فونیکسریمکسبهتام

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران:

تغییر تخصیص ارز موجب ایجاد اخلال در بازار لاستیک می‌شود

اختلاف ۶۰ درصدی قیمت بازاری با کارخانه

عصر خودرو- سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت:‌ با توجه به آنکه حدود ۴۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز این صنعت به لحاظ ارزشی وارداتی است قیمت این محصول در این ۴۰ درصد با افزایش ۳ برابری روبه‌رو می‌شود که اثرات آن در مجموع در قیمت تمام شده محصول و در نهایت در قیمت فروش مشاهده خواهد شد.

تغییر تخصیص ارز موجب ایجاد اخلال در بازار لاستیک می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایلنا، مصطفی تنها درخصوص تغییر ارز تخصیص یافته به گروه لاستیک، گفت: این مسئله از دوجنبه روبه‌رو شدن با سیستم جدید عدم تجربه که ممکن است زمان بیشتری را طلب کند و از طرف دیگر اعمال فشار نقدینگی به شرکت‌ها به دلیل بیش از 3 برابر شدن قیمت مواد اولیه تمام شده، ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. بنابراین نیاز است که بانک مرکزی تسهیلاتی را برای این صنعت در نظر بگیرد تا بتوانیم حداقل در اولین چرخه تولید با کمترین مشکل مواجه باشیم.

    وی با بیان اینکه پیامد اصلی این مسئله در نهایت متوجه مصرف کننده خواهد بود گفت: با توجه به آنکه حدود 40 درصد مواد اولیه مورد نیاز این صنعت به لحاظ ارزشی وارداتی است قیمت این محصول در این 40 درصد با افزایش 3 برابری روبه‌رو می‌شود که اثرات آن در مجموع در قیمت تمام شده محصول و در نهایت در قیمت فروش مشاهده خواهد شد.

    سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران با اشاره به مشکلات پیش آمده در پی این تصمیم گفت:‌ این مسئله ممکن است در ابتدا موجب اختلال در بازار شود و همچنین ممکن است برخی از فروشندگان تا روشن شدن قیمت‌ها در بازار از فروش محصول خود خود داری کنند که در نتیجه آن سطح قیمت‌ها تغییر خواهد یافت.

    وی با بیان اینکه درحال حاضر قیمت تایرهای رایج در بازار بیش از قیمت اعمالی نرخ جدید ارز در قیمت تمام شده و فروش تایر است، گفت‌: حتی اگر میزان ارز جدید را در قیمت تمام شده تایر اعمال کنیم باز هم قیمت آن به قیمت‌های موجود در بازار نخواهد رسید و ارزان‌تر خواهد بود. قیمت‌های بازار حدود 40 تا 60 درصد با قیمت‌های کارخانجات متفاوت است و دلایل این مسئله مشخص نیست.

    تنها درخصوص دلایل تغییر ارز در این صنعت، گفت: این سیاستی است که بانک مرکزی به عنوان مدیر بازرگانی مبادلات پولی کشور در نظر گرفته است تا در شرایط تحریم‌های حداکثری فعلی بتواند کشور را مدیریت کند.

    وی با بیان اینکه در نهایت قیمت‌ها را سازمان حمایت از تولید و مصرف کننده تعیین خواهد کرد و ما به عنوان شرکتی بزرگ و مطرح ملزم به تبعیت از آن هستیم گفت:‌ این درحالی است که کسبه‌ها در بازار بر طبق مقتضیات زمان عمل می‌کنند و با شرایط فعلی اقتصادی حاکم بر کشور کاملا طبیعی است.

    سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران تاکید کرد: به عنوان تولید کننده و در دست داشتن بخشی از اشتغال کشور که بسیاری از صنایع در حاشیه آن به وجود آمده است و به سایر صنایع تایر کشور از جمله تجهیزات و ماشین‌آلات سرویس می‌دهد و حدود 100 هزار نفر در آن شاغل هستند، به نظر می‌رسد که به عنوان یک شاخه صنعتی مورد حمایت نیست و به اندازه سهمی که در اشتغال، رشد اقتصادی کشور و تولید ارزش افزوده کشور دارد اهمیت داده نمی‌شود و انتظار داریم که بیش از این مورد حمایت قرار بگیریم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو