فونیکسریمکسبهتام

مروری بر موتورسیکلت برقی سوپر‌سوکو TC و TS

آقای خاص برقی‌های ایران

عصر خودرو-چند سالی که از عرضه موتورسیکلت های برقی در بازار کشورمان می گذرد. موتورهایی که تا حدودی طرفداران خود را پیدا کرده اند و البته این روزها با توجه به افزایش قیمت دلار که بر روی آن ها نیز اثر گذاشته است، کمی کمرنگ تر شده اند.

آقای خاص برقی‌های ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، عمده موتورهای عرضه شده در کشورمان، با توجه به قدرت های پایینی که دارند، عموما در نمونه های کوچک و با ابعاد جمع و جور و برای مسافت های کوتاه طراحی شده اند. اما در میان آن ها یک نام با طراحی خاص و البته امکاناتی ویژه وجود دارد که سوپر سوکو نام داشته و موتورسیکلتی خاص از کشور استرالیاست که توسط کویر موتور عرضه می شود. این موتور در چین ساخته می شود و در اروپا نیز فروش خوبی دارد.

طراحی بدنه
سوپر سوکو در دو مدل TC و TS به بازار کشورمان وارد شده است. جدا از تفاوت های ظاهری که بین آن هاست، طراحی کلی بدنه آن ها تمایز خاصی با بکدیگر ندارد. پنل های بزرگ در دو طرف موتور که در پشت آن ها موتور برقی، مجموعه باتری ها و بخش های الکترونیکی قرار گرفته است باعث می شود تا در اولین دیدار با این موتورسیکلت یاد فیلم های فضایی و طرح های مفهومی از موتورها بیفتیم. فرمان طراحی ساده و البته بزرگی دارد و در روی آن دو ظرف مخزن روغن برای ترمزها دیده می شود و این در حالی است که تا در دیگر موتورسیکلت ها، ترمز چرخ عقب با پا درگیر می شود. اما به خاطر نبودن کلاچ در این موتورسیکلت، ترمز عقب نیز روی فرمان جای گرفته است. پنل های بدنه دارای ابعادی بزرگ و کشیده به سمت پایین موتور هستند که همین قضیه باعث شده است این موتور کمی باریک به نظر آید که البته در واقعیت چنین نیست.
مدل TC در واقع یک حالت کلاسیک دارد که در این میان، شکل خاص زین آن که شبیه به موتورهای کلاس کافه ریسر است، جالب توجه خواهد بود. کله چراغ این مدل گرد است در حالی که سری TS که نمونه اسپرت و با طراحی امروزی سوپر سوکو به شمار می آید، دارای کله چراغ چند ضلعی است. همچنین جدا از تفاوت در طراحی زین و انتهای موتور، سری TC دارای نمایشگر گرد و کلاسیک است در حالی که TS از یک نمایشگر تمام دیجیتال ذوزنقه ای شکل بهره می برد. در قسمت عقب موتور نیز برای هماهنگی با طرح کلی، تفاوت هایی در چراغ عقب، گلگیرها، جاپایی عقبی و... دیده می شود.
اما این موتورسیکلت شبیه به دیگر اسکوترهای برقی نیست و مثل موتورهای سوختی دارای بخشی شبیه به باک سوخت است. با بالا دادن درب این قسمت که دارای ابعاد بزرگی نیز هست، امکان دسترسی به باتری فراهم می شود. همچنین کابل شارژ در کنار بخش کوچکی برای قرار دادن وسایل نیز در این قسمت دیده می شود.

چراغ ها و نمایشگر
در موتورسیکلت های برقی، مهم ترین موضوع در افزایش برد کاری موتور است. پس کاهش مصرف برق در دیگر قسمت ها اهمیت زیادی دارد. از این رو چراغ های این موتورسیکلت در هر دو سری TS و TC از نوع LED است. در جلو سه بخش مجزا در یک کاسه چراغ قرار دارند. دو بخش هلالی شکل که وظیفه نور روز را عهده دار هستند و دو بخش بزرگ دیگر. این دو بخش بزرگ با روشن شدن همزمان، حکم نور بالا را دارند و وقتی فقط نیاز به نور پایین است، بخش پایینی روشن خواهد شد. ضمن اینکه چراغ ها با داشتن سنسور نور امکان روشن شدن به شکل هوشمند و اتوماتیک را نیز دارند.
مجموعه نمایشگر مدل TC به صورت آنالوگ به همراه صفحه دیجیتال بوده اما برای TS کاملا دیجیتالی طراحی شده است. این بخش اطلاعات کاملی از میزان شارژ باتری ها، مسافت طی شده و مسافت باقی مانده، مسافتی که با شارژ موجود می توان طی کرد، درجه حرارت باتری، کدهای خطا، دمای محیط، سرعت لحظه ای و.... را به اطلاع راننده می رساند.

Barkhordari, [14.09.20 15:25]
حرکت و توقف
در اطلاعات منتشر شده از سوی کویر موتور به عنوان عرضه کننده موتورسیکلت های سوپر سوکو، تفاوت هایی در قدرت موتور الکتریکی دو سری TS و TC مشاهده می شود. این در حالی است که هر دو اسکوتر از نظر فنی شبیه یکدیگرند. هر دو مدل از موتور 2هزار واتی ساخت بوش آلمان به همراه باتری های لیتیوم یونی ساخت پاناسونیک بهره می برند.
باتری ها در سری TC به میزان 60 ولت ظرفیت داشته و 30 آمپر شدت جریان آن هاست که شدت جریان در مدل TS  برابر با 26 آمپر عنوان شده است. نکته جالب در خصوص این باتری ها در این است که با اطلاعات منتشر شده از این باتری ها، عنوان می شود که تکنولوژی ساخت آن ها کاملا مشابه با باتری های خودرو تسلا هست. این باتری ها در حدود 5 تا 8 ساعت زمان برای شارژ کامل نیاز دارند و این در حالی است که با 20دقیقه شارژ امکان طی مسافتی در حدود 20 تا 30 کیلومتر نیز ممکن خواهد بود. شارژ این باتری ها با برق شهری انجام می شود و می توان آن ها را روی موتور و یا خارج از آن شارژ کرد. عمر باتری ها در حدود 5 سال و در حدود 600 بار اعلام شده است. امکان قرار دادن یک باتری اضافه نیز برای این اسکوتر برقی مهیاست که به این ترتیب، برد آن به 160 کیلومتر افزایش پیدا می کند. این باتری ها در حدود 800 دلار قیمت دارند که رقم بالایی در زمان تعویض است.
سه حالت رانندگی برای این موتور در نظر گرفته شده است تا راننده بتواند با توجه به نیازش، بیشترین بهره را از موتورسیکلت ببرد. در وضعیت اول، هدف صرفه جویی در مصرف باتری است و در وضعیت دوم، یک حالت میانه و اعتدال از مصرف باتری و عملکرد دیده می شود. در حالت سوم که مصرف از همیشه بالاتر خواهد بود، از بالاترین توان باتری ها استفاده خواهد شد. طبق گفته های شرکت سازنده، راندمان کاری این موتورسیکلت برابر با 96 درصد است.
اما به موتور این دو اسکوتر برسیم. سری TC طبق گفته شرکت کویر موتور از یک موتور 2هزار واتی با 2.96 اسب بخار بهره می برد و این در حالی است که قدرت موتور الکتریکی سری TS برابر با 2.57 اسب بخار است. ماکزیمم سرعت موتور در هر دو مدل با این قوای فنی در حدود 64 کیلومتر در ساعت است که با توجه به برد مناسب باتری ها، می توان گفت نیازهای یک شهروند را برای تردد در معابر شهری تامین می کند. موتور به صورت یک هاب روی چرخ عقب قرار دارد و به این ترتیب به شکل مستقیم وبدون واسطه، چرخ عقب را به چرخش در می آورد.
این موتورها در بحث ترمزها نیز بسیار عالی هستند به نحوی که برای چنین اسکوتری از ترمزهای دیسکی در عقب و جلو استفاده شده است. ضمن اینکه با توجه به سیستم کم ترمز CBS در صورتی که فقط ترمز جلو استفاده شود، ترمز عقب نیز بعد از کسری از ثانیه درگیر می شود تا تعادل و پایداری موتور حفظ شود. دیسک عقب با اندازه 180 میلیمتری دارای کلیپر تک پیستونی است ولی محور جلو که وظیفه اصلی در توقف را عهده دار است، یک دیسک ترمز 220 میلیمتری با کلپرهای دوتایی دارد.

ویژگی های خاص سوپرسوکو
این اسکوتر دارای سیستم استارت بدون کلید است که با نام Keyless starter آن را می شناسیم. همچنین با داشتن GPS و نرم افزاری که روی گوشی نصب می شود، می توان موتور را در هرجای دنیا ردیابی کرد و برای آن برنامه هایی ریخت که مثلا با عبور از نقطه ای خاص، خاموش شود. این نرم افزار با بلوتوث نیز به موتور وصل می شود که اطلاعات دیگری مثل وضعیت باتری ها، سرعت و مسافت پیموده شده را می توان در آن دید.
سوپر سوکو دارای یک سیستم ناظر بر رفتار باتری ها نیز هست. این برنامه شارژ شدن و تخلیه آن ها، سرعت شارژ شدن و دمای باتری ها، وجود اتصال کوتاه، توازن بین تخلیه و شارژ شدن باتری ها را زیر نظر دارد. ضمن اینکه در زمان ترمزگیری نیز باتری ها شارژ می شوند. رکاب در این موتور به شش وضعیت قابل تنظیم است تا نشستن روی آن به راحت ترین شکل ممکن باشد. ضمن اینکه راکب با داشتن حالت عمودی روی آن، خستگی کمی خواهد داشت.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو