فونیکسریمکسبهتام

سرپرست وزارت صمت مطرح کرد:

جهش تولید خودرو در سال جاری

عصر خودرو- سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست با تعاون‌گران با بیان اینکه ۴ میلیون تن کالای اساسی در بنادر موجود است و روزانه ۳۰۰ هزار تن کالای اساسی وارد بندر می‌شود، گفت:‌ این کالاها مرتب جایگزین می‌شوند.

جهش تولید خودرو در سال جاری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از فارس، حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه رؤسای سازمان توسعه تجارت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان امروز در اتاق تعاون و در جمع تعاون‌گران حاضر شده و نقطه نظرات فعالان تعاونی را شنیده و راه‌حل‌هایی ارائه کرد.

    * کمیته «اقدام صادرات» تشکیل می‌شود

    در این مراسم، حسین مدرس‌خیابانی در واکنش به گلایه برخی رؤسای اتحادیه تعاونی مبنی بر مشارکت در بحث‌های مربوط به تعاونی به حمید زادبوم معاون خود و رئیس سازمان توسعه تجارت  دستور داد: کمیته‌ای در سازمان توسعه تجارت با عنوان کمیته «اقدام صادرات» با هدف رفع مشکل بنگاه به بنگاه صادرکننده با حضور نمایندگان سه اتاق تعاون، بازرگانی و اصناف تشکیل دهید و هر هفته جلسات این کمیته برگزار و نتیجه آن به بنده گزارش شود.

    وی گفت: در این کمیته قرار نیست موضوعات کلی مطرح شود بلکه مشکلات ریز و جزء به جزء بنگاه‌های صادراتی مطرح و در هر جلسه مسؤولان هر دستگاه را دعوت کنید تا مشکلات بنگاه‌های صادرکننده برطرف شود. مثلا اگر موضوعی مرتبط با بانک بود حتما نماینده بانک مرکزی را هم در این کمیته دعوت کنید و بنگاه‌های صادراتی نیز با معرفی اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف حضور یابند.

    * روزانه 40 هزار تن کالای اساسی وارد بنادر می‌شود

    سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین در مورد گلایه یکی از تعاون‌گران مبنی بر ماندن کالاهای اساسی در بنادر گفت: مواد اولیه و کالاهای اساسی به میزان 6 میلیون تن در بنادر کشور مانده بود که بخشی از آن تخلیه و ترخیص شد و همچنان 4.2 میلیون تن مانده است اما دلیل آن این است که حدود 1.2 میلیون تن کالا در لنگرگاه وجود دارد و روزانه بین 300 تا  400 هزار تن کالای اساسی در بنادر کشور در حال تخلیه است. بنابر این درست است که میزان کالای موجود در بندر تغییر نکرده اما مرتب با کالاهای جدید جایگزین می‌شود.

    * علیرغم تحریم‌ها و محدودیت انتقال ارز قفسه فروشگاه‌ها در بحران کرونا پر از اجناس بود

    وی گفت:‌ باید مدیریت کشورمان را با کشورهای دیگر در شرایط کرونا بررسی کنیم چون این پدیده در همه جهان ظاهر شد و در جلوی چشم مردم دنیا مشخص شد که مغازه‌ها و قفسه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشورهای مدعی چگونه خالی و غارت شد اما در کشور ما با وجود تحریم‌ها و محدودیت انتقال ارز  فروشگاه‌های کشور و مغازه‌ها پر از اجناس بود و مردم هیچ مشکلی در بحران کرونا احساس نکردند. بنابر این مسأله ما باید تولیدمحوری و حمایت از تولید باشد.

    مدرس‌خیابانی همچنین با بیان اینکه کشور ما در کنار تحریم‌های ظالمانه با چاشنی غلیظ جنگ رسانه‌ای مواجه است، گفت:‌ مسؤولان باید بدانند چگونه حرف می‌زنند و دشمن از حرف‌های آنها سوء استفاده نکند و باید پیام امیدآفرینی به مردم بدهیم؛ به عنوان مثال در جلسه‌ای که روز گذشته با سازمان توسعه معادن داشتیم اعلام شد 200 طرح معدنی به ارزش 170 هزار میلیارد تومان و ظرفیت ایجاد 50 هزار اشتغال مستقیم و 400 هزار شغل غیرمستقیم در کشور در آستانه بهره‌برداری قرار دارد؛ مانند طرح‌های معادن سنگان، معادن استان فارس و استان گلستان که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

    سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: قبلاً عده‌ای مقایسه می‌کردند که چرا صادرات غیرنفتی ما در مقایسه با فلان کشور که 180 میلیارد دلار صادرات دارد اندک است اما این نکته را در نظر نمی‌گرفتند که فلان کشور همسایه به هیچ وجه مشکلات تحریم بانکی و مشکل انتقال پول، مشکل تحریم کشتیرانی و بنادر مانند کشور ما را ندارد و ما درگیر یک جنگ تمام  عیار اقتصادی هستیم اما در عین حال مدیریت کشور بگونه‌ای بود که در کرونا هیچ کمبودی احساس نشد.

    * امسال تولید فولاد و خودرو 100 درصد جهش خواهد کرد

    وی این را هم گفت: اگر سه اهرم نظام حاکمیت،‌نهاده‌های عمومی، اتاق‌های تعاون، بازرگانی، اصناف و مردم در کنار هم آمدند مدیریتی مانند اربعین و دوران کرونا به خوبی انجام می‌شود؛ دولت به تنهایی موفق نمی‌شود،‌ اما با حضور نیروهای جهادی و نهادها و حضور مردم می‌توان در جهش تولید هم موفق بود.

    مدرس‌خیابانی اتاق تعاون ایران را نماد مردمی بودن اقتصاد کشور دانست و گفت:‌در اتاق اصناف هم 3 میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد و اگر تقاضای کالای ایرانی نباشد امکان رونق تولید نخواهد بود.

    سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال 100درصد جهش تولید در صنایع فولاد و خودروسازی انجام می‌شود و جهش تولید بدون صادرات نمی‌شود. ممکن است تقاضای داخلی هم امکان جذب همه تولید را نداشته باشد باید مسیر صادرات آسان شود.

    * 60 درصد صادرات به همسایگان از طریق تعاونی‌های مرزنشینان انجام می‌شود

    وی همچنین گفت: عامه مردم فکر می‌کنند مرزنشینان برای واردات و قاچاق بکار گرفته می‌شوند در حالی که 60 درصد صادرات کشور به کشورهای همسایه و از طریق تعاونی‌های مرزنشین انجام می‌شود و استان‌های مرزنشین ظرفیت فوق‌العاده در توسعه صادرات دارند. بگونه‌ای که 3 برابر واردات از طریق مرزنشینان، صادرات کالای غیرنفتی انجام می‌شود.

    مدرس‌خیابانی این را هم گفت:‌هیچ محدودیتی برای صادرات غیرنفتی وجود نداریم و همانگونه که در خانه صنعت و معدن و ایمیدرو گفتیم هیچ چیز مهم‌تر از صادرات غیرنفتی نیست. مبادلات مرزی باید به سمت صادرات برود و واردات مرزی فقط برای اقلام اساسی، مواد اولیه و قطعات صنعتی باشد.

    * از ملوانان خواستم به جای ته‌لنجی قطعات مورد نیاز تولید را وارد کنند

    سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در بوشهر به ملوانان گفتم شما تا دیروز با سهمیه ته‌لنجی برنج و خودرو وارد می‌کردید از امروز به واردات قطعات تولید اقدام کنید.

    وی این را هم گفت: برای رونق ساخت داخل یا باید فناوری داشته باشیم یا از طریق مهندسی معکوس به فناوری نوین دست پیدا کنیم و یا از طریق انتقال فناوری و دانش روز دنیا اقدام کنیم.

    مدرس‌خیابانی همچنین در مورد گلایه رئیس اتحادیه کشباف و جوراب مبنی بر رکود در این صنعت گفت: طبق گزارش همکاران ما وضع صنایع کشباف در کرونا بهتر شد و تولید 190 هزار ماسک اکنون به 4 میلیون ماسک به صورت صنعتی و در مجموع حدود 6 میلیون ماسک صنعتی و در کارگاه‌های خانگی در کشور تولید می‌شود و به نظر می‌رسد وضع صنایع کشباف بهتر شده باشد.

    * تنها 3 درصد از بنگاه‌ها از تسهیلات 75 هزار میلیاردی کرونا استقبال کردند

    وی گفت: کرونا در تجارت جهانی اثر گذاشت بگونه‌ای که 33 درصد تجارت کاهش یافت، رشد اقتصادی کشورها بین نیم تا 5.5 درصد افت کرد، نرخ بیکاری کشورها از 3.4 درصد به 14.5 درصد حتی 16 درصد افزایش یافت، بیکاری در آمریکا به 40 میلیون نفر رسید و طبعا کرونا در کشور ما هم اثر گذاشته و باعث افزایش بیکاری شده است.

    سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امیدواریم تسهیلات 75 هزار میلیارد تومان برای بنگاه‌ها زودتر پرداخت شود گرچه تنها 3 درصد از شرکت‌های آسیب‌دیده از کرونا از این تسهیلات استقبال کردند.

    مدرس‌خیابانی این را هم گفت: با آمدن کرونا مرزها بسته شد اما اکنون اکثر مرزهای کشور باز شده و فعال است و به زودی جریان تجارت کشور به مسیر اصلی برمی‌گردد.

    * در بدبینانه‌ترین حالت به اندازه سال 98 صادرات غیرنفتی خواهیم داشت

    وی گفت: در بدبینانه‌ترین حالت امسال 41 میلیارد دلار به اندازه سال 98 صادرات غیرنفتی خواهیم داشت و صادرات در هر استان به تفکیک بخش‌ها اعلام می‌شود.

    سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت این را هم گفت: برای فعال کردن معادن تعطیل در استان‌ها قرار شد آمار معادن فعال و تعطیل شده هر استان به صورت شفاف اعلام شود و کسانی که مجوز معادن گرفته و آن را فعال نکرده‌اند مجوز آنها باطل شده و به افراد جدید مجوز داده شود.

    مدرس‌‌خیابانی گفت: در مورد فعال کردن واحدهای معطل در شهرک‌های صنعتی هم آمار واحدهای فعال و راکد شهرک‌های صنعتی اعلام می‌شود تا رقابتی برای فعال کردن واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی در کشور ایجاد شود.

    وی همچنین در مورد تأمین مواد اولیه برای رونق تولید گفت: قرار شد مواد اولیه و تجهیزات هم از طریق بورس کالا و هم از طریق بنگاه‌ها تأمین شود و قرار شد 50 درصد تولیدات از طریق بورس کالا و 50 درصد به صورت جریان نقد به بازار در اختیار بنگاه‌های تولیدی قرار گیرد.

    * خط ویژه برای تامین فولاد لوازم خانگی از درب کارخانه

    سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: برای شرکت‌های تولید لوازم خانگی یک خط ویژه‌ای با فولاد مبارکه در نظر گرفته شد تا تأمین مواد اولیه این کارخانه‌ها مستقیماً از کارخانه‌های فولاد تأمین شود.

    وزیر صنعت همچنین با اطمینان خاطر گفت: با هرگونه گرانی افسارگسیخته در بازار برخورد می‌کنیم در این زمینه انبارها و مراکز نگهداری کالا را رصد می‌کنیم حتی اگر تولیدکننده قیمت کالای تولیدی را بیش از اندازه افزایش دهد با آن برخورد می‌کنیم گرچه هزینه‌های تولید به خاطر نرخ ارز بالا رفته است.

    مدرس‌خیابانی همچنین گفت:‌برای تأمین مواد اولیه واحدهای بزرگ قرار شد خود کارخانه‌های تأمین کننده مواد اولیه با آنها در ارتباط باشند همچنین برخی از اقلام از طریق بورس کالا و سامانه بهین‌یاب تأمین می‌شود؛ ارز حاصل از صادرات هم توسط اتاق پایاپای و با حضور نماینده وزارت صنعت و بانک مرکزی مبادله می‌شود. گر چه منابع ارزی کشور محدود شده اما با همه این شرایط اقدام به واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید و تجهیزات اقدام می‌کنیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو