فونیکسریمکسبهتام

دلایل نابسامانی بازار لاستیک خودرو

عصر خودرو- دلایل نابسامانی بازار لاستیک خودرو و مشکلات تولیدکنندگان این کالا در برنامه گفت و گوی ویژه خبری امشب بررسی شد.

دلایل نابسامانی بازار لاستیک خودرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علل نابسامانی بازار لاستیک خودرو در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور حمید محله ای معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت و باقر جوان مدیر کل حمل و نقل سازمان راهداری مورد بررسی قرار گرفت.

    محله ای با اشاره به اینکه عنوان شده که لاستیک به فروش نمی رود و رسوب دارد گفت: 19 میلیون لاستیک در کشور تولید و ارز آن به صورت نیمایی تامین می شود. در مورد لاستیک سبک سه و نیم میلیون حلقه در کشور مصرف داریم و 2.8  از طریق واردات تامین می‌شود، در حوزه لاستیک سنگین نیز از طریق سامانه اقدام به توزیع می‌کنیم.

    او با اشاره به اینکه آنهایی که در ناوگان عمومی هستند باید بدانند از طریق وزارت راه و به غیر از آن از طریق سامانه کالا لاستیک سنگین عرضه می شود افزود: در حوزه لاستیک سنگین اتفاق خوبی رخ داده و لذا تمامی لاستیک ها از طریق حواله با قیمت مصوب به دست مردم می‌رسد.

    معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت با اشاره به اینکه لاستیک سنگین با ارز نیمایی اخیرا وارد بازار شده است خاطر نشان کرد: رانندگان می‌توانند به سهمیه خود برسند، اما متاسفانه تولیدکنندگان همکاری لازم را ندارند و تولیداتشان را در سامانه درج نمی کنند، الان نزدیک به 600 هزار حلقه لاستیک در سامانه فروخته شده است و مابقی به بازار می‌رود.

    محله ای تصریح کرد: سامانه ای را که وزارت صمت راه اندازی کرده تکمیل کننده سامانه راهداری است. بخشی از نیاز را وزارت راه نمی‌توانست پشتیبانی کند. سامانه ما مستقیم با متقاضی مرتبط است یعنی خود راننده مراجعه و درخواست خود را ارائه می کند و در نهایت لاستیک تأمین می‌شود اما در سامانه راهداری کاربر وجود دارد و این کاربر در خواست را ثبت می کند.

    او افزود: اگر کارخانه ای می‌گوید 120 هزار حلقه تولید کرده چرا در فروشش 20 هزار حلقه بیرون می آید ، پس باید گفت این صد هزار حلقه به مشکلات دامن می‌زند.

    معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت با اشاره به اینکه مشکل در لاستیک سبک شدید  است عنوان کرد: حمایت از تولید در راس امور است اما حمایت باید دوطرفه به صورت متعارف باشد، اگر به دنبال شفافیت نباشیم تفاوت فاحش قیمت ارز که نوسان دارد را نمی توان جمع کرد.

    اقدامات سازمان راهداری برای ساماندهی بازار لاستیک سنگین جاده ای

    داریوش باقر جوان مدیرکل حمل و نقل سازمان راهداری در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در سال 97 بنا به مسائل و مشکلاتی که در شبکه توزیع لاستیک به وجود آمد مسئولان به دنبال ساماندهی لاستیک سنگین جاده‌ای بودند گفت: سازمان راهداری موظف شد در این زمینه اقدامات لازم را در جهت لینک راننده و مالک وسیله نقلیه با فروشنده انجام دهد.

    او با اشاره به اینکه رانندگان بر اساس میزان پیمایشی که دارند می‌توانند مراجعه کنند افزود: همچنین رانندگان بر اساس میزان سهمیه‌ای که در سبد شان است می‌توانند اقدام کنند، سامانه راهداری در سال 97 و 98 وظیفه خود را به خوبی انجام داده است لذا نزدیک به 280 هزار حلقه در سامانه لاستیک داریم.

    مدیرکل حمل و نقل سازمان راهداری با اشاره به اینکه رانندگان مراجعاتی دارند تا بتوانند تمام نیازشان را از طریق سامانه تامین کنند ادامه داد: همه این موضوع به بحث حواله ختم می‌شود لذا بر اساس میزان موجودی، ما محدودیت‌هایی را در سهمیه بندی در نظر گرفتیم تا بتوانیم جوابگوی حداقل نیاز‌ها باشیم.

    او با بیان اینکه توافقات خوبی با وزارت صمت داشتیم گفت: 250 الی 300 هزار حلقه لاستیک فعلاً در این سامانه نیامده در حالی که با ارز نیمایی وارد کشور شده است لذا این حلقه‌ها الان در گمرکات هستند و هفته آینده توزیع خواهد شد.

    باقر جوان تاکید کرد: هرکس در هر رده‌ای که می‌خواهد باشد اگر تخلفی صورت بگیرد دیگر همکار ما نیست.

    مشکلی در تامین تایر سنگین  وجود ندارد
    مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی صنعت لاستیک ایران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه حق توزیع تمام تایر‌های سنگین را نداریم گفت: ما حق توزیع تایر‌های سنگین را نداریم، صرفاً تایر‌های سنگین با حواله توزیع می‌شود، اگر اطلاع دارید که یک کارخانه و یا واحدی تخلف می‌کند باید با آن برخورد شود، از نظر ما به عنوان مجمع تولید کنندگان تمامی تولیدکنندگان موظفند تولیداتشان را انجام دهند. ما در تایر سبک مشکل داریم، اما در تایر سنگین مشکلی وجود ندارد.

    سخنگوی انجمن صنفی صنعت لاستیک ایران با اشاره به اینکه ما 90 درصد تولیداتمان را نمی‌توانیم احتکار کنیم خاطرنشان کرد: امکان ندارد که 10 درصد را در سامانه و مابقی را فروخته باشیم.

    تنها با اشاره به چوب لای چرخ تولید گذاشتن مسئولان صمت  گفت: در مورد تایر سواری و تایر‌های باری باید اذعان کرد که کل تولید ما در پنج ماهه اول سال در تایر باری و اتوبوس 325 هزار حلقه بوده است.

    میزان تولید و فروش لاستیک به صورت شفاف در سامانه اعلام نمی شود
    وحید خراسانی کارشناس صنعت لاستیک در بخش دیگری از برنامه افزود: در سایز‌های بزرگ لاستیک مانند کامیون و اتوبوس بیشترین وابستگی را به واردات لاستیک داریم. تولید داخلی در حدود 30 درصد بازار را تامین می‌کند لذا وقتی سایز لاستیک‌ها کوچکتر می‌شود بخش تولیدات داخلی بیشتر می‌تواند نیاز بازار را تامین کند. حدود 90 درصد نیاز بازار را در بحث لاستیک سبک می‌توان از تولیدات داخلی تامین کرد.

    او با اشاره به اینکه در بازاری که وابستگی به خارج نداریم متاسفانه بیشتری مشکل را داریم اظهار کرد: تولید کننده به صورت شفاف در سامانه میزان تولید و فروش  خود را اعلام نمی‌کند.

    سعادتی نژاد رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک در ادامه برنامه با اشاره به اینکه سامانه‌ای که راهداری ایجاد کرد فقط برای لاستیک‌های سنگین بود گفت: متاسفانه سامانه راهداری کاربرد کامل را ندارد و موفق عمل نکرده است. چون لاستیک کم بود سامانه راهداری راه اندازی شد تا برای فروش لاستیک نظم داده شود، اما متاسفانه لاستیک‌های چینی وارد کشور شد و به صورت غیر تخصصی بازار اشباع شد.

    او تصریح کرد: لاستیک‌های نیمایی در انبار‌ها احتکار شده است. واحدهای صنفی، انباردار راهداری و وزارت صمت شده اند. وقتی لاستیک چینی وارد شد، مردم به دلیل ارزان بودن استقبال کردند لذا لاستیک‌های برند بدون حواله ماند، حتما باید از برند‌های معتبر استفاده کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو