فونیکسریمکسبهتام

معاون امور صنایع وزارت صمت اعلام کرد:

تداوم تولید و عرضه مهمترین عامل در تنظیم بازار خودرو

عرضه ۷۵ هزار دستگاه خودرو در طرح پیش فروش هفته آینده

عصر خودرو- معاون امور صنایع وزارت صنعت معدن و تجارت در گفت و گو با برنامه ایران امروز رادیو ایران در مورد تمهیدات اتخاذ شده برای کنترل و مدیریت بازار خودرو گفت: مهمترین عامل اعلام شده از سوی وزارت صمت برای ساماندهی این بازار تداوم تولید و عرضه است.

تداوم تولید و عرضه مهمترین عامل در تنظیم بازار خودرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از شاتا، مهدی صادقی نیارکی افزود: در صورت نبود توازن در تولید و عرضه همه روشهای اتخاذ شده برای تنظیم بازار خودرو موفق نخواهد شد؛ در همین راستا نرخ رشد تولید در این صنعت که در شش ماه دوم سال 98 داشتیم در برنامه تولید امسال نیز مد نظر است که البته رشد تولید در صنعت خودروسازی، نیازمند چند الزام ضروری است.

    وی ادامه داد: تامین نقدینگی مورد نیاز صنعت خودرو و صنعت قطعه سازی کشور که حتماً باید نهادهای پولی و بانکی همچون گذشته همراهی کاملی در این خصوص داشته باشند و ما بتوانیم مشکلات موجود را رفع و شرایط را برای تامین نقدینگی مورد نیاز خودروسازان فراهم آوریم.

    صادقی نیارکی اضافه کرد: خروج خودروساز از حاشیه زیان بحث بعدی مورد توجه وزارت صمت است و ضرورت دارد که قیمت های مصوب برای خودروها به گونه ای تعیین شوند تا خودروساز حداقل برای تامین نهاده های تولید خود متضرر نشود و حداقل از نقطه سر به سر هزینه ها بالاتر قرار گیرد.

    معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: این شرایط، امکان افزایش ظرفیت های داخلی سازی و ایجاد زمینه‌های تحقیق و توسعه و بهره گیری از پلتفرم های جدید و سایر تکالیف مشخص شده را در صنعت خودروسازی کشور فراهم می کند.

    صادقی نیارکی افزود: بحث تامین و تخصیص ارز مورد نیاز برای قطعات و مواد اولیه مورد نیاز که فعلاً ساخت داخل آنها محقق نشده و به اجبار باید وارد شوند نیز در تداوم تولید موثر است.

    امسال شاهد جهش تولید در تولید خودرو سواری خواهیم بود

    وی ادامه داد: پیش بینی ما نشان دهنده آن است که امسال در این صنعت رشد تولید خواهیم داشت و حتی شاهد جهش تولید در تولید خودرو سواری خواهیم بود.

    صادقی نیارکی تصریح کرد: تا حد زیادی بر تحریم‌ها در این صنعت فائق آمده ایم و با رشد تولید در صنعت خودروسازی کشور طی 6 ماهه دوم سال ،98 توانسته ایم این امر را ثابت کنیم.

    واقعی کردن تقاضا و عدالت در توزیع در تولید و عرضه خودرو

    وی افزود: رکن دوم در مدیریت بازار خودرو، ساماندهی نحوه فروش خودرو است و بر همین مبنا شعاری با عنوان واقعی کردن تقاضا و عدالت در توزیع تعیین شده است که در همین راستا برای واقعی کردن تقاضا شرایط و ضوابطی تعیین شده اند که عموم ذینفعان از آن مطلع هستند، مانند اینکه هر کد ملی فقط یک خرید می تواند انجام دهد، در 36 ماه گذشته خریدی از هیچ خودروسازی نداشته باشد، پلاک فعال جاری نداشته باشد و محدودیت هایی که در حوزه تحویل خودرو و نظارت بر بازار اعلام و اعمال شده است مرتباً بروز رسانی شده و اطلاع رسانی نیز می شوند.

    معاون امور صنایع وزارت صمت تصریح کرد: برای تحقق عدالت در توزیع این برای نخستین بار است که این مدل از فروش خودرو در کشور انجام می شود و با عنایت به اعتراضاتی که در گذشته روی عملکرد سایت های فروش شرکت های خودرو سازی وجود داشت در این مدت فرصت برابری برای همه متقاضیان ایجاد کردیم و شرایط برای تقاضای واقعی فرآهم شده است و با توجه به اینکه تعداد متقاضیان از تعداد خودرو های قابل عرضه در این طرح پیش فروش بیشتر است قرعه کشی در حضور مراجع نظارتی انجام می شود و خودرو با عدالت میان مصرف کنندگان توزیع می شود.

    اعمال مالیات بر عایدی سرمایه در خرید و فروش خودرو

    صادقی نیارکی تاکید کرد: این نشان می دهد که وزارت صمت هم برای طرف عرضه و هم طرف تقاضا برنامه لازم را مدنظر دارد و در همین چارچوب یکسری مباحث کلان اقتصادی نیز که متوجه صنعت خودروسازی کشور است و از سوی دولت محترم مواردی در حال پیگیری است که از جمله آن ها می توان به موضوع تنظیم و تثبیت نرخ ارز اشاره کرد که می تواند به این صنعت کمک کند و اعمال مالیات به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته و وزارت اقتصاد برای کسانی که وارد این بازار شده اند و هدفشان سوداگردی است طرحی را مدنظر قرار داده و اعمال مالیات بر عایدی سرمایه در دستور کار قرار گرفته است.

    وی گفت: در اصل خودرو یک کالای مصرفی با دوام است و باید به دست مصرف کننده واقعی برسد که امیدوارم با این پیش بینی های انجام شده این هدف محقق شود.

    صادقی نیارکی افزود: طی دو هفته در روز های جمعه ، جلسه کمیته خودرو با حضور سرپرست وزارت صمت تشکیل شده و دستگاه های نظارتی نیز نظرات خود را اعلام کردند و یک اتفاق نظری بین دستگاه ها برای ساماندهی تولید و بازار خودرو به وجود آمده است.

    پیش بینی 3 مرحله دیگر از فروش فوق العاده خودرو

    وی اضافه کرد: روش حاضر در فروش فوق العاده خودرو فرصت برابری برای همه متقاضیان فرآهم می آورد و طبق برنامه ریزی انجام شده 3 مرتبه دیگر فروش فوق العاده نیز تا پایان امسال خواهیم داشت .

    عرضه 75 هزار دستگاه خودرو در طرح پیش فروش هفته آینده

    معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: علاوه بر طرح فروش فوق العاده هفته آینده نیز 75 هزار دستگاه خودرو در طرح پیش فروش در دستور کار داریم که عدد قابل توجهی است و هفته بعدی آن نیز طرح مشارکت در سود یکساله و دوساله نیز عملیاتی می شود.

    صادقی نیارکی گفت: اصل تمرکز ما ایفای تعهدات قبلی است؛ به عبارتی 60 درصد تولیدات روز به انجام تعهدات قبلی تعلق می گیرد که این اقلام نیز در عمل وارد بازار می شوند و به تعادل آن کمک خواهند کرد.

    فاکتور بیش از 100 هزار خودرو طی دو ماه گذشته

    وی افزود: خودروسازان ما طی دو ماه گذشته بیش از 100 هزار دستگاه خودرو فاکتور و عرضه کرده اند.

    برآورد یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو به عنوان تقاضای واقعی بازار

    وی اضافه کرد: در خوشبینانه ترین حالت تقاضای خودرو در کشور حدود یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار دستگاه برآورد می شود و تقاضای کاذب موجود به سبب اختلاف قیمت از درب کارخانه تا قیمت حاشیه بازار است و در همین راستا مباحث نظارتی ویژه ای مدنظر سازمان حمایت قرار گرفته و با دپوی خودرو صفر کیلومتر در پارکینگ ها برخورد می شود، ابطال گارانتی خودرو هایی که تا 1000 کیلومتر پیمایش نداشته باشند و یا ظرف سه ماه برای سرویس اولیه مراجعه نکند، ممنوعیت خروج خودرو از نمایندگی ها بدون الصاق پلاک و...، همگی با هدف مقابله با سوداگری در بازار خودرو انجام می شوند.

    معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: برای جلوگیری از ایجاد فاصله قیمت از درب کارخانه تا بازار آزاد باید در روند قیمت گذاری ها به گونه ای عمل شود که خودروسازان متضرر نشوند.

    صادقی نیارکی در پایان تاکید کرد: صنعت خودروسازی کشورمان جزو اولین صنایع بوده که مورد هدف تحریم های سخت قرار گرفت و علیرغم همه محدودیت ها خودروسازان ما موفق شدند با حمایت دولت، وزارت صمت و همراهی بانک مرکزی از شرایط پیچیده عبور کنند و بر مشکلات فائق آیند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو