وی با تاکید بر ضرورت عادی تلقی نشدن شرایط گفت: شهروندان باید طوری رفتار کنند که دچار بحران‌های جدید نباشیم.

    زالی یادآور شد: رعایت سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی توسط افراد به ویژه در زمان‌های پیک ترددهای درون شهری در بخش‌های مرکزی شهر که امکان فاصله گذاری اجتماعی با چالش‌هایی رو به رو است، برای حفظ و جلوگیری از آسیب به تعادل نسبی در بخش‌های درمانی ضروری است تا در روزهای آینده به سمت تقلیل موارد ابتلای جدید حرکت کنیم.

    افزایش 167 درصدی ترددها در سطح شهر

    وی تاکید کرد: با توجه افزایش 167 درصدی ترددها در سطح شهر به ویژه در محدوده آلودگی هوا و مرکز شهر در روزهای اخیر برخی از ترددها ضروری تلقی نمی‌شود و به همین خاطر برای کاستن تجمعات تصمیم گرفته شد با شناور سازی و تغییراتی در طرح ترافیک این طرح اجرا شود.

    وی ابراز امیدواری کرد با اجرای این طرح میزان بار حمل و نقل عمومی افزایش پیدا نکند و با تغییر زمان حضور کارمندان قبل از شروع طرح ترافیک و مجاز شدن خروج کارمندان و عموم کادر درمانی از طرح به کارهای ضروری اداری و درمانی رسیدگی شود.

    پیش از این نیز معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از احتمال اجرای طرح ترافیک پس از شب های قدر و یا ابتدای خرداد ماه خبر داد و گفت: اجرایی شدن هر نوع تصمیم درباره طرح ترافیک پایتخت منوط به تصویب نهایی در «ستاد ملی مقابله با کرونا» است.

    سید مناف هاشمی تصریح کرد: طرح ترافیک در هفته‌ سوم فروردین ماه به دلیل جلوگیری از انتشار و شیوع ویروس کرونا و بنا بر سیاست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا که همان کاهش سفر با حمل و نقل عمومی بود، لغو شد.

    وی افزود: با لغو طرح ترافیک شاهد افزایش ترافیک معابر اصلی در محدوده‌های مرکزی شهر، تردد سنگین وسایل نقلیه و افزایش تاخیر در ترددها و بروز ترافیک‌های شدید، اشباع فضای پارک حاشیه‌ای و افزایش پارک دوبله و در نتیجه، کاهش ظرفیت معابر بودیم.

    هاشمی ادامه داد: با توجه به آثار و عوارض توقف اجرای طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا، شهرداری تهران بر اجرای مجدد این دو طرح تاکید دارد. 

    معاون شهردار تهران با اشاره به جلسات کارشناسی برگزار شده در این خصوص تصریح کرد: پیشنهاد مطرح شده امروز در شورای ترافیک تهران و با حضور فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران، شهردار تهران و اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز بررسی و نقلط ضعف و قوت طرح پیشنهادی بررسی شد.

    وی با تاکید بر اینکه باید فاصله اجتماعی و مقررات پروتکل ستاد ملی مقابله با کرونا در حمل و نقل عمومی رعایت شود، ادامه داد: اکنون 500 هزار نفر از خطوط اتوبوسرانی و  600 هزار نفر از مترو استفاده می کنند که مقرر شد با در نظر گرفتن تمامی پروتکل های بهداشتی و تحقق قاصله گذاری اجتماعی این طرح پیشنهادی اجرا شود.

    معاون شهردار تهران در ادامه پیشنهادات مطرح شده در طرح ترافیک را تشریح و تصریح کرد: پیشنهاد شده، در مرحله اول، زمان طرح ترافیک که پیش از این از ساعت 6 و 30 دقیقه صبح تا 19 بود به ساعت 8 صبح تا 16 کاهش یابد، در عین حال از ساعت 14 به بعد نیز  خروج از محدوده‌های ترافیکی رایگان خواهد بود.

    به گفته‌ وی، با توجه به اینکه اکنون زمان کار ادارات از ساعت 7 صبح تا 14 منظور شده است، لذا سفرهای کاری در این طرح، مشمول محدودیت تردد نخواهند شد، همچنین برای ساکنین محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا نیز تخفیف‌هایی بیش از تخفیف‌های معمول در نظر گرفته شده است. 

    هاشمی افزود: تمهیداتی که برای تاکسی های تلفنی و اینترنتی در نظر گرفته شده بطوریکه ٢۰۰ تا ٣۰۰ هزار دستگاه تاکسی اینترنتی و تلفنی مشمول این طرح خواهند شد. 

    معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه اجرا و یا عدم اجرای طرح ترافیک پیشنهادی، منوط به تصویب نهایی در «ستاد ملی مقابله با کرونا» است،  گفت: انتظار می رود این طرح پس از شب های قدر و در پایان اردیبهشت ماه به مرحله اجرا درآید.

    به گفته هاشمی ابعاد مثبت و منفی این طرح طی دو هفته از اجرا، بررسی و سنجیده خواهد شد و چنانچه نیازمند اصلاحات باشد، اصلاح خواهد شد.

    همچنین مشاور عالی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درهمین زمینه با بیان اینکه فقط 40 درصد سفرها در محدوده طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا، سفرهای ضروری کاری و آموزشی است به این موضوع نیز اشاره کرد که وقتی مدارس و دانشگاه ها تعطیل هستند این میزان تردد باید کاهش داشته باشد که در واقع این گونه نیست.

    «شهریار افندی زاده» با اشاره به اینکه پیشنهاد اجرای طرح ترافیک در کمیته امنیتی و اجتماعی وزارت کشور و ستاد مقابله با کرونا در استان تهران مطرح شده گفت: مقرر شد این طرح در «ستاد ملی مقابله با کرونا» مطرح و در خصوص آن تصمیم‌گیری شود، لذا اجرا و عدم اجرای طرح ترافیک و طرح محدوده کنترل آلودگی هوا منوط به تصمیم ستاد مذکور است.

    درآمد 300 میلیارد شهرداری تهران از طرح ترافیک

    همچنین بدلیل اجرا نشدن این طرح ترافیکی شهرداری تهران روزانه یک و نیم میلیارد تومان ضرر کرده است.

    مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران اعلام کرد که سالانه بین 300 تا 350 میلیارد تومان از طرح ترافیک طی 200 روزکاری یعنی روزی در حدود یک و نیم میلیارد تومان درآمد داریم که در هزینه‌های شهرداری تهران در صورت تامین نشدن هیچ نگرانی نداریم.

    «عمار سعیدیان فر» با اشاره به اینکه اجرای طرح‌ترافیک چقدر سبب افزایش مسافران حمل و نقل عمومی به ویژه مترو می شود، گفت: قطعاً این مساله بر تعداد مسافران مترو تاثیر گذار است ولی باید توجه کنیم که وقتی طرح‌ترافیک در پایتخت لغو می شود ما با قفل شدگی معابر مواجه می شویم که این مساله نیز دردسرساز است.

    بر اساس این گزارش، طرح ترافیک در پایتخت از شهریور ماه سال 1358 تا به امروز در بیست مرحله اجرا شد؛ طرح ترافیک در شورای ترافیک تهران تصویب می شود و عوارض آن بصورت لایحه از سوی شهرداری به شورای اسلامی شهر تهران ارسال و پس از بررسی اعضا مورد تصویب قرار می گیرد.

    طی سال های  اخیر شهرداری تهران به منظور کنترل ترافیک شهر تهران و کاهش آلودگی هوا، سیاست‌های خود را در قالب طرح ترافیک اجرا کرده است؛ در سال گذشته نیز با حذف محدوده طرح زوج و فرد؛ محدوده طرح کاهش (کاهش آلودگی هوا) به طرح ترافیک پایتخت اضافه شد.

    بر اساس روال طرح ترافیک هر ساله در ماه‌های پایانی سال از سوی شورای اسلامی شهر تهران تصویب و از 15 فروردین ماه سال بعد اجرایی می شود؛ این طرح تلاش دارد تا ترافیک شهر تهران را کنترل و از میزان آلایندگی هوا به سبب تردد خودرو ها و عوامل متحرک بکاهد.

    تصویب طرح ترافیک 99

    همچنین اعضای شورای اسلامی شهر تهران لایحه «تعیین نرخ عوارض ورود به محدوده‌های ترافیکی سال 99 شهر تهران» تصویب کردند.

    اعضای شورای اسلامی شهر تهران یکصد و نود و پنجمین جلسه خود، کلیات لایحه «تعیین نرخ عوارض ورود به محدوده‌های ترافیکی در سال 99» را با 16 رای تصویب کردند.

    بر این اساس، نرخ پایه به 2 هزار و 800 تومان افزایش پیدا کرد که نسبت به نرخ سال گذشته 21 درصد افزایش داشت.

    «عمار سعیدیان فر» مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره طرح ترافیک سال 99 گفت به جز تغییرات قیمتی و اجرایی از لحاظ ماهیتی و محدوده‌ای هیچ تفاوتی با طرح ترافیک سال 98 نخواهد داشت.

    وی بیان کرد: معاینه فنی در سال جاری 25 درصد تخفیف داشت که در سال 99 به 30 درصد می‌رسد.

    به گفته این مقام مسئول، از نظر قیمت هم برای افرادی که معاینه فنی دارند 21 درصد و برای افرادی که معاینه فنی برتر دارند 13، 5 درصد افزایش داشته است.

    قوانین تردد برای ساکنان محدوده طرح

    سعیدیان فر با اشاره به اینکه قوانین ساکنین محدوده طرح ترافیک مشابه همان قوانین سال 98 است بیان کرد: ساکنین محدوده می‌توانند قبل از ساعت 8:30 دقیقه صبح یک ورود و بعد از ساعت 17 یک خروج رایگان داشته باشند و بین این ساعات هم برای آن‌ها نصف قیمت است.

    وی عنوان کرد: همچنین کسانی که در این محدوده مستاجرند نیز می‌توانند اجازه تمدید را به اداره دفتر خدمات الکترونیک شهرداری تهران ارائه کنند و مالکان نیز اگر عواض نوسازی خودرو را پرداخت کنند به صورت اتومات برای آن‌ها تمدید خواهد شد.

    پنجشنبه ها طرح اجرا نمی شود

    سعیدیان فر درخصوص وضعیت ترافیکی روزهای پنجشنبه در سال 99 عنوان کرد: ما در سال جدید همچون سال 98 پنجشنبه‌ها طرح ترافیک نداریم و فقط محدوده کنترل آلودگی هوا را داریم که از ساعت 6:30 دقیقه صبح تا 13 ظهر اعمال می‌شود.

    وی افزود: برای شهروندانی هم که روز پنجشنبه وارد محدوده شوند فقط یک روز از 20 روز تردد رایگان آن‌ها کاسته خواهد شد.

    به نظر می رسد با چراغ سبز فرمانده عملیات ستاد ملی کرونا در  تهران از روز 29 اردیبهشت ماه طرح ترافیکی در این کلانشهر اجرا شود.

    در شرایط عادی، 2 طرح «ترافیک» و «کنترل آلودگی هوا» (زوج و فرد سابق یا حلقه دوم طرح ترافیک) در محدوده مرکزی شهر تهران اجرا می‌شود و شرط ورود به این محدوده‌ها که مالکان خودروها جریمه نشوند، ثبت‌نام مالک و مشخصات خودرو در سامانه تهران من و شارژ حساب شهروندی است.

    محدوده طرح ترافیک از شمال به خیابان مطهری، از جنوب به خیابان شوش، از غرب به خیابان کارگر و از سمت شرق به خیابان‌های شریعتی و 17 شهریور است و از سوی دیگر طرح کنترل آلودگی هوا نیز از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی(ع)، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه‌های نواب و چمران محدود می‌شود.

    زمان اجرایی طرح‌های ترافیکی تهران از ساعت 6:30 تا 18 شنبه تا چهارشنبه است ضمن اینکه روزهای جمعه و ایام تعطیل نیز این طرح‌های ترافیکی اجرا نمی‌شود.

    همچنین طرح کنترل آلودگی هوا علاوه بر روزهای شنبه تا چهارشنبه، روزهای پنجشنبه نیز از ساعت 6:30 تا 13 اجرا می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو