فونیکسریمکسبهتام

خداحافظی همیشگی با ب‌ام‌و M۷۶۰Li

عصر خودرو- قوانین آلایندگی سخت‌گیرانهٔ سبب شده است ب‌ام‌و موتور دوازده سیلندر خود که در سدان پرچم‌دار سری ۷ ارائه می‌شود را کنار بگذارد.

خداحافظی همیشگی با ب‌ام‌و M۷۶۰Li
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران،  قوانین آلایندگی سخت‌گیرانهٔ این روز‌ها تهدیدی برای موتور‌های دوازده سیلندر شده و این موتور‌های دوست‌داشتنی یکی پس از دیگری در حال قربانی شدند هستند. حال نیز گزارش جدیدی منتشر شده که ادعا می‌کند ب‌ام‌و قصد دارد موتور دوازده سیلندر خود که در سدان پرچم‌دار سری 7 ارائه می‌شود را کنار بگذارد.

    طبق این گزارش، ب‌ام‌و در پاییز آینده به تولید مدل دوازده سیلندر M760Li پایان خواهد داد. البته این گزارش می‌گوید این اقدام برای بازار اروپا صورت خواهد گرفت و بنابراین ممکن است سدان V12 ب‌ام‌و همچنان در بازار‌های دیگری عرضه شود. M760Li، اما فروش کمی دارد و طبق این گزارش، ب‌ام‌و قصد ارائه جانشینی برای آن در نسل بعدی سری 7 ندارد که این یعنی موتور V12 باواریایی‌ها به پایان راه رسیده است.

    البته ب‌ام‌و هنوز این گزارش را تأیید نکرده، اما مدیران این شرکت قبلاً گفته‌اند که موتور V12 دوران پایانی عمر خود را سپری می‌کند. سال گذشته مدیرعامل ب‌ام‌و M گفت من فکر نمی‌کنم در آینده‌ای قابل پیش‌بینی ما یک مدل دوازده سیلندر جدید داشته باشیم. علاوه بر این، رئیس بخش تحقیق و توسعهٔ ب‌ام‌و نیز اوایل سال جاری این گفته را به‌طور ضمنی تأیید کرده و اظهار داشت:موتور V12 ممکن است آینده‌ای نداشته باشد، زیرا ما سالانه تنها چند هزار دستگاه از این موتور تولید می‌کنیم درحالی‌که چندین هزار یورو هزینهٔ اضافی برای انطباق آن با قوانین سخت‌گیرانهٔ تولید گاز‌های گلخانه‌ای موردنیاز است.

    بااین‌حال، ب‌ام‌و پیش‌ازاین گفته بود این موتور حداقل تا سال 2023 تولید خواهد شد.

    درهرحال این خبر می‌تواند برای طرفداران ب‌ام‌و بسیار ناراحت‌کننده باشد، زیرا M760Li سدان فوق‌العاده‌ای است. پیشرانهٔ 6.6 لیتری V12 توئین توربوی این ماشین 600 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل می‌شود تا سدان پرچم‌دار ب‌ام‌و را ظرف تنها 3.6 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برساند. حداکثر سرعت این مدل، اما به‌صورت الکترونیکی روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

    البته اگر ب‌ام‌و پیشرانهٔ V12 خود را کنار بگذارد بازهم به معنای خداحافظی کامل این شرکت با موتور‌های دوازده سیلندر نخواهد بود، زیرا رولزرویس فانتوم و کولینان هردو از یک موتور 6.75 لیتری V12 توئین توربو استفاده می‌کنند. گفته می‌شود در نسل آیندهٔ رولزرویس گوست نیز بجای موتور 6.6 لیتری V12 ب‌ام‌و، از همین موتور 6.75 لیتری استفاده خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو