فونیکسریمکسبهتام

براساس پلاسما؛

سامانه کاهش ۷۵درصدی آلودگی خودرو تولید شد

عصر خودرو- محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و ساخت سیستمی شدند که می تواند میزان آلودگی خودروها را تا ۷۵ درصد کاهش دهد.

سامانه کاهش ۷۵درصدی آلودگی خودرو تولید شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دود ایجاد شده ناشی از اگزوز خودروها سهم بسزایی در آلودگی هوای کلان‌شهرها از جمله پایتخت ایفا می‌کند. حال تصور کنید دستگاهی به صرفه و موثر اختراع شود که میزان این آلودگی را تا 75 درصد کاهش دهد.

    این اقدامی است که در یک شرکت دانش بنیان انجام شده است.

    رسول یاراحمدی مدیر عامل این شرکت اظهار کرد: این دستگاه راکتور تصفیه گازهای خروجی با کمک پلاسما نام دارد که می تواند گازهای آلوده محیط را گرفته و با کمک پلاسما آنها را تصفیه کند. این دستگاه می‌تواند روی خودروهای سواری نیز نصب شود و به شکل موثری آلودگی ایجاد شده توسط آنها را کاهش دهد.

    مدیر عامل شرکت دانش بنیان گفت: یک شرکت فرانسوی نوعی از این دستگاه را ساخت که برای خودروهای گازوئیل سوز استفاده می‌شود، در ایران اما موفق شدیم که دستگاه مناسب برای خودرو های بنزین سوز را تولید کنیم.

    یاراحمدی قیمت تمام شده این دستگاه را 1 میلیون و 500 هزار تومان اعلام کرد و افزود: معتقدیم استفاده از این دستگاه صرفه اقتصادی دارد و با توجه به اینکه به صورت مداوم در حال  کار بر روی آن هستیم ممکن است که قیمت آن در آینده نیز کاهش یابد. این دستگاه  موفق شده از مرکز تحقیقات آلودگی هوا نیز مجوز اخذ کند.

    وی افزود: همکاران کلیدی مشارکت کننده در این طرح اکثراً عضو هیئت علمی و مدرس دانشگاه هستند و سالها تجربه و اندوخته دانش خود را به آزمایشگاه آوردند تا این ایده و فکر به محصولی کار آمد تبدیل شود.  در صورتی که از این طرح حمایت صورت گیرد، اطمینان می‌دهیم که می‌تواند نقش موثری در کاهش آلودگی هوا ایفا کند.

    به گفته وی، تولید دستگاهی برای تصفیه هوای محیط مراکز درمانی درگیر با کرونا نام پروژه دیگر این مجموعه است که می‌تواند از کادر درمان در برابر  هوای آلوده به ویروس کرونا به شکل موثری حمایت کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو