فونیکسریمکسبهتام

معرفی و بررسی سبد محصولات استون مارتین

عصر خودرو- استون مارتین یک برند قدیمی انگلیسی است که طی قرن اخیر مدل‌های بسیار متنوعی را به بازار فرستاده و کلاسیک‌های ماندگار و باارزشی را در کارنامه دارد.

معرفی و بررسی سبد محصولات استون مارتین
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  این خودروساز امروزه به‌عنوان یکی از خوب‌های بازار کوپه‌ها و رودسترهای لوکس و عملکردمحور شناخته می‌شود و پیشرانه‌ و برخی تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده در فرزندانش را از AMG و مرسدس بنز می‌گیرد. مسئولیت نسخه‌های تقویت شده و خاص بر عهده برند نسبتاً نوپای AMR (مخفف Aston Martin Racing) بوده و آن‌هایی که شخصی‌سازی نامحدود با ویژگی‌های مدنظر خودشان را می‌خواهند باید سری به تیم Q by Aston Martin بزنند. در ادامه نگاهی به مدل‌های کنونی استون مارتین می‌اندازیم.

    DBX به‌عنوان اولین شاسی‌بلند استون مارتین با زبان و عناصر طراحی بکار رفته در نسل کنونی ونتیج شکل گرفت و در بازار رقیب امثال پورشه کاین و بنتلی بنتیگا محسوب می‌شود. پیشرانه 4 لیتری V8 توربو دوقلو آن حداکثر 542 اسب‌بخار قدرت و 700 نیوتن‌متر گشتاور تحویل می‌دهد. شکل و شمایل کابین با در نظر گرفتن سایر مدل‌ها آشنا به نظر می‌رسد و انواعی از چرم‌ها، پارچه‌ها، آلکانتارا، چوب‌ها، رنگ‌ها، آپشن‌ها و حتی چمدان‌ها و برخی لوازم تفریحی برای آن قابل سفارش است. درواقع هدف استون مارتین این بوده که DBX ترکیبی از عملکرد فنی درخور توجه و سواری نرم، راحت و لوکس باشد.

     

    Vantage یکی از نام‌های قدیمی استون مارتین که امروزه چهره متفاوتی به خود گرفته و طراحی داخلی‌اش بسیار جذاب‌تر از قبل به نظر می‌رسد. هردو مدل کوپه و رودستر (روباز) از قلب 4 لیتری V8 توربو دوقلو 503 اسبی و 685 نیوتن‌متری نیرو می‌گیرند و نسخه‌ AMR علاوه بر واحد 8 سرعته خودکار ZF، جعبه‌دنده دستی (سفارشی) هم دارد. این مجموعه ونتیج را طی 3.6 ثانیه به مرز 100 کیلومتر بر ساعت می‌رساند و تا 314 کیلومتر بر ساعت پیش می‌برد. البته این دو نفره انگلیسی صرفاً بر عملکرد فنی متمرکز نبوده و استون مارتین تجهیزات ایمنی، رفاهی و لوکس جذابی را برای آن عرضه می‌کند.

     

    DB11 طعمه خریدارانی است که دنبال یک گرند تورِر راحت و قدرتمند برای مسیرهای خارج شهری می‌گردند. لاستیک‌های بریجستون، فرمان الکتریکی حساس به سرعت و سیستم تعلیق مستقل جلو و پنج اتصالی عقب با کمک‌فنرهای تطبیق‌پذیر و میل‌های تعادل وظیفه ارائه سواری نرم و راحت را بر عهده گرفته‌اند. طراحی بیرونی متین‌تر و باوقارتر از ونتیج بوده و توجه بیشتری به عایق‌بندی و لوکس بودن کابین شده است. زیر کاپوت هم در ابتدا بلوک 630 اسب‌بخاری و 700 نیوتن‌متری 5.2 لیتری V12 با سقف سرعت 334 کیلومتری‌اش خودنمایی می‌کرد اما امروزه نمونه 4 لیتری V8 با توان 503 اسب‌بخار و گشتاور 675 نیوتن‌متر به آن اضافه شده است.

     

    DBS Superleggera اغواکننده‌تر، وحشی‌تر و 70 کیلوگرم سبک‌تر از DB11 که در قالب دو مدل کوپه و وُلانته (روباز) روی خط تولید می‌رود و لاستیک‌های حرفه‌ای‌تر پیرلی P Zero، شاسی مستحکم‌تر و محورهای بلندتری (10 میلی‌متر جلو و 20 میلی‌متر عقب) دارد. بهینه‌سازی پیشرانه 5.2 لیتری V12 خروجی آن را به 715 اسب‌بخار و 900 نیوتن‌متر ناقابل رسانده که از گذرگاه واحد 8 سرعته خودکار ZF به چرخ‌های عقب می‌روند. DBS Superleggera یک جی‌تی 2+2 نفره قدرتمند است که صندلی‌های عقبی‌اش فقط به درد کودکان خردسال می‌خورند و از طرفی کنترل کردنش در مسیرهای لغزنده ساده نیست.

     

    Rapide AMR نسخه عملکردمحور و پرچم‌دار Rapide که تنها فرزند 4 در استون مارتین بوده و با سدان‌های اسپرت بازار ازجمله پورشه پانامرا، ب‌ام‌و سری 8 گرن کوپه و مرسدس-آاِم‌گ جی‌تی 4 در رقابت می‌کند. مهندسان کمپانی طراحی بیرونی، پیشرانه و شاسی آن را در مقایسه با مدل استاندارد به میزان محسوسی ارتقا داده‌اند و با آن جلوپنجره بزرگ، روزتاب گِرد رو طرف سپر، خط‌کشی‌های بدنه، استفاده گسترده از فیبر کربن، تودوزی خاص متشکل از چرم و آلکانتارا، رینگ‌های 21 اینچی، کاهش 10 میلی‌متری ارتفاع بدنه (نسبت به Rapid S) و البته قلب 594 اسبی و 630 نیوتن‌متری V12 وجحه خشن و گیرایی بهم زده است.

     

    والکری (Valkyrie) اولین هایپرماشین و پرچم‌دار خانواده استون مارتین و آغازگر طیف جدیدی از محصولات با سبک طراحی کاملاً جدید و مجموعه فنی پاک‌تر است. طراحان کمپانی شکاف‌ها و بردیگی‌های متعدد بدنه والکری را طوری طراحی کرده‌اند که نیروی رو به پایین را به میزانی زیادی افزایش داده و پایداری فوق‌العاده‌ای را به ارمغان می‌آورند. این هیولای انگلیسی هم‌اکنون آزمایش‌های پیش از تولید را می‌گذراند و مدل تولیدی آن بدنه تمام کربنی، زیرساخت‌های فنی برگرفته از دانش فرمول یک تیم ردبول، پیشرانه 6.5 لیتری V12 هایبرید مشترک با Cosworth، نسبت قدرت به وزن 1 به 1 و تیراژ محدود 150 دستگاهی خواهد داشت.
     

    نویسنده: امین قوام

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو