فونیکسریمکسبهتام

کدام خودروهای آمریکایی دهه هفتاد میلادی در ایران بسیار گرانتر از خارج هستند؟

بازار داغ یانکی‌های نه چندان گران!

عصر خودرو- بازار خودرو ایران با بسیاری از نقاط جهان تفاوت‌های قابل توجهی دارد. یکی از این تفاوت‌ها، عدم امکان واردات خودروهای دست دوم و کلاسیک است. موردی که سبب شده تا به لطف نابود شدن بسیاری از خودروهای قدیمی در سال‌های اخیر، قیمت خودروهای کلاسیک در ایران اکثرا بیشتر از سایر نقاط جهان باشد.

بازار داغ یانکی‌های نه چندان گران!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، علاوه بر این، واردات خودروهای آمریکایی به خاطر مشکلات سیاسی، مدت‌هاست قطع شده و همین سبب شده تا خودروهای آمریکایی موجود در بازار ایران که اکثرا مربوط به دهه‌ هفتاد میلادی هستند، بیش از پیش داغ باشد. در بین این خودروها، برخی بیش از سایرین گران هستند و قیمت داخلی آن‌ها تفاوت بسیار فاحشی با بازار سایر کشورها، حتی همسایگان مجاور ایران دارد. در این مطلب قصد داریم چند مورد از این خودروها را به طور کلی معرفی کنیم.

    سری دوم و سوم نسل دوم کامارو
    شورولت کامارو برای رقابت با فورد ماستنگ به بازار آمد و در ابتدا نتوانست با وجود تمام شایستگی‌هایی که داشت، از پس رقیب هموطنش بربیاید. با این حال به مرور توانست به عنوان یکی از برترین خودروهای آمریکایی تاریخ جایگاهی ویژه برای خودش دست و پا کند. امروزه در بازار جهانی نسل اول و سری اول نسل دوم ارزش بالایی دارند و برخی از نمونه‌های خاص آن‌ها با آپشن‌های ویژه، بعضا قیمت‌های سرسام آوری دارند. با این حال وقتی نوبت به سری دوم و سوم نسل دوم می‌رسد، قیمت به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. همان طور که گفتیم، جنرال موتورز به خاطر مشکلاتی که در میانه دهه هفتاد گریبانگیرش بود، از نظر کیفیت ساخت و مونتاژ در وضعیت ایده‌آلی نبود و علاوه بر این بحران نفتی و قوانین سختگیرانه ایالتی نیز دست و بال مدیران و مهندسان را برای افزایش قدرت و بازدهی پیشرانه‌ها بسته بود. همین امر سبب شد تا سری دوم و سوم نسل دوم کامارو چندان سریع و قدرتمند نباشند و این روزها نیز معمولا در بازار جهانی قیمتی زیر 10 هزار دلار دارند. این در حالی است که برادر کامارو یعنی پونتیاک ترنزام/فایربرد، قیمت به مراتب بالاتری در سطح جهانی دارد.

    شورولت ایمپالا/کپریس دهه هفتاد میلادی
    شورولت ایمپالا به عنوان یکی از خودروهای اصیل و باهویت آمریکایی، در سطح جهانی مطرح است و مدل‌های گوناگون آن جایگاه ویژه‌ای در بین علاقمندان دارند. در این بین مدل‌های ساخته شده از ایمپالا و در نهایت کپریس در دهه هفتاد میلادی، معمولا از نظر ارزش مادی در سطح جهانی چندان مطرح نیستند. به طوری که در آمریکا این مدل‌ها را به راحتی می‌توان با قیمتی کمتر از 10 هزار دلار معامله کرد. این وضعیت شامل نسل‌های پنجم و ششم ایمپالا و دوم و سوم کپریس می‌شود. این خودروها در دهه پنجاه شمسی در تیراژی نسبتا قابل توجه به ایران وارد شدند و به خاطر طراحی اصیل و ابعاد بزرگ و کشیده، این روزها در بین علاقمندان خودروهای آمریکایی بسیار پرطرفدارند. با این حال با توجه به بحران نفتی و افول جنرال موتورز در سال‌های میانی دهه هفتاد، از نظر کیفیت ساخت و قدرت پیشرانه با روزهای اوج این غول صنعت خودرو فاصله زیادی دارند و باید پذیرفت که به خاطر محدودیت‌ها در ایران تا این حد پرطرفدار هستند.

    بیوئیک رگال/شورولت مانتی کارلو
    کوپه‌های لوکس آمریکایی معمولا به خاطر ابهت خاص و طراحی جذابی که دارند، در بین علاقمندان مطرحند. در این بین برخی از این کوپه‌ها به لطف پیشرانه‌های بزرگ و نیرومندشان، تا حدی به بازار خودروهای عضلانی نیز سرک کشیده‌اند. همین امر سبب شده تا محصولاتی نظیر بیوایک ریویرا و نسل اول شورولت مانتی کارلو در بین علاقمندان در سطح جهانی مطرح باشند. در این بین متاسفانه به خاطر شرایط بازار ایران، نمونه‌های قدیمی‌تر چنین خودروهایی در ایران کمیاب است. به همین خاطر نمونه‌های نسبتا جدیدتر پرطرفدارترند و قیمت بسیار بالاتری نسبت به همتایان جهانی خود دارند. نسل‌ دوم شورولت مانتی کارلو از نظر قدرت پیشرانه با روزهای اوج نسل اول این مدل فاصله دارد. نسل سوم نیز کلا خودرویی نسبتا کوچک است و فاکتور ابهتی که برای خودروهایی اینچنینی ضروری است، ندارد. در مورد نسل اول و سری اول نسل دوم بیوئیک رگال نیز وضعیت دقیقا مشابه است.

    فورد ماستنگ مک‌وان
    نسل اول فورد ماستنگ قطعا یکی از مهم‌ترین خودروهای تاریخ است که در صنعت خودرو و تاریخ خودروسازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نمونه‌های خاص نسل اول این مدل امروزه در مزایده‌های بین المللی با قیمت‌هایی نجومی معامله می‌شوند. با این حال سری آخر نسل اول تا حدودی استثنا است و هنوز می‌توان آن را با قیمت‌هایی معقول‌تر خریداری کرد. این سری با توجه به ابعاد بزرگ‌تر و طراحی تا حدی لوکس و به دور از جذابیت‌های کلاسیک سری اول و خشونت مثال زدنی سری دوم، بیشتر یک کوپه بزرگ است تا یک پونی کار اصیل. با این حال در ایران تعداد نمونه‌های موجود از این سری بسیار بیشتر از سری‌های دیگر است و با توجه به پیشرانه‌های حجیم (که در مدل 1973 چندان هم قوی نیستند)، طرفداران بیشماری دارد. همین امر سبب شده تا امروزه یک مکوان 1973 که ممکن است کمتر از 30 هزار دلار قیمت داشته باشد، در ایران چندین برابر این رقم قیمت بخورد!

    سری سوم نسل سوم شورولت کوروت
    نسل سوم شورولت کوروت یا همان نسل C3 در سال 1968 معرفی شد و تا سال 1982 در خط تولید ماند. در این مدت تغییرات ظاهری و فنی بسیاری در این مدل ایجاد شد. امروزه مدل‌های سری اول که سپر فلزی و پیشرانه‌های قدرتمندتری دارند، در بازار جهانی با قیمت‌های نسبتا بالاتری معامله می‌شوند. سری دوم که سپر جلوی پلاستیکی و سپر عقب فلزی دارد در میانه راه است و پس از آن سری سوم با سپرهای پلاستیکی در جلو و عقب و پیشرانه‌های نسبتا ضعیف، در ته جدول هستند و معمولا به سختی بالاتر از 12 هزار دلار قیمت می‌خورند. از نظر کیفیت ساخت و مونتاژ، این سری نیز افت محسوسی نسبت به مدل‌های قبلی دارند و بسیاری از کارشناسان و متخصصان و تعمیرکاران، بارها این سری را یکی از بدترین کوروت‌های تاریخ دانسته‌اند. با این حال به لطف کمیابی و بازار داغی که این سری از کوروت دارد، همین مدل‌های 1974 تا 1977 در ایران با قیمت‌هایی نجومی معامله می‌شوند!

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو