فونیکسریمکسبهتام

تاثیرات تغییر ارز تخصیصی به صنعت تایر

عصر خودرو- سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر به بیان تاثیرات تغییر ارز تخصیصی به صنعت تایر پرداخت.

تاثیرات تغییر ارز تخصیصی به صنعت تایر
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، در پی انتقال لاستیک و مواداولیه برای تخصیص ارز، از گروه 1 به گروه 2 و اعلام اینکه دیگر ارز تخصیصی به این گروه کالایی نیمایی خواهد بود، مصطفی تنها، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: باتوجه به اینکه حقیقتا در شرایط  بدی به سر می‌بریم، با تغییر این اولویت تخصیص ارزی، در ابتدا توجه به تغییر قیمت جلب می‌شود؛ چراکه برای مصرف‌کننده و البته صنعت حمل‌ونقل کشور که بر روی قیمت بسیاری از کالاها موثر خواهد بود، تاثیر خواهد گذاشت و این تاثیر حتمی خواهد بود؛  لذا بدون شک بر تورم کشور نیز تاثیرگذار خواهد بود.

    سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر تاکید کرد: اما برای ما به عنوان تولیدکننده، اصلی‌ترین موضوع  این است که بتوانیم تولید داشته باشیم؛ به عبارتی بایستی به موقع بتوانیم ارز را دریافت کرده و مواداولیه مورد نیاز خود را تامین کنیم تا تولید متوقف نشود. حفظ تولید اولویت اول و مهمترین دغدغه ماست. زمانی که اولویت ارزی تغییر می‌کند، طبیعتا معنی آن این است که ارز مصرفی صنایع متفاوت شده و افزایش پیدا کرده است؛ در نتیجه به تبع قیمت تمام شده آن‌ها نیز تغییر و قیمت برای مصرف‌کننده هم افزایش پیدا خواهد کرد.

    وی افزود: اما آنچه که در حال حاضر بسیار حائز اهمیت است این است که با اوضاعی که برای قیمت نفت ایجاد شده است و با توجه به شرایط تحریمی، دیگر درآمدهای ارزی نفت مکفی نیازهای کشور نباشد و به ناچار باید تمهیدات دیگر اندیشیده شود. یکی از این تمهیدات به طور مثال انتقال برخی کالاها از گروه 1 به گروه 2 است. در اینجا قیمت ارز تغییر می‌کند اما آیا واقعا با همین قیمت، عرضه و تخصیص صورت خواهد گرفت؟ این سوالی است که مسئولان باید به آن پاسخ دهند و در جریان آن هستند.

    سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر با طرح این سوال که آیا واقعا صادرات غیرنفتی ما در حدی هست که صنایعی که قرار است با ارز نیمایی کار کنند، بتوانند ارز مورد نیاز خود را تامین کنند یا خیر؛ گفت: با ایجاد چنین تغییراتی، این سوال و تردید پیش می آید که وقتی قرار است همه ما به سمت استفاده از ارز حاصل از صادرات برویم، صادرات پاسخگو خواهد بود؟ این‌ها مسائل بسیار مهمتری برای ما به عنوان تولیدکننده است.

    تنها تصریح کرد: از سوی دیگر، زمانی که نرخ ارز برای ما تغییر کند، واردات مواداولیه خارجی هم با نرخ بالاتری صورت می‌گیرد و باتوجه به اینکه 40 درصد ارزشی مواداولیه را مواداولیه خارجی و وارداتی تشکیل می‌دهد، هرگونه تغییر نرخ ارز به میزان این 40 درصد مستقیما بر قیمت تمام‌شده اثرگذار خواهد بود و آن را افزایش می‌دهد. ضمن اینکه قیمت مواداولیه داخلی منطقا نباید تغییر داشته باشند؛ چراکه تا پیش از این هم ارز تخصیصی به تولیدکنندگان مواداولیه، ماشین‌آلات و تجهیزات ما هیچگاه ارز 4200 تومانی نبوده و از ابتدا با ارز نیمایی کار می‌کردند؛ بنابراین قاعدتا نباید این انتقال الویت ارزی بر روی قیمت مواداولیه داخلی اثرگذار باشد. اما به‌هرحال تورم داخلی بر روی آن‌ها اثرگذار خواهد بود.

    به گزارش ایسنا، چندی پیش، این مقام صنفی صنعت تایر کشور از احتمال اجرایی این شدن این تغییر و پیامدهای آن صحبت کرده بود.

    در این زمینه شرکت‌هایی که فروش اینترنتی تایر با قیمت مصوب کارخانه داشتند؛ طی اطلاعیه‌ای با تغییر نرخ ارز برای تامین مواداولیه کارخانه‌های لاستیک‌سازی اعلام کرده‌اند که نظر به استقبال و مراجعه بسیار زیاد مشتریان و همچنین با توجه به محدودیت موجودی محصولات، تا اطلاع ثانوی امکان ثبت‌نام جدید وجود نخواهد داشت. البته لازم به ذکر است فرآیند روزانه فروش برای متقاضیانی که تا پایان روز 31 اردیبهشت 99 اقدام به ثبت‌نام کردند همچنان قابل انجام است؛ ولی فروش به سایر متقاضیان که از اول خرداد 99 به بعد ثبت نام کردند در مرحله بعدی فروش که متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد، انجام می‌شود.

    انتهای پیام

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو